• Anonym (clementin)

att bara ge mina barn pengar och inte hans...

Jag har en fundering. . Jag är gift och vi har ett gemensamt barn. Jag har ett barn sedan innan och min man har två sedan innan. Hans barn är här varann helg.

Jag har ärvt 1.5 miljoner av min pappa. Kan jag ge mina barn pengar, säg tex 100 tusen var och så får inte hans barn? Vi är ju trots allt en familj o jag o min man är ju gifta.

Jag vet att jag FÅR det men är det rättvist? Jag tror att jag kommer vilja ge dom summor lite då och då och då känns det lite konstigt att deras syskon får och mitt barn. Men samtidigt vill jag inte ge dom. Hur resonerar ni?

• Svar på tråden att bara ge mina barn pengar och inte hans...
  • Brumma

1.5 miljoner är inte jättemycket i det långa loppet.. så nej, jag hade inte gett bonusbarnet. Möjligen en mindre summa att köpa ngt extra kul för (dator, lite dyrare kläder osv).

I övrigt hade jag satt in pengar på konton som de (mina biologiska barn) kommer åt när de blev vuxna.

Eller så att jag kunnat betala deras körkort, insats till lägenhet eller liknande.

Tycker inte du ska ha dåligt samvete faktiskt.

• Dixie

är barnen jämngamla? 

nej, jag tycker inte du behöver ge till dina bonusbarn - men om de och ditt eget barn är ungefär lika gamla så kan ju diskussionen om orättvisor uppkomma. då är du ju bra om du och din man pratat igen detta och att ni är överens.

Jag hade inte gett mina barn pengarna, utan behållt pengarna på ett konto i mitt namn och använd pengarna till barnens körkort, insats till första lgh, studera utomlands etc. 

vill du att bonusbarnen ska få del av pengarna kan ni väl använda en del och göra en gemensam resa! 

• Birgitta02

Tänker som så att din mans barn kommer ju ärva honom och farfar och sin morfar osv. Vill du dela med dig så kan du ju, som man föreslagit ovan, ge dom nåt extra kul (ny cykel, gemensam resa och du betalar deras del, eller liknande).

• Anonym (: ))

Äh 1,5 mille är inte mycket pengar. Och klart du kan ge dina biobarn och inte hans. Jag hade gjort det samma.

• FrökenKanSjälv

Som andra har skrivit, gör något kul tillsammans allihop som tex en resa. Då känner alla sig lika inkluderade. Sedan sparar du pengar till dina biologiska barn. Det finns ingen anledning att berätta för barnen att bara vissa barn i familjen får pengar så de behöver inte känna sig orättvist behandlade.

• ica

Tycker nog att det är okej att bara ge sina egna. Men att man är föräldrar tillsammans och bör ha ett föräldrasnack.

• Anonym (Senare)

Nu framgår det inte ålder på barnen. Men jag hade gjort som nämns tidigare. Sätt in pengarna på ett konto för t.ex kommande bostadsköp/körkort.

Jag fick tillgång till mitt sparkonto när jag skulle ta körkort och använde pengarna under utbildning efter gymnasiet. Otroligt skönt att kunna studera utan att behöva ta CSN-lån.

• Ess

Jag hade med gott samvete låtit endast mina egna barn få del av arvet.
    Men tycker du väldigt bra om hans barn, så kan du ju ge dem någon grej du vet att de gärna skulle vilja ha.

• Ms H

Jag hade funderat utifrån min pappas relation till barnen, eftersom pengarna kommer från honom.

• Vinterankan

Jag. Instämmer med övriga om att du inte behöver ge pengar till bonusbarnen. Däremot så kanske du skulle kunna bjuda med hela familjen (inkl. bonusbarnen) på en resa för en del av pengarna.

Svar på tråden att bara ge mina barn pengar och inte hans...