• Ess

att bara ge mina barn pengar och inte hans...

Jag hade med gott samvete låtit endast mina egna barn få del av arvet.
    Men tycker du väldigt bra om hans barn, så kan du ju ge dem någon grej du vet att de gärna skulle vilja ha.

• Ess
    My Little Man skrev 2015-09-03 11:06:33 följande:
    Gud! Va förväntar du av en bonusförälder egentligen? Av en extravuxen utan rättigheter? Skulle du gett din bästa väns barn pengar med?

Va än en bonusförälder företar sig, vilken roll hen än tar på sig, så tycker någon att det är fel! Det är alltid orättvist mot bonusbarn. Det är mycket synd om dem. Men när något är orättvis för de andra barnen är det bara för dem att lära sig att livet inte är rättvist...?! De får ju ha båda sina förälder hela tiden vilket upphäver allt som skulle kunde vara orättvist.

Alla bonusbarn gillar inte sina bonusförälder -det behöver absolut inte betyda att bonusföräldrarna har behandlat dem dåligt/fel. Alla vet hur barn kan vara.

De kan göra det mycket svårt för en bonusförälder (och andra) att gilla dem. Limesås kan ett ex göra det svårt.

En person som inte ens är förälder till barnen förväntad sätta alla sina känslor åt sidan och bete sig exemplariskt oavsett.

Sen ska de dela allt de har med dessa barn?

Nej det är inte något man kan förvänta att någon gör. Får man en jättenära och tajt relation så visst. Men det är det långt ifrån någon självklarhet att man får!!
    Håller med!
    Det är konstigt, för i den andra tråden så ska definitivt inte de tidigare barnen dela med sig. Det är tom helt okej för den gemensamma föräldern att göra stor skillnad mellan SINA barn.

Jag kan lugnt säga att hans barn aldrig skulle få en femöring av mig.
  • Ess
    sextiotalist skrev 2015-09-09 10:23:22 följande:
    Snälla du, vi har lusläst lagen och vet hur det fungerar i teorin, i praktiken är det inte likadant. Vi blev snuvade på hela vårt farsarv, även om lagen sa annat. För att få ut detta skulle vi vara tvungna att kräva en husransakan för att påvisa att min faster hade allt efter farmor, men för det krävs att man begår ett brott.

Så en person som har en större förmögenhet kan mycket väl ge bort pengarna och därmed se till att dessa pengar inte ingår i bouppteckningen, men inte efter det datum som en eventuell skilsmässa lämnas in och det måste påvisas att gåvorna är endast för att den andra inte ska få några pengar.

Så om ts vill ge hela arvet till Syriens flyktingar, så kan varken mannen eller barnen säga ett smack, eller om hon donerar pengarna till ett katthem också.
    Hade ts varit döende så kanske det blivit annorlunda

I t.ex ts fall, så är det garanterat inga problem, hon ger pengar till sitt barn (hade hon varit ännu smartare hade hon redan vid bouppteckningen kunnat göra ett arvsavstående) från ett arv som hon har fått från sin pappa. Det är inga problem och hon har rätten att göra detta
    Mannens barn å andra sidan har ingen som helst rätt till dessa pengar, precis lika lite som de har till sin pappas pengar.
    Den rätten kommer endast in när pappan har avlidit och innan dess kan han göra precis som han vill med pengarna.
    Helt rätt!
  • Ess
    Nonym skrev 2015-09-09 08:35:36 följande:
    Att ge hundra tusen till sin egen unge och inget till bonus är osympatiskt, orättvist, omoget och fullständigt banalt i mina ögon.

Jag behandlar mina bonusar som mina egna och kommer göra det även när vårt gemensamma barn kommer. När mannens lille killen fyllde år fick han en ny tv av mig i födelsedagspresent, den tvn står i hans rum hos hans mamma och så var det alltid tänkt för det var där han behövde ha den.

För mig är det viktigt att barnen behandlas lika och får det de behöver, så därför hade jag inte gett något barn några pengar utan hellre hjälpt dem med saker de behöver både nu och senare i livet.
    Tror du hans barn kommer att dela sitt arv från sin mormor med ts barn och med ts?

Mina egna barn skulle få lika mycket vardera, hans barn hade jag inte gett något alls.
Svar på tråden att bara ge mina barn pengar och inte hans...