sextiotalist skrev 2015-08-27 10:46:51 följande:
Jag har förstått att vissa anser att efter det att mannen skaffat sitt första barn så ska han antingen sterilisera sig eller avstå från sex.
För vad du än tycker, så har samtliga barn till en förälder rätt att bli försörjda av sin förälder oavsett om det är ett eller 15 barn. En man kan dessutom (om han skulle bli ofrivilligt pappa) inte hindra en kvinna från att föda barnet. Och en pappa har laglig skyldighet att försörja sina barn, oavsett om det är ett eller femton stycken och ju fler de är, desto mindre del av kakan blir det.
Det är inte álls min åsikt. Jag och min make har flera barn tillsammans. Poängen är att man alltid bör se över sin ekonomi innan man skaffar fler barn. Busenkelt! "Har vi råd med ett till barn utan att dom övriga får lida för det?" Om ett barn till innebär att dom andra får sluta med en älskad hobby, äta mindre bra mat eller liknande så låter man rimligtvis bli att skapa fler.
Men du anser att alla ska föda unge efter unge utan att behöva ta ansvar för barnens levnadsvillkor?