Tom Araya skrev 2025-03-04 07:52:42 följande:
Nej, det är överförbart till vilket land, folk och kultur som helst.
Om vi hittar på ett land som exempel och kallar det Pärland.
I Pärland bor det pärländare och där råder pärländsk kultur.
Om då fem familjer från Sverige flyttar dit, blir landet då automatiskt en mångkultur?
Enligt mitt sett att se det, där ett lands kultur omfattar de allmänt rådande normerna, moraliska ramarna och lagstiftning, så blir svaret nej.
Att vi behåller vissa av våra svenska traditioner inom familj och hem påverkar inte den saken.
När man pratar om kultur som betydelse för ett samhälle, så måste man dels skilja på sådant som sång, dans, musik, teater, film, mat, dryck o.s.v. och moraliska/ideologiska normer och värderingar samt att man måste skilja på det som kan finnas på individnivå men inte påverkar samhället i stort och det som är mer allmänrådande i samhället.
Så länge ingen inskränker på andras rätt- och frihet, så är den kultur som finns på individnivå för individens privatliv inte särskilt intressant i det här sammanhanget, utan det intressanta är vad som gäller på samhällsnivå och om det påverkas av att det kommer hit många människor med andra normer.
För mig är motsatsen till mångkultur på samhällsnivå att vi i Sverige har svenska normer och svenska lagar för hur vi beter oss, behandlar och bemöter andra människor som är svenskar eller av annat ursprung än du samt att svenska är det allmängiltiga språket som alla kan/lär sig och använder. Syftet är att skapa en tydlig ram och mindre förvirring för immigrerades integration (eller assimilering om man vill kalla det så).
Det är det parallella samhället jag vill motverka, inte att det finns människor här med annan kulturell bakgrund och som utan påverkan på samhället bevarar en del av sin ursprungliga kultur.
Problemet med ditt tänk är att mångkultur handlar om saker såsom traditioner, språk, högtider. Som svensk boende i utlandet så vill jag interagera med andra svenskar då jag värderar såna saker. Svensk kultur helt enkelt. Jag förstår att andra utlänningar vill det också.
Nu finns det politiker i landet som vill slopa mångkulturen. Och då handlar det de facto om ovanstående saker. Men det kan de naturligtvis inte säga. Man skulle kunna ha en utbildning för utlänningar i Sverige där man förklarar om hur ett svenskt samhälle ser ut, vilka lagar. regler och vilka värderingar man förväntas ha i Sverige. Nu vet jag inte om det görs, det kanske det görs redan. Det är en helt annan sak än att slopa mångkulturen.
Hur tror du egentligen det här slopandet av mångkulturen ska genomföras egentligen?