• elin1989

Min pojke pratar inte och verkar inte forsta speciellt mycket

Hej!
    Min pojke ar 21 manader och talet gar valdigt langsamt. Han har knappt nagra urskiljbara ord alls. Ibland anvander han ett ord i perioder och sen verkar han glomma bort det. Han gor en hel del ljud ifran sig men inte mycket som gar att forsta. Han verkar inte heller forsta speciellt mycket. Han forstar nej och typ enkla uppmaningar som "ge mig" etc men om man ber honom att typ ge en fjarrkontrollen sa blir han mest arg. Jag vet inte om han blir frustrerad for att han inte forstar eller om han helt enkelt inte vill!

Hans sociala samspel ar bra tycker jag, han har bra ogonkontakt, han vill vara i samma rum som oss foraldrar, han ar intresserad nar andra barn leker och vill delta. Med andra vuxna ar han sisadar, han hatar om nagon han inte kanner lyfter honom till exempel, men han leker garna tittut och andra lekar. Han ar for tillfallet ganska arg av sig, men jag antar att det kan hora aldern till. Han skrattar och ler dock nar vi leker. Han har val aldrig varit sa dar jattegosig av sig men visar nar han vill bli upplyft och sitter garna nara och kollar pa tv.

Jag borjar bli orolig att nagot ar fel. Hans horsel verkar bra, men kanske hor han inte tillrackligt tydligt. Forutom spraket sa kanns han normal, han ar motoriskt normal, han kan bygga staplar, gora enkla pussel, forsoker satta pa sig skorna. Om han ser en telefon sa "pratar" han i den och vill att vi foraldrar ska gora det ocksa. Jag har funderat pa om det kan vara nagon typ av autism, men just att faktiskt har ett bra socialt samspel gor att jag inte ar saker.

Vad tror ni? Har nagon liknande erfarenheter? Jag bor utomlands och har inte lika regelbundna BVC-besok om i Sverige, men kommer att ta upp mina funderingar vid nasta besok vid 2 ar. Senaste besoket var han bara 9 manader.

• Svar på tråden Min pojke pratar inte och verkar inte forsta speciellt mycket
  • Mellanmjölkens land

Är han tvåspråkig? Tvåspråkiga barn kan ju vara lite sena i språkstarten

Gillar han att läsa? Det är ju annars ett jättebra sätt att utöka ordförråd och ordförståelse.

• elin1989

Hej, ja, han är tvåspråkig. Jag tror att jag förvirrar honom en hel del då jag pratar svenska med honom när vi är själva, men resten av tiden bara engelska. Hans pappa pratar bara engelska med honom. Jag försöker att läsa varje dag, det kan vara lite svårt för honom att sitta still men det brukar gå. Han har ett himla humör och hatar att bli tillsagd vad han ska göra, vill bestämma allt. Så om man typ försöker lära honom något så vägrar han mest!

• Mellanmjölkens land

Jag skulle nog sikta på att hitta böcker som han gillar. Älskar han fordon lika mycket som våra tjejer i den åldern så kan jag tipsa om Stadens Hjältar-serien. Finns även som app och korta filmavsnitt på 10-15 min. Finns både på svenska och engelska (och japanska har jag för mig att det är). Rätt lagom mycket text om man precis lämnat MAX-böckerna bakom sig.

Prata mycket. Berätta vad ni gör. Typ nu ska vi sätta på oss skorna och sen ska vi gå till lekparken. Låt munnen gå hela tiden. Vet att det hjälpte kompisar vars äldsta var sen med språket.

Annars har jag inte så mycket tips. Vår äldsta pratade inte så mycket som gick att förstå i den åldern men förstod det mesta.

• CatEyes

Låter som min son som är två. Vi har varit hos en logoped nyligen och hon verkade inte orolig. Hon sa att vissa barn är lite sena men det betyder inte att de är "sjuka" eller vad man ska säga.

Går han på förskolan? Min har precis börjat och både BVC och logopeden tyckte att det kan vara en anledning till att han kan vara lite sen. Att han har blivit lite för bekväm hemma då vi föräldrar förstår vad han vill så han behöver inte anstränga sig så mycket.

Logopeden sa också att han helt enkelt kanske har mer intresse för andra saker och inte har tid för språket, men att vi skulle fortsätta prata med honom ( korta och enkla meningar, så att han inte tappar intresset om det blir för mycket) och gärna läsa tillsammans (min son vägrar sitta ner och läsa en bok).

• elin1989
    CatEyes skrev 2015-08-30 19:21:38 följande:

Låter som min son som är två. Vi har varit hos en logoped nyligen och hon verkade inte orolig. Hon sa att vissa barn är lite sena men det betyder inte att de är "sjuka" eller vad man ska säga.

Går han på förskolan? Min har precis börjat och både BVC och logopeden tyckte att det kan vara en anledning till att han kan vara lite sen. Att han har blivit lite för bekväm hemma då vi föräldrar förstår vad han vill så han behöver inte anstränga sig så mycket.

Logopeden sa också att han helt enkelt kanske har mer intresse för andra saker och inte har tid för språket, men att vi skulle fortsätta prata med honom ( korta och enkla meningar, så att han inte tappar intresset om det blir för mycket) och gärna läsa tillsammans (min son vägrar sitta ner och läsa en bok).

Nej, han går inte på förskola. Jag tror också att det skulle vara bra för honom att kanske gå en dag i veckan eller så med andra barn, nu är han antingen hemma med oss föräldrar eller med barnvakt då och då. Han träffar inte så mycket andra barn alls, vilket jag gärna vill åtgärda! Jag tycker att han är normal i andra avseenden, dock väldigt viljestark!
  • Harvester

Min är drygt 22 mån och säger bara mamma, pappa, krokodil, där och "e de". Senaste tiden också "bommo", oftast om blommor..

Han är enspråkig och verkar förstå det mesta man säger. Han är väldigt motoriskt utvecklad.

Jag känner mig inte speciellt oroad, han pratar väl när han känner för det. Han kommer nog i gång när han börjar dagis om nån månad..

• Phalaenopsis

MIn dotter på 23 månader låter ungefär som din. Hon verkar lägga all sin koncentration på den fysiska omvärlden och har bara sagt enstaka ord och det sällan. När hon vridit och vänt klart på böckerna från olika håll så är de tråkiga. Någon gång märker vi att hon förstår en hel del, men de flesta instruktioner ignorerar hon bara. Även maten får stryka på foten när hon har något spännande att utforska. Men med nya trick för att få ned grejerna som vi gömmer på de högre hyllorna varje vecka så är vi inte oroliga för den mentala kapaciteten. När hon börjar intressera sig för det talade ordet (annat än "välling", "varsågod" och "ut och åka" som hon uppenbarligen förstår Flört) så räknar vi med att det kommer att gå fort.

Det senaste halvåret har hon börjat gå i en tvåspråkig dagmammegrupp och det märks på att hon numera uppskattar engelskspråkiga Teletubbies.

• Phalaenopsis

MIn dotter på 23 månader låter ungefär som din. Hon verkar lägga all sin koncentration på den fysiska omvärlden och har bara sagt enstaka ord och det sällan. När hon vridit och vänt klart på böckerna från olika håll så är de tråkiga. Någon gång märker vi att hon förstår en hel del, men de flesta instruktioner ignorerar hon bara. Även maten får stryka på foten när hon har något spännande att utforska. Men med nya trick för att få ned grejerna som vi gömmer på de högre hyllorna varje vecka så är vi inte oroliga för den mentala kapaciteten. När hon börjar intressera sig för det talade ordet (annat än "välling", "varsågod" och "ut och åka" som hon uppenbarligen förstår Flört) så räknar vi med att det kommer att gå fort.

Det senaste halvåret har hon börjat gå i en tvåspråkig dagmammegrupp och det märks på att hon numera uppskattar engelskspråkiga Teletubbies.

• Phalaenopsis

MIn dotter på 23 månader låter ungefär som din. Dessutom är hon ovanligt stor så folk tror att hon är ännu äldre än hon är.

Hon verkar lägga all sin koncentration på den fysiska omvärlden och har bara sagt enstaka ord och det sällan. När hon vridit och vänt klart på böckerna från olika håll så är de ointressanta. Någon gång märker vi att hon förstår en hel del, men de flesta instruktioner ignorerar hon bara. Även maten får stryka på foten när hon har något spännande att utforska. Men med nya trick för att få ned grejerna som vi gömmer på de högre hyllorna varje vecka så är vi inte oroliga för den mentala kapaciteten. När hon börjar intressera sig för det talade ordet (annat än "välling", "varsågod" och "ut och åka" som hon uppenbarligen förstår Flört) så räknar vi med att det kommer att gå fort.

Svar på tråden Min pojke pratar inte och verkar inte forsta speciellt mycket