• Brumma

Påverkas underhållet av nya barn?

Hej

Det beror på hans överskott och vad han betalar idag.

Minsta summan som mamman får om hon eller pappan väljer att gå genom försäkringskassan har fram tills nu varit 1273:-

Nu i höst ändras den summan till 1573:-

När försäkringskassan fått en anmälan om att underhållet behöver gå genom dem så tittar de på den betalningsansvariges (i det här fallet din sambo) inkomst/överskott och räknar ut vad han beräknas kunna betala. De tittar på inkomsten två år tillbaka i tiden och tar hänsyn till om man har fler barn. Dock får man ha ganska låg inkomst om det skall påverka.

Först gör de ett avdrag på 100 000 (på årsinomsten) för personliga kostnader. Sedan betalar man 14% på inkomsten om man har ett barn och 11.5 om man har två osv.. Det spelar ingen roll vem man har barnen med.

Så om summan ändras när ni får ett gemensamt barn beror på din sambos inkomst (för två år sedan).

Jag vet inte hur det fungerar när ni bor utomlands men jag skulle tro att det finns ngt slags samarbete mellan Sverige och Finland.

• Brumma
    Anonym (Fattiga barn :() skrev 2015-08-27 07:54:30 följande:

Men ska mamman behöva betala en större del av barnens utgifter bara för att han skaffar fler barn? Ska hennes ekonomi bli lidande av det??

Borde man inte istället tänka så att man bara skaffar så många barn man har råd med att försörja?

Det är ju likadant från mammans sida. När hon skaffar fler barn så minskas även hennes förmåga att lägga lika mkt.

Betalningsförmågan kan ju även ändras om man blir arbetslös, eller som i min mans fall, genom en arbetsolycka (så enligt Sockervaddspinnens definition är han en fattiglapp ) eller genom att man studerar. Saker som kan inträffa oavsett om man är sammanboende med andra föräldern eller inte. Lever man ihop så får då partnern ta en större ekonomisk del, och lever man inte ihop är det den andra föräldern som får göra samma sak.

Går man dessutom genom försäkringskassan så minskad ju inte den utbetalade summan.
  • Brumma
    Anonym (Lynx) skrev 2015-08-27 08:56:56 följande:

Okej, men vi bor alltså inte utomlands, utan vi ÄR från Finland och bor i Finland. Och som sagt betalar han underhållet direkt till mamman, så ingen försäkringskassa är inblandad.Vi har råd att försörja alla barn, tråden handlar inte om det. Jag ville bara veta om någon visste hur det fungerar sånahär gånger.

För övrigt betalar han redan ganska mycket till mamman plus att hon får allt barnbidrag, så jag tror nog hon klarar sig rätt bra oberoende.

Jag tog för givet att mamman bodde i sverige - varför annats fråga här och inte ha med det i trådstarten?

Med tanke på att det är stor skillnad på tex sverige o Norge gällande underhåll så är det säkert lika stor skillnad mot Finland. .

Jag är väl insatt i lagarna runt underhåll i sverige men kan inget om Finlands lagar.
  • Brumma
    Anonym (V) skrev 2015-08-27 09:28:36 följande:

Man kan ju inte sluta bidra med sin del för att man skaffar fler barn! Barnet kostar ju fortfarande lika mycket. Snålröv och skitpappa som inte vill försörja sitt barn!

Oavsett om man bor i kärnfamilj eller har separerar så ändras naturligtvis förälderns Betalningsförmågan när fler barn föds. Tänker man som du så skulle det inte få finnas några syskon... alls..
  • Brumma
    Anonym (Hmmmm) skrev 2015-08-27 09:59:57 följande:

Har inte barnen rätt till en viss summa varje månad oavsett hur många andra barn som finns i familjen?

Går man genom försäkringskassan är summan boendeföräldern får alltid den samma. Går man utanför och får tex tilldömt ett underhåll tas antalet barn med i beräkningen.

Lever man i en kärnfamilj så minskas summan man kan lägga på barn om fler barn föds, om föräldrarna blir arbetslösa, man skaffar dyrare boende, man blir sjukskriven osv.

Det finns ju ingen summa ett barn har "rätt" till utan barnet skall ha en skälig levnadsstandard - precis som vi vuxna...
Svar på tråden Påverkas underhållet av nya barn?