Anonym (Fattiga barn :() skrev 2015-08-27 11:00:07 följande:
Det är inte álls min åsikt. Jag och min make har flera barn tillsammans. Poängen är att man alltid bör se över sin ekonomi innan man skaffar fler barn. Busenkelt! "Har vi råd med ett till barn utan att dom övriga får lida för det?" Om ett barn till innebär att dom andra får sluta med en älskad hobby, äta mindre bra mat eller liknande så låter man rimligtvis bli att skapa fler.
Men du anser att alla ska föda unge efter unge utan att behöva ta ansvar för barnens levnadsvillkor?
Nu är det enkelt så att folk har sex, även om de inte har som avsikt att bli föräldrar, och då kan ett barn bli till och sedan är det upp till kvinnan att besluta om barnet ska födas eller inte.
Nu är det så också att de allra flesta kan ge sina barn bra villkor, men alla har inte oändligt mycket pengar, så är det fler syskon i en familj, så kommer det med all sannolikhet inte de få samma ekonomiska utrymme var och en som om det var det enda barnet.
I kärnfamiljer är det ofta inget problem, eftersom alla syskonen får del av samma inkomstkällor, problemen uppstår ofta när separerade föräldrar får barn på varsitt håll. Speciellt om de tidigare barnen har t.ex fått ett högre underhåll än vad fk betalar ut, då minskas ofta underhållet.
Även en underhållsbetalande förälder kan drabbas av att exet skaffar barn. Om Pelle betalar underhåll, baserat på att han har tre barn, varav ett med Lisa och att Lisa (exet har tre barn), om Lisa får ett fjärde barn så minskar hennes utrymme och Pelle kan få betala mer för hans och Lisas gemensamma barn, trots att han inte har fått mer lön eller färre barn och hans barn får då "betala priset" för att Lisa skaffar mer barn. Så det kan slå åt båda hållen.
Pelle kan även få betala mer underhåll om Lisa väljer att skaffa sig ett dyrare boende och Lisa kan få mindre i underhåll om Pelle får mer barn eller väljer ett dyrare boende.