• mammatill6

orsak till tandlossning hos barn?

Min dotter fick ont i munnen i helgen plötsligt och det visa sig att tre framtänder i underkäken är lösa varav ena jättelös. Hon har inte fått nån smäll vad hon minns. har bra munhälsa. vi va hos tandläkaren för en månad sen och allt va bra. har aldrig haft hål. Nu kommer hon förmodligen förlora tre tänder. Nån som varit med om liknande? Va kan det bero på?

• Svar på tråden orsak till tandlossning hos barn?
  • mammatill6
    cosinus skrev 2015-08-26 10:27:13 följande:

Hur gammal? Jag förutsätter att vi pratar om permanenta tänder?

11 år. ja permanenta så klart.
  • cosinus
    mammatill6 skrev 2015-08-26 10:41:22 följande:
    11 år. ja permanenta så klart.
    Antog det men ibland blir man förvånad :)

Googlade lite och hittade den här: Svårläst när man inte kan termerna men går att tugga sig igenom. www.tandlakartidningen.se/media/875/Matsson_5_1998.pdf

"paradontit" verkar vara det man ska googla efter, tydligen namnet på tandlossning av permanenta tänder.
  • mammatill6
    cosinus skrev 2015-08-26 10:47:42 följande:

Antog det men ibland blir man förvånad :)

Googlade lite och hittade den här: Svårläst när man inte kan termerna men går att tugga sig igenom. www.tandlakartidningen.se/media/875/Matsson_5_1998.pdf

"paradontit" verkar vara det man ska googla efter, tydligen namnet på tandlossning av permanenta tänder.

ja men det orsakas ju av kraftig inflammation och dålig munhälsa. så är det ju inte här.
  • whitestar

Jag var hos tandis igår o då fick jag veta att jag har parodondit, för att upptäcka att jag har det var dom tvungna undersöka tandköttet, gick ej se bara på att undersöka själva tänderna. Men samtidigt så utvecklas sjukdomen inte snabbt så det låter inte troligt att det är det din dotter har då tänderna helt plötsligt sitter löst utan att ni upptäckt nåt tidigare

• mammatill6
    whitestar skrev 2015-08-26 11:03:17 följande:

Jag var hos tandis igår o då fick jag veta att jag har parodondit, för att upptäcka att jag har det var dom tvungna undersöka tandköttet, gick ej se bara på att undersöka själva tänderna. Men samtidigt så utvecklas sjukdomen inte snabbt så det låter inte troligt att det är det din dotter har då tänderna helt plötsligt sitter löst utan att ni upptäckt nåt tidigare

När vi va där för några veckor sedan röntgade de och då syntes inget där. sen fick hon skrapa lite tandsten men inte heller då va det nåt konstigt. skumt.
  • whitestar

Är hon säker på att hon inte fått ett slag eller en stöt av nåt slag? Fick en volleyboll i ansiktet en gång o då var det en tand som sprack

• mammatill6
    whitestar skrev 2015-08-26 11:20:33 följande:

Är hon säker på att hon inte fått ett slag eller en stöt av nåt slag? Fick en volleyboll i ansiktet en gång o då var det en tand som sprack

inte va hon minns. en smäll som orsakar tre lösa tänder borde kännas. Men är ändå inne på att hon fått nån smäll tidigare som kanske inte varit så farligt men som lett till detta.

Just när hon fick ont fick hon ingen smäll iallafall fall.

fattar ingenting
  • whitestar

Min tandvärk kom flera dagar senare, dock hade jag ont i huvudet efter smällen

• BCH52

Jag är helt övertygad om att hon ramlat eller fått en smäll av något slag. Hon är kanske en tuff och aktiv tjej som snabbt glömmer sånt.

Svar på tråden orsak till tandlossning hos barn?