• Ingensolstråle

hur klä 11-12 månaders i höst/vinter?

Tycker att det är jättesvårt det här med ytterplagg, sonen blir 12 månader i oktober. Han går inte ännu och vi är inte ute jättemycket när det är dåligt väder.. så regnkläder känns lite onödigt att köpa på sig nu innan dagisstarten i början på november. 

Han har en tunn, fleecefodrad väst.. funkar den nu när det börjar bli lite kallare med en lite tjockare tröja under bara om han bara ska sitta i vagnen? annars funderar jag på ett fleeceställ/overall?

Hur klär ni era små nu när det börjar bli lite kyligare när de bara sitter i vagnen i stort sett? 

• Svar på tråden hur klä 11-12 månaders i höst/vinter?
  • Dasha

Han kommer att få mycket glädje av att få krypa ute på lekplatsen i september, då han blir runt 11 månader. Även om det inte regnar, så kan det ofta vara blöt på marken/i gräset.

Han behöver absolut:
    1 par overdragsbyxor (behöver inte vara helt vattentäta, men i alla fall vattenavvisande)

1 par regnbyxor med hänslen,

1 par skor.

1 vattenavvisande jacka (så att inte tröjan blir blöt och smutsig om armarna så ni slipper byta/tvätta varje dag).

han kommer att älska att få gå lite varje dag på lekplatsen i oktober, alltså gå och hålla i ett staket eller en klätterställning, kunna ta sig ner på marken, känna på sanden med fingrarna, krypa inne i en tunnel på lekplatsen.

Ska han börja förskola i november?

då måste han ha en superbra supervattentätt overall, jag tror att vinteroverall kan ni köpa till november, ettåringar rör ju sig inte så mycket ute, på dagiset kan de bara sätta sig i en pöl och sitta där i flera minuter. Har en förskola framför mitt fönster och har sett det många ggr.

• Ingensolstråle

Tack för ditt svar! Jättebra tips på vad jag kan inhandla till honom!

Precis, vi har tänkt köpa en vinteroverall sen.. Väntar helst då det är svårt att veta storlek så långt innan så tyckte mest det var klurigt med hur man ska klä honom nu innan dess.

• Harmagedon

Vi körde med skaloverall till våra i den ålder. De är också höstbarn. De gick, kröp, ramlade runt ute och upptäckte världen.

• Santin

Bra skor och lite tjockare kläder och så en filt man kan lägga på om det behövs.

• Dijon

Vår tjej är 12 månader nu men vi har köpt en skaloverall nu till hösten. Den känns rätt tunn så lär väl kanske bli en riktig vinteroverall också när det är kallare.

• Ingensolstråle
    Harmagedon skrev 2015-08-28 15:14:24 följande:

Vi körde med skaloverall till våra i den ålder. De är också höstbarn. De gick, kröp, ramlade runt ute och upptäckte världen.

Vad har man under skaloverallen då? Kan man inte lika bra köpa en ordentlig jacka och ett par överdragsbyxor att ta på om man ska vara på någon lekplats eller så? Jag tänker att så länge han inte går så räcker det väl med en bra jacka då han ändå sitter mestadels i sin vagn med filt/åkpåse över benen?
    Santin skrev 2015-08-28 16:45:08 följande:

Bra skor och lite tjockare kläder och så en filt man kan lägga på om det behövs.

Skor väntar vi nog något med, han har ett par sneakers än så länge.. investera i ett par ordentliga skor känns mer aktuellt när han börjar gå eller ska börja på dagis och det känns dumt att köpa redan nu då man inte vet storleken han kommer ha då. Han har inte kommit dit än att han kan hålla en i handen och gå runt heller. 

• Harmagedon
    Ingensolstråle skrev 2015-08-31 14:30:31 följande:
    Vad har man under skaloverallen då? Kan man inte lika bra köpa en ordentlig jacka och ett par överdragsbyxor att ta på om man ska vara på någon lekplats eller så? Jag tänker att så länge han inte går så räcker det väl med en bra jacka då han ändå sitter mestadels i sin vagn med filt/åkpåse över benen?
    Santin skrev 2015-08-28 16:45:08 följande:

Skor väntar vi nog något med, han har ett par sneakers än så länge.. investera i ett par ordentliga skor känns mer aktuellt när han börjar gå eller ska börja på dagis och det känns dumt att köpa redan nu då man inte vet storleken han kommer ha då. Han har inte kommit dit än att han kan hålla en i handen och gå runt heller. 

Klart man kan ha jacka och byxor. Mina barn gick och var väldigt aktiva i den åldern så för oss funkade overall bättre. Under hade de vanliga kläder. Lager på lager om det behövdes.
  • linnéa001

Min dotter är snart ett år och har just nu på sig skaloverall och skor, typ kängor. Har testat att ha gummistövlar på henne, men det gick inte. När hon kröp så följde stövlarna inte med (foten åkte ut) och det blev omöjligt för henne att ställa sig upp, så det var ingen hit.

Jag funderar mycket på hur man bäst ska klä dem i höst/vinter för att underlätta toabesök och blöjbyte. Min dotter står inte still när jag byter på henne utan sätter sig ner hela tiden. Känns också så omständligt (och kallt!)  att ta av hela overallen men med tvådelat blir det kanske glipor så hon blir kall om ryggen och magen.

Galonisar är väl bra, men värdelösa när man åker rutschkana (blir inget glid).

Min dotter älskar att krypa omkring på lekparker och gå längs med klätterställningar och lekstugor och framförallt åka rutschkana oavsett väder så låt din lille utforska! Tror han kommer tycka det är jättekul. Det finns inga dåliga väder, kom ihåg det! Tipsar också om regnhatt/sydväst för huva är värdelöst. Jag köpte en på Lindex för 149 kr och regnhandskar för 119 kr. Jag handlar mycket på second hand då de växer så snabbt de små. Då blir det inte dyrt att ha flera varianter.

Svar på tråden hur klä 11-12 månaders i höst/vinter?