Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

    Mångkultur

    Tom Araya skrev 2023-08-17 11:05:57 följande:
    Hur man ser på säkerhet och vad man tror eller tycker att barn klarar av är definitivt påverkat av rådande kultur. Man hade generellt sett en högre acceptans till risker på 1800-talet än vad man har på 2000-talet.
    Även när jag var barn på 1970- och 1980-talet fick barn göra mer som de inte får idag, vilket inte har med ekonomiska villkor att göra.

    Hur mycket som det arbetades totalt inom ett hushåll hade såklart med ekonomin att göra och det var i första hand barn, gamla och kvinnor som slapp arbeta eller som istället arbetade hemma om ekonomin inte krävde att de inbringade inkomst.

    Att färre är så fattiga idag att de måste låta sina barn arbeta för att inbringa inkomst till hushållet är definitivt en kulturell fråga. Det handlar om arbetsvillkor, löner, skolgång, lagstiftning, välfärdssystem mm som inte hade funnits om vi inte hade skapat det utefter viljan att utjämna befolkningens ekonomiska villkor och höja den allmänna levnadsstandarden.
    Detta ser du enklast genom att jämföra olika länders lagstiftning inom berörda områden.
    Man kan även säga att Socialdemokraternas/P A Hanssons folkhemsmodell är en del av dåvarande svensk kultur.
    Nää. hur får du ihop att fattigdom är en kulturell fråga?  V

    Fattigdom är en fråga om bland annat ekonomi och utbildning och ojämlikhet .

    reliefweb.int/report/world/11-top-causes-global-poverty

    "Around 8% of the world?s population lives in extreme poverty ? but do you know why? We look at 11 of the top causes of global poverty.

    1. INEQUALITY AND MARGINALIZATION

    2. CONFLICT

    3. HUNGER, MALNUTRITION, AND STUNTING

    4. POOR HEALTHCARE SYSTEMS ? ESPECIALLY FOR MOTHERS AND CHILDREN

    5. LITTLE OR NO ACCESS TO CLEAN WATER, SANITATION, AND HYGIENE

    6. CLIMATE CHANGE

    7. LACK OF EDUCATION

    8. POOR PUBLIC WORKS AND INFRASTRUCTURE

    9. LACK OF GOVERNMENT SUPPORT

    10. LACK OF JOBS OR LIVELIHOODS

    11. LACK OF RESERVES"

    © United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2023-08-17 11:05:57 följande:
    Hur man ser på säkerhet och vad man tror eller tycker att barn klarar av är definitivt påverkat av rådande kultur. Man hade generellt sett en högre acceptans till risker på 1800-talet än vad man har på 2000-talet.
    Även när jag var barn på 1970- och 1980-talet fick barn göra mer som de inte får idag, vilket inte har med ekonomiska villkor att göra.

    Hur mycket som det arbetades totalt inom ett hushåll hade såklart med ekonomin att göra och det var i första hand barn, gamla och kvinnor som slapp arbeta eller som istället arbetade hemma om ekonomin inte krävde att de inbringade inkomst.

    Att färre är så fattiga idag att de måste låta sina barn arbeta för att inbringa inkomst till hushållet är definitivt en kulturell fråga. Det handlar om arbetsvillkor, löner, skolgång, lagstiftning, välfärdssystem mm som inte hade funnits om vi inte hade skapat det utefter viljan att utjämna befolkningens ekonomiska villkor och höja den allmänna levnadsstandarden.
    Detta ser du enklast genom att jämföra olika länders lagstiftning inom berörda områden.
    Man kan även säga att Socialdemokraternas/P A Hanssons folkhemsmodell är en del av dåvarande svensk kultur.
    www.unicef.org/protection/child-labour

    "Nearly 1 in 10 children are subjected to child labour worldwide, with some forced into hazardous work through trafficking.

     

    Economic hardship exacts a toll on millions of families worldwide ? and in some places, it comes at the price of a child?s safety.


    Roughly 160 million children were subjected to child labour at the beginning of 2020, with 9 million additional children at risk due to the impact of COVID-19. This accounts for nearly 1 in 10 children worldwide. Almost half of them are in hazardous work that directly endangers their health and development.


    Children may be driven into work for various reasons. Most often, child labour occurs when families face financial challenges or uncertainty ? whether due to poverty, sudden illness of a caregiver, or job loss of a primary wage earner.


    The consequences are staggering. Child labour can result in extreme bodily and mental harm, and even death. It can lead to slavery and sexual or economic exploitation. And in nearly every case, it cuts children off from schooling and health care, restricting their fundamental rights.


    Migrant and refugee children ? many of whom have been uprooted by conflict, disaster or poverty ? also risk being forced into work and even trafficked, especially if they are migrating alone or taking irregular routes with their families.


    Trafficked children are often subjected to violence, abuse and other human rights violations. For girls, the threat of sexual exploitation looms large, while boys may be exploited by armed forces or groups.


    Whatever the cause, child labour compounds social inequality and discrimination. Unlike activities that help children develop, such as contributing to light housework or taking on a job during school holidays, child labour limits access to education and harms a child?s physical, mental and social growth. Especially for girls, the ?triple burden? of school, work and household chores heightens their risk of falling behind, making them even more vulnerable to poverty and exclusion."

  • Padirac
    Tom Araya skrev 2023-08-17 11:05:57 följande:
    Hur man ser på säkerhet och vad man tror eller tycker att barn klarar av är definitivt påverkat av rådande kultur. Man hade generellt sett en högre acceptans till risker på 1800-talet än vad man har på 2000-talet.
    Även när jag var barn på 1970- och 1980-talet fick barn göra mer som de inte får idag, vilket inte har med ekonomiska villkor att göra.

    Hur mycket som det arbetades totalt inom ett hushåll hade såklart med ekonomin att göra och det var i första hand barn, gamla och kvinnor som slapp arbeta eller som istället arbetade hemma om ekonomin inte krävde att de inbringade inkomst.

    Att färre är så fattiga idag att de måste låta sina barn arbeta för att inbringa inkomst till hushållet är definitivt en kulturell fråga. Det handlar om arbetsvillkor, löner, skolgång, lagstiftning, välfärdssystem mm som inte hade funnits om vi inte hade skapat det utefter viljan att utjämna befolkningens ekonomiska villkor och höja den allmänna levnadsstandarden.
    Detta ser du enklast genom att jämföra olika länders lagstiftning inom berörda områden.
    Man kan även säga att Socialdemokraternas/P A Hanssons folkhemsmodell är en del av dåvarande svensk kultur.
    www.eclt.org/en/news/child-labour-causes

    "Why does child labour happen? Here are some of the root causes

    Children are most often involved in child labour because their parents or guardians consider it ?normal? for children to work, and sometimes for children?s own survival and that of their families. When talking about child labour, it is important to understand it from the perspective of the children, families and communities themselves. Below are some of the root causes which make children particularly vulnerable to child labour.

    Poverty is certainly the greatest single force driving children into the workplace.?

    The availability and quality of schooling is among the most important factors.? 

    Children who were involved in child labour often lack the basic educational grounding which would enable them to acquire skills and to improve their prospects for a decent adult working life.? 

    The view that work is good for the character-building and skill development of children.? 

    In rural areas, farmers who see their crops destroyed on account of climate changes have no other choice but to send their children out to work.?

    There is a strong correlation between child labour and situations of conflict and disaster? 
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2023-08-17 17:39:10 följande:
    Det går inte att dra någon slutsats om det utan att veta mer om vad det handlar om.
    Språksvårigheter skulle kunna orsaka att man inte trivs, mår sämre eller känner sig mindre trygg på sin arbetsplats.
    Det är ju inte svårt att läsa rapporten så du får veta vad det handlar om.

    www.av.se/globalassets/filer/statistik/fokus-pa-utrikes-foddas-arbetsmiljo-analysrapport.pdf
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2023-08-17 22:24:56 följande:
    Vad är det du inte förstår?
    Det samhälle vi byggt upp och hur det fungerar, med industrialisering, ekonomisk tillväxt, utbildning, ökad jämlikhet och på senare tid även digitalisering samt det faktum att vi byggt det samhälle vi har, det är en del av svensk kultur.
    Du blandar kanske ihop politiska och ekonomiska reformer med kultur? 

    Om du undersöker vilka bakomliggande orsaker som finns till fattigdom i tex Afrika så kommer du att hitta orsaker som möjlighet till utbildning, politiska reformer, näringsliv och tidigare kollonialstater. Att kalla detta för kultur och att denna kultur är orsak till fattigdom är ett påstående som tangerar white primacy Kräks
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2023-08-18 02:01:28 följande:
    Samhällsutvecklingen är i stora drag beskrivande av och påverkad av rådande kultur och tvärt om, så det hänger ihop. 
    Padirac skrev 2023-08-17 23:52:12 följande:
    Om du undersöker vilka bakomliggande orsaker som finns till fattigdom i tex Afrika så kommer du att hitta orsaker som möjlighet till utbildning, politiska reformer, näringsliv och tidigare kollonialstater. Att kalla detta för kultur och att denna kultur är orsak till fattigdom är ett påstående som tangerar white primacy Kräks
    Varken samhällsutvecklingen eller kulturen saknar påverkan av yttre omständigheter (som exempelvis konsekvenser av tidigare kolonialisering, handel och eventuella konflikter med andra länder). Men det finns hur många exempel som helst där rådande kultur är bärande för vilket samhälle man vill skapa och skapar. Situationen i Afghanistan är ett ypperligt exempel på detta, där Talibanstyret motverkar ekonomisk utveckling, utbildning och jämställdhet samtidigt som möjligheten till Talibanernas maktövertagande till viss del troligen är kulturellt betingat.
    Även avsaknaden av en självstyrande kultur p.g.a. tidigare kolonialisering är en form av kultur.
    Samhällsutvecklingen som ledde fram till kolonialisering, inte minst då att göra den möjlig är också kulturellt betingad. Varför kunde man från länder som Spanien, Holland, Belgien, Storbritannien, Portugal m.fl. resa till Sydamerika, Afrika och Asien och kolonialisera områden där, istället för tvärt om (bortse från avsikter och se endast till kunskap och teknisk utveckling)?

    När du omdömeslöst kastar omkring dig "white primacy"-begreppet så insunerar du att jag i alla hänseenden uppvärderar "vit" kultur i förhållande till andra, vilket inte alls stämmer. Jag vet vad kolonialisering har inneburit och i de flesta fall ser jag inte positivt på det. Det Mongolska riket och Belgiens kolonialiseringar (i bl.a. Afrika, främst Kongo) är kanske de två värsta exemplen. Men det finns också goda exempel, som att Storbritannien verkade för slaveriets upphörande vid Guldkusten.

    Men när man granskar hur kolonier eller fd kolonier har påverkats av det och vilka konsekvenser det har fått för landets senare utveckling, så ska man också vara medveten om att ingen av kolonierna hade ett utvecklat demokratiskt eller industrialiserat samhälle före kolonialiseringen, så frågan är hur utvecklingen annars hade sett ut...
    med en inte alltför lång extrapolering så ligger det i linje med ditt resonerande att det är den ukrainska kulturen som gör att ryssland invaderar, mördar, torterar och våldtar ukrainska män, kvinnor och barn...Kräks

    Sen kommer du med ett argument för att urskuldra kolonialisering - vilket i sig inte har med saken om det är kultur som är orsaken till att områden kolonialiserats - i form av att det gett demokrati och industrialisering.

    De där argumenten är inte okända Kräks Kolonialisering och det som följt efter det är ett av skälen till att många tidigare kolonialiserade länder inte har en egen ekonomisk styrka, saknar allmän tillgång till högre utbildning och har en utbredd fattigdom. Globala företag och den rika världen etablerar sin verksamhet i dessa länder, fiskar ut deras fiskar från havet, planterar palmoljeplantager så att vattentillgång och jordbruk för befolkningen slås ut, skickar sopor, gamla däck,  trasig elektronik och vitvaror till dem...   och det är alltså deras kultur menar du..?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2023-08-18 23:49:36 följande:
    Kultur är en faktor i konflikten, ja. Men det är två sidor...

    Den slutsats du drar om mina åsikter gränsar till förtal. Det är inget jag står för och har aldrig någonsin uttryckt ens en antydan till det. Vidrigt av dig! Kräks
    Padirac skrev 2023-08-18 08:46:00 följande:
    Sen kommer du med ett argument för att urskuldra kolonialisering - vilket i sig inte har med saken om det är kultur som är orsaken till att områden kolonialiserats - i form av att det gett demokrati och industrialisering.
    Åter igen på gränsen till förtal! Jag var väldigt tydlig med min negativa syn på kolonialiseringarna. Jag har heller aldrig påstått att kolonialisering givit demokrati och industrialisering. Du bara tar saker ur luften och försöker göra argument av det genom att otillbörligt smutskasta dina meningsmotståndare. Blanda inte ihop kolonialisering med mina argument om kopplingen mellan kultur och samhällsutveckling.

    Den historiska utvecklingen av samhällen, ekonomin, industrialisering, utbildning, teknik mm kommer ur rådande kultur. Att en samling människor och dess ledare strävar efter någonting är kulturellt. Du kan inte hävda att det är avsaknaden av utbildning och ekonomi som är orsaken, för att det var genom utveckling som västvärlden byggde upp sin förmåga vad det gäller kunskap, utbildning och ekonomi. Det är inte så en del av världen var priviligierade från början och den andra delen inte var det. Utan vi har startat från samma utgångspunkt.
    Du måste fråga dig själv vart och varför det blev en skillnad i utveckling?

    Vad om något i den ukrainska kulturen gör att de mördas, torteras och våldtas av invaderande ryska styrkor?  

    Kolonialiseringen är en del av orsaker till fattigdom och krig i världen.  Vilken kultur står för kolonialiseringen? De koloniserande eller de koloniserade?

    Du har fått fler listor från organisationer som anses vara trovärdiga på vad som ligger bakom fattigdom.

    Att inte erkänna dessa och påstå att det är 'kultur' som avgör om folk kan försörja sig, utbilda sig och skapa ekonomiska förutsättningar liknar i allt den kulturrasism som fascisten och nazisten Per Engdahls tankar formade den politiska ideologin för BSS och sen Sverigedemokraterna.  Etnonationalistiska och etnopluralististiska tankeströmningar ...
  • Padirac
    nattuw skrev 2023-08-19 14:42:07 följande:
    I vissa kulter ses det som normalt att jobba för att lyfta sina barn ur fattigdom medan andra kulturer ser sig själv som hjälplösa offer vilket gör att de förblir fattig.
    Vissa är väldigt ospecifikt och generaliserande.

    Du kanske har några belägg för ditt påstående?

    Eller är det kulturellt betingat att komma med obelagda påståenden om att kulturer som ser sig som hjälplösa offer och därför fattiga
  • Padirac
    nattuw skrev 2023-08-19 15:18:02 följande:
    Begreppet "barn" är relativt nytt. Tidigare sågs barn som små vuxna och de skolades in i sina roller från en tidig ålder oavsett om de växte upp i slott eller koja.

    Så att barn började jobba efter folkskolan var helt normalt och en del av den svenska kulturen. Precis som att många efter enhetsskolans införande började jobba efter nionde klass trotts möjligheten till fri utbildning och ekonomisk stöttning från samhället.
    I dagens samhälle skolas du för framtiden för att försörja dig och bidra till samhället genom skolgång och eventuell vidareutbildning - det har som du säger inte alltid varit så. Med förändringarna som kommer efter industrialisering och urbanisering i ett samhälle behöver människor förberedas på andra sätt än tidigare.

    urplay.se/program/169602-nar-barnet-blev-barn-det-romantiska-barnet

    "1762 publicerar den franska filosofen och pedagogen Jean Jaques Rousseau uppfostringsromanen Emile och bryter därmed radikalt med den rådande synen på barn och barndom. Emile skildras som ett fritt, självständigt och förnuftigt barn. Människan föds varken ond eller god, hävdar Rousseau, och myntar begreppet "tillbaka till naturen". Med det menade han att naturen var källan till kunskap och fostran. Från och med Rousseau talade man nu om en barndom som en separat tid i livet, där barn började ses som något väsensskilt från vuxna. Den framväxande borgarklassens barn under 1800-talet fick som de första barnen i barndomens historia uppleva att det sköts in en period mellan barndom och vuxenliv. Man talar om att den långa barndomen föds."

    urplay.se/program/169744-nar-barnet-blev-barn-det-arbetande-barnet

    "Barn har arbetat i alla tider; inom jordbruket, hantverket och senare inom industrin. Barnens insats var avgörande för att man skulle få mat på bordet i de allra flesta hem. Att barnen skulle delta i arbetet var en självklarhet och arbetet ansågs dessutom fostrande och nyttigt, barnen skulle lära sig att veta hut. Lättja sågs som en dödssynd. Genom att vara tillsammans med de vuxna lärde sig barnen vuxenlivets arbetsuppgifter. När den allmänna folkskolan infördes i Sverige på 1840-talet protesterade många föräldrar mot att barnen genom att gå i skolan inte längre kunde bidra till familjens försörjning"
  • Padirac
    nattuw skrev 2023-08-19 15:48:06 följande:
    Jämför amerikaner med judisk bakgrund med amerikaner som har afrikansk bakgrund. Det gjorde Malcolm X.

    Idag hade Malcolm X antagligen jämfört amerikaner med asiatisk bakgrund med amerikaner som har afrikansk bakgrund.
    Vad vill du jämföra? Eller vad av del Malcolm X jämförde refererar du till? 

    Att bägge grupperna utsattes (och utsätts) för rasism? 

    Att den enda gruppens bakggrund finns i att deras förfäder skeppats över havet med skepp, hållits som slavar, misshandlats, våldtagits och pga sitt ursrung felaktigt ansetts ha en essens av kriminalitet, lathet och inte fått möjlighet att utbilda sig eller ens få rära sig och finnas på samma ställen som andra medborgare?

      
  • Padirac
    nattuw skrev 2023-08-23 07:42:55 följande:
    Medan den andra gruppen mördades i utrotningsläger. Vilket bara var kulmen på en förföljelse och rasism som pågått i århundraden och som fortfarande pågår.
    Judar har förföljts för sin tro och religion sedan åtminstone Romarrikets tid, före det förvisades och förslavades de av andra makter.  Mycklet riktigt satte nazisterna i system att industriellt mörda och försöka utrota den judiska befolkningen i Europa under WW2. I USA har den judiska befolningen inte utsatts för samma utrotningsförsök som nazisterna genomförde i Europa även om det fanns fascistiska och nazistiska politiska krafter även där på den tiden.



    I den transatlantiska slavhandeln mellan afrika, amerika och europa mördades och dödades och dog många miljoner slavar, dels innan de skeppades över atlanten, under överfarten och sedan i fångenskap eller efter slaveriets avskaffande i efterföljande staffsystem utformat för att ge billig arbetskraft till företag eller till och med amerikanska staten,


    KKK och deras terror har vänts mot african americans, afrikaner, hispanics, judiska, latinos, asiater, native americans, muslimer , katoliker, vänster, HBTQ, ateister och abortförespråkare...   du ser ju själv vilka politiska rörelser som idag plockat upp samma hat och rasism som KKK
  • Padirac
    fultextad användarhandbok skrev 2023-08-20 18:21:52 följande:
    Helt riktigt, då svenskar begår brott så kan man ursäkta att andra också begår brott. Fast tänker man efter lite så varför skulle man vilja ha in fler brott för att det finns etniska svenskar som också står för en del av dem? 
    Xenia skrev 2023-08-20 15:01:20 följande:
    Jag förstår inte hur vi ska kunna ha en "monokultur" när det finns så många olika i landet. Inte ens "gamla" svenskar har en och samma kultur.
    Det är inte så lyckat att försöka relativisera bort kulturella uttryck. Det är som att säga att svenskan var annorlunda på 1700-talet jämfört med nu, och alltså kan man inte säga att det finns någon enhetlig svenska. Det finns en kontinuitet i kulturer, vilket gör att man kan spåra flera fenomen till olika historiska händelser och utvecklingar. Dessutom beror kulturer mycket på de miljöer och klimat som står till buds.Haha! Svenskt nyspråk deluxe.
    Vad i kulturer menar du beror på miljöer och klimat?

    Vad i kulturer beror på andra saker än miljöer och klimat enligt din mening?
  • Padirac

    Googla head scarf och Hollywood eller vouge 

    Huvudduk i olika former har använts av modeikoner och världsartister långt efter 40-50-60-70-talet. 

  • Padirac
    fultextad användarhandbok skrev 2023-08-26 18:18:50 följande:
    Kulturer formas av miljö och klimat. Levnadssätt och vad man uppfinner för att förenkla tillvaron och hur man förhåller sig till den. Hur ordspråk uppkommer och myter likaså. Samt vad man äter och hur man förhåller sig till värme, kyla, mörker och ljus. Spanjorernas siesta, vår midsommar. forna tiders midvinter och så vidare.

    Religion däremot verkar vara ganska lika oavsett miljö och klimat, däremot tar de sig olika kulturella praktiska uttryck.

    Ett litet tillägg som inte har med inlägget jag citerade att göra: Om alla kulturer är lika och lika bra så spelar heller seder och innehåll inte roll och då skulle förändring inte heller vara eftersträvansvärt.
    Och du kopplar miljö, klimat till ett av dig ospecifikt 'levnadssätt'  med olika innovationer och förenklingar för att förhålla sig till tillvaron, ordspråk, myter, olika sätt att förhålla sig till klimat, siesta, midsommar, midvinter till det du i ditt förra inlägg kopplar till brott?
    fultextad användarhandbok skrev 2023-08-20 18:21:52 följande:
    Helt riktigt, då svenskar begår brott så kan man ursäkta att andra också begår brott. Fast tänker man efter lite så varför skulle man vilja ha in fler brott för att det finns etniska svenskar som också står för en del av dem? 
    Xenia skrev 2023-08-20 15:01:20 följande:
    Jag förstår inte hur vi ska kunna ha en "monokultur" när det finns så många olika i landet. Inte ens "gamla" svenskar har en och samma kultur.
    Det är inte så lyckat att försöka relativisera bort kulturella uttryck. Det är som att säga att svenskan var annorlunda på 1700-talet jämfört med nu, och alltså kan man inte säga att det finns någon enhetlig svenska. Det finns en kontinuitet i kulturer, vilket gör att man kan spåra flera fenomen till olika historiska händelser och utvecklingar. Dessutom beror kulturer mycket på de miljöer och klimat som står till buds.Haha! Svenskt nyspråk deluxe.

    Vilka specifika brott kopplar du till miljö och klimat då?
  • Padirac
    fultextad användarhandbok skrev 2023-08-26 21:07:37 följande:
    Inte, jag skrev att dessutom beror kulturer mycket på de miljöer och klimat som står till buds. 
    Menar du att kulturer är kopplade till specifika brott?
  • Padirac
    fultextad användarhandbok skrev 2023-08-26 21:45:45 följande:
    Ja det menar jag däremot.

    Kidnappning av blivande brudar i Kirgizistan är ett stort problem, olagligt men lever kvar på grund av kultur och sedvänjor.

    Hederskultur som finns i flera muslimska länder, vilka har lett till flera mord.

    Kastkuturen som lever kvar i Sydasien på grund av gamla sedvänjor, kultur och föreställningar. Det har tragiska konsekvenser.

    Att inte tappa ansiktet i Japan är ett kulturellt inslag där plikt och heder spelar in, hur många som begått självmord på grund av det vet jag inte.

    Alkohol- och självmordskulturen på Grönland är också den tragisk.

    Finns ju många fler exempel, men det var ett axplock.
    Menar du att detta beror på miljö och klimat?

    Vad menar du med miljö?

    Vad menar du med klimat?

    Känner du till att hederskultur inte är kopplat till en specifik religion? Hederskultur finns eller har funnits till exempel inom svenska frireligiösa rörelser eller inom main stream kultur för 100 år sedan då kvinnor som blev gravida utanför äktenskap försköts eller skickades bort och en del tog sina liv.   Det är inte att jämföra med mord.  

    Det är väl känt att i samhällen med svaga institutioner och samhällsfunktioner är klan- och hederskultur vanligt förekommande. Det har inte med miljö och/eller klimat att göra. 

    Självmord, är det brott?

    Grönlands problem med alkoholism och droger är delad med de problem som andra ursprungsbefolkningen får i mötet med kolonisatörer, det är lika för Australiens aboriginer, USAs native befolkning.   Det har knappast med deras kultur att göra, det är andra problem. Det har inte heller med den miljö och det klimat de lever i, det är mer än uppenbart.
  • Padirac

    Så du tittar på delar av historien genom ett nålsöga?

    Slavhandel var som du skriver utbrett i stora delar av Västafrika innan europeer kom dit.

    Så här skriver Brittish library om Storbritannien och den transatlantiska slavhandeln. Storbritanniens industrialism och ekonomiska framgång byggde på att de stod för ca hälften av all transatlantisk slavhandel..

    www.bl.uk/restoration-18th-century-literature/articles/abolition-of-the-slave-trade-and-slavery-in-britain


    'Towards the end of the 18th century, a movement emerged calling for an end to the slave trade and, later, slavery itself. Professor John Oldfield traces the road to abolition from the 1780s to the 1830s, highlighting the impacts of grass-roots organisation, leadership, Black resistance and pro-slavery interests.


    Britain?s involvement in the transatlantic slave trade officially began, with royal approval, in 1663. In less than 150 years, Britain was responsible for transporting millions of enslaved Africans to colonies in the Americas, where men, women and children were forced to work on plantations and denied basic rights. This inhumane system led to the emergence of racist ideas and pseudoscience that were used to justify it.
     
    Towards the end of the 18th century, a movement emerged calling for an end to the slave trade and, later, slavery itself. Abolitionism was one of the most successful reform movements of the 18th and 19th centuries. It was also one of the most protracted. It took 20 years to abolish Britain?s involvement in the slave trade and a further 26 years to abolish British colonial slavery in the Caribbean. 

    ...

    The early British movement differed from its American counterpart in one important respect, however. As its name implied, the SEAST was organised with the declared intention of tackling slavery in the British Caribbean at its source. Namely, the highly lucrative transatlantic slave trade that British merchants and traders had done so much to perfect, being responsible for 50 per cent of all enslaved Africans ? roughly 3.4 million people ? shipped from Africa to the Americas between 1662 and 1807.[3] The wealth derived from this trade not only created large personal fortunes but also provided a stimulus to British industry, not least when it came to the outfitting of ships bound for the west coast of Africa and the processing of colonial products such as sugar, tobacco and cotton. Furthermore, the rise of plantation complexes that depended on enslaved African labour underpinned Britain?s imperialistic expansion in the Americas, at the same time creating important links between economic interests and state power.

    ...
    It is a measure of Wilberforce?s commitment to abolition that throughout these turbulent years he went on presenting to Parliament his annual motions against the slave trade. Eventually, the tide began to turn in the abolitionists? favour. Events in the Caribbean, particularly the Saint Domingue slave uprising (1791) and the emergence of Haiti (1804) as an independent Black republic, convinced many MPs that it might be worth sacrificing the slave trade, if by doing so that meant reducing the possibility of further rebellions and therefore preserving Britain?s own slave colonies. As war broke out again in Europe (1804?15), others, both inside and outside Parliament, also began to question the wisdom of supplying enslaved Africans to Britain?s enemies, chief among them France and Spain.
     
    Capitalising on this shift in the geopolitical situation, abolitionists started to chip away at the legal provisions that protected the slave trade. This occurred first through the Foreign Slave Trade Act (1806), which prohibited British slave traders from operating in territories belonging to foreign powers, and then the Slave Trade Abolition Act of March 1807, which abolished Britain?s involvement in the transatlantic slave trade once and for all. It was a momentous decision and one that was also a personal triumph for Wilberforce, as well as the members of the SEAST. But it is worth emphasising that this unfolding drama was set in motion by events in the Caribbean. The final push towards 1807 was also made easier by the knowledge that the USA was about to abolish its own international slave trade, as set out under the terms of the US Constitution. In this sense, the national and the international were always in delicate balance with each other, sometimes colliding, at other times coalescing to effect meaningful political change.

    ...

    Wilberforce had hoped that abolition of the slave trade would signal the slow death of slavery, as colonial interests were forced to reform the institution from within. By the early 1820s, however, it was obvious that this policy was not working, largely because of the illegal slave trade but also because of the failure of British diplomatic efforts to internationalise abolition.[11] As a result, in 1823 Wilberforce, Clarkson and others organised the Anti-Slavery Society, or, to give it its full title, the Society for the Mitigation and Gradual Abolition of Slavery Throughout the British Dominions. The new organisation signalled a radical new departure in British anti-slavery politics. Yet it is important to note that the society did not demand the immediate overthrow of slavery, merely the adoption of measures designed to ?mitigate? its worst abuses, together with a plan for gradual emancipation leading ultimately (it was not said when) to complete freedom.[12]

    ...

    Between 1831 and 1833, the British campaign against slavery in the Caribbean entered its final phase. Two factors were important here. The first was Black resistance and, in particular, the Baptist War in Jamaica (1831?32). This was the latest and largest in a series of slave revolts that raised awkward questions about the long-term viability of slave societies in the British Caribbean, as well as about the brutally oppressive methods used by colonial authorities to suppress the rebellions.[15] The second factor was the Reform Bill of 1832, which not only increased the size of the British electorate but also created 67 new constituencies, among them industrial towns such as Manchester, Sheffield and Leeds.[16] Here was an opportunity for anti-slavery activists to press home their advantage. Adopting many of the techniques developed by the Agency Committee, British abolitionists stepped up their pressure on prospective parliamentary candidates, publicly ?outing? those who represented the West India interest or who supported gradualism. Predictably, Tory newspapers complained about these attempts to ?dictate? to voters. Nevertheless, by harnessing techniques of this kind, anti-slavery activists helped to shape the composition of the First Reformed Parliament and, with it, the drive towards the Emancipation Act of 1833, even if at the final hurdle they were forced to accept significant concessions, chief among them the £20 million granted to slaveholders in compensation for the loss of their ?property?.[17][18] 

    ...

    After 1833, activists waged a further successful campaign, this time against the so-called ?apprenticeship? system that formed another integral part of the Emancipation Act.[19] By 1838, slavery in the British Caribbean had to all and intents and purposes been abolished. But, in saying this, emancipation proved something of a false dawn. Post-1833 many planters in the Caribbean shifted to rely on indentured Indian and Chinese labourers, an exploitative system that was only finally abandoned in 1920. Meanwhile, the 800,000 or more people emancipated under the 1833 Act were left to eke out an existence for themselves, while at the same time pressing for their civil and political rights, under a constitutional system that still treated them as ?dependents? rather than citizens. In this sense, 1833 or 1838 was no more an ?end? than was 1807, but the start of another protracted struggle for people of African descent, this time towards full independence

    ...

    '
    Tom Araya skrev 2023-08-26 23:59:40 följande:
    Man ska vara medveten om att slaveri har existerat över hela världen under årtusenden och existerar fortfarande. Västvärlden (främst Storbritannien) var aktivt drivande för ett avskaffande.
    Således är det en historieförfalskning att försöka få det till att vita förslavade afrikaner/svarta.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2023-08-26 23:59:40 följande:
    Man ska vara medveten om att slaveri har existerat över hela världen under årtusenden och existerar fortfarande. Västvärlden (främst Storbritannien) var aktivt drivande för ett avskaffande.
    Således är det en historieförfalskning att försöka få det till att vita förslavade afrikaner/svarta.
    Värt att lägga till är också att den europeiska transatlantiska slavhandeln drev på afrikanska rikens behov av att förvara sig med europeiska vapen (och betala med slavar) mot andra rikens krig för att skaffa slavar för att betala för europeiska vapen.

    Den transatlantiska slavhandeln och varor i triangelhandeln som togs fram med slavarbete var starkt bidragande till den europeiska industriella revolutionen. 

    Någon här i tråden menade att industrialiseringen i europa var kulturellt betingat, när verkligheten var att det var den expanderande  slavhandeln som låg till grund för både den europeiska industrialisering och till utarmning och försvagning av de afrikanska riken som senare gjorde dem till europeiska kolonier. 

    Att vita deltog i en kraftigt ökad förslavning av afrikaner är ett historiskt faktum. Att påstå att den europeiska slavhandeln inte betydde att vita förslavade afrikaner är det som är en historieförfalskning.

    Argument att det redan förekom slaveri och slavhandel skulle betyda att vita inte förslavade afrikaner är att försöka förvanska verkligheten och sprida falska uppgifter i strid med empiriska fakta. 
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2023-08-27 11:06:02 följande:
    ...och i ME, Asien...
    Padirac skrev 2023-08-27 10:02:27 följande:

    Så du tittar på delar av historien genom ett nålsöga?

    Slavhandel var som du skriver utbrett i stora delar av Västafrika innan europeer kom dit.

    Så här skriver Brittish library om Storbritannien och den transatlantiska slavhandeln. Storbritanniens industrialism och ekonomiska framgång byggde på att de stod för ca hälften av all transatlantisk slavhandel..



    Inget konstigt att GB tjänade pengar på slavhandeln, det gjorde väl alla!?
    Att förtjänsten lagt grunden för industrialism... det har den nog delvis, men GB var en ekonomiskt framgångsrik stormakt långt före det.
    Det är en vilja och strävan efter kunskap som gör att man skickar fartyg till världens alla hörn utan att själv besökas från desamma. 
    Alla? 

    Det var så vitt jag läst en önskan att hitta direkta kontakter med till exempel de enormt rika afrikanska rikena som man haft kontakt med i Egypten som finansierade de första skeppen till Västafrika, att hitta en direkt egen handelsväg till Indien som drev på 'upptäckten' av Västindien och Amerika.  Kapplöpningen om att hitta handelsvaror utan att vara beroende av de muslimskt kontrollerade handelsvägarna  till Asien snarare än upptäckarlust och kunskapstörst låg bakom finansieringen av att skepp och flottor skickades till världen alla hörn.

    Det var inte kunskapstörst som gjorde att triangelhandeln drev på den europeiska industriella revolutionen. Var får du allt från?
  • Padirac

    Ok, så det var alltså inte upptäckarlust och kunskapstörst som drev på triangelhandeln. Där är vi överens.

    För många av de afrikanska rikena var det inte heller en fråga om att tjäna pengar, att fånga och sälja slavar var ett sätt att skydda sina riken mot andra rikens försök att erövra deras rike. 


    Tom Araya skrev 2023-10-09 19:06:30 följande:
    Ja, alla!
    Det brukar vara så med kommersiell handel, att de som sysslar med det tjänar pengar på det, det är liksom incitamentet för aktiviteten.
    Tror du att vissa aktörer, exempelvis de afrikanska och de i ME gjorde det av andra skäl?
Svar på tråden Mångkultur