Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

    Mångkultur

    Mustafa Panshiri gästar podden 'Oskyddat samtal' och pratar om sin och Jens Ghanmans bok 'Landet som ångrade sig', om kultur, invandring, integration mm.
    Mycket bra!

    Polisen, Carola & Invandringen #14 Mustafa Panshiri

    Mustafa Panshiri gästar våran podd & pratar om sina nya bok "Det lilla landet som ångrade sig" som han skrivit tillsammans med Jens Ganman. Vi pratar även om Polisen, Carola, gängen, integration kontra assimilation, relationer, fotboll & Mustafas nya katt mm. Vi som har podden heter Viktor Klemming, Gustav Härdner & Filip Pelas.



  • Tom Araya
    Mycket bra ledare i GP om mångkultur och den politiska debatten i ämnet.
    Här är några stycken utdragna ur artikeln.

    Håkan Boström:
     Ni gillar inte mångkultur bara för att ni påstår det
    Alla partiledare utom Jimmie Åkesson (SD) säger sig gilla mångkultur. I själva verket försvarar de ett svenskt liberalt system som på många sätt är oförenligt med verklig mångkultur.
    ...

    I SVT:s senaste partiledardebatt fick politikerna räcka upp handen om de tyckte att det ?är bra att Sverige är ett mångkulturellt land?. Alla utom Jimmie Åkesson sträckte upp armen. Men när programledarna sedan bad de olika partiledarna att utveckla sin ståndpunkt framgick det rätt tydligt att de deras förståelse för begreppets innebörd var begränsad.
    ...
    Det var inget fel på svaren. Men inget av dem handlar egentligen om mångkultur. Tvärtom nämner partiledarna olika grundvärden i det moderna, liberala och individualistiska Sverige ? värden som ofta skulle hamna i konflikt med praktiserandet av verklig mångkultur.
    ...
    Kultur i denna breda bemärkelse handlar om kollektiva identiteter och livsmönster där mer eller mindre bestämda uppfattningar om religion och familj står i centrum. Det är exempelvis ingen slump att islamsk lag (Sharia) är inriktad på familjerätten. Det är heller inget unikt för muslimsk kultur utan något som utmärker alla traditionella (i praktiken patriarkala) kulturer även om föreskrifterna kan variera.
    ...
    Det är så man bör förstå Jimmie Åkesson (SD) när han i partiledardebatten försökte säga att mångkultur är något annat än vad de övriga gav uttryck för. Ur ett europeiskt perspektiv har han rätt. Däremot har han fel i att de övriga svenska partiledarna drivit på för att göra Sverige till ett mångkulturellt land i denna ordets mer egentliga bemärkelse.
    ...

    Ni gillar inte mångkultur bara för att ni påstår det | GP
  • Tom Araya

    Arbetsplatsolycka med mycket tragisk utgång.

    Muhammad, 14, dog på sitt sommarjobb (aftonbladet.se)

    Men det är ändå lite intressant hur pojkens anhöriga ifrågasätter hur detta kunde hända... är det då inte svensk kultur de efterfrågar? Arbetsgivarens ansvar, arbetsplatssäkerhet, att inte sätta barn på att köra sådana maskiner...
    I många av de länder folk flyr ifrån så hade det inte varit en stor grej, utan snarare nästan normalt (inte dödsfallet i sig, utan bristen på arbetsgivaransvar och att unga får göra "vuxensaker").

  • Tom Araya
    KillBill skrev 2023-08-15 08:02:06 följande:

    Vad menar du? Tror du att det bara är svensk kultur som leder till säkra arbetsplatser? 


    Nej, men säkerhetstänkande är väldigt typiskt för Sverige internationellt sett. Även om hela västvärlden håller en hög nivå så är Sverige många gånger i framkant även där. 
    KillBill skrev 2023-08-15 08:02:06 följande:

    Tror du att folk som flytt till Sverige från krig och elände inte bryr sig om arbetsplatssäkerhet?  


    Inte en särskilt relevant fråga eftersom jag inte har påstått motsatsen utan snarare bekräftat att det i åtminstone länkat fall finns en tanke på arbetsplatssäkerhet hos en immigrerad familj.
    KillBill skrev 2023-08-15 08:02:06 följande:

      Har du något emot att föräldrar som invandrat till Sverige och som nyss förlorat ett barn i en arbetsplatsolycka är kritisk mot att bristande arbetsplatssäkerhet?


    Absolut inte, det visar på gott föräldraskap och god integration.

    Min avsikt med inlägget är att peka just på kulturskillnader.
    Hade någon pratat om grabbens låga ålder eller om arbetsplatssäkerhet eller ens haft kunskap i det om detta hade hänt i Afghanistan, Somalia, Kazakstan, Syrien eller Uruguay?

  • Tom Araya
    KillBill skrev 2023-08-16 06:32:30 följande:
    Att hävda att föräldrarnas kritik mot arbetsplatssäkerheten när deras son har förolyckats skulle vara exempel på lyckad integration är helt absurt. Varje förälder som förlorat sitt barn i en arbetsplatsolycka skulle självklart vara kritiskt mot säkerheten och det gäller oavsett vilken del av världen föräldrarna kommer ifrån.

    Ditt påstående vittnar om en mycket unken människosyn.
    Är grunden till att du inte förstår kulturskillnader världen över vad det gäller arbetssäkerhet att du är naiv eller obildad?
    Där omsorg och kunskap i arbetssäkerhet är mindre utvecklad är det mindre sannolikt att arbetsgivare, arbetsledare, anställda eller föräldrar till arbetande barn ifrågasätter säkerheten på arbetsplatsen. Det är ett konstaterande som inte har ett skit att göra med min människosyn.

    Här är bara några exempel på hur det kan se ut runt om i världen:

    Världsdagen för säkerhet och hälsa på arbetsplatsen - ABF

    New ILO/WHO work fatality figures must spur action - International Trade Union Confederation (ituc-csi.org)

    Arbetsuppgifter för minderåriga - Arbetsmiljöverket (av.se)

    Barnarbete - UNICEF Sverige | unicef.se

    Kamal är bara 10 år men redan en erfaren fabriksarbetare (raddabarnen.se)

    Riskfyllt barnarbete | SvD

    Familjen är redo att sälja sin son ? för sin överlevnad | SVT Nyheter
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2023-08-16 21:38:02 följande:

    Så du anser alltså att det var den svenska kulturen som låg bakom att det var så vanligt med barnarbete i Sverige på 1800- och början av 1900-talet?


    Du tror alltså att det var den svenska kulturen som låg bakom att det var så vanligt med arbetsplatsolyckor på 1800- och början av 1900-talet (arbetssäkerhet var inte en del av svensk kultur)


    Du tror alltså att om ett barn på 1800 talet avled på jobbet så var detta inget som föräldrarna gjorde någon stor sak av eftersom det var en del av den svenska kulturen att barn var tvungna att jobba och kunde förolyckas (lite svinn får man räkna med)?


    Själv så tror jag inte att effekterna av fattig-Sverige var en del av den svenska kulturen eller något som de som levde i misären tyckte var bra. Att barnen var tvungna att arbeta berodde på att familjerna inte hade något val och om barn dog så orsakade detta säkert samma smärta och sorg på den tiden som idag och upprördheten om ett barn förolyckades var säkert lika stor då som idag.

    www.rotter.se/blog/entry/barnen-som-arbetade-i-gruvan


    Självklart är det så. Hur det svenska samhället såg ut och fungerade 1720, 1840, 1980 eller 2010 (exempelvis) är i mångt och mycket påverkat av rådande kultur. Det är utefter kulturen som vi engagerar oss och som påverkar våra normer, lagar och regler. Det finns mycket i svensk historia som vi inte har skäl att vara stolta över, men däremot över de förändringar som skett till det bättre.
  • Tom Araya
    Trast skrev 2023-08-16 23:14:23 följande:

    Nu bor jag  usa, vad gäller kultur så är det lättare att lägga till än att ta bort (thanksgiving och 4th of july) enligt min erfarenhet. Har en vän som också är utlänning (muslim) dom har lagt till julgran och julfirande. Själv vill man ju behålla midsommar och jul ffa 

    behöver inte vara så bajsnödigt. Finns roliga högtider överallt. Tycker det berikar.


    Det finns inget som hindrar att folk firar Thanks giving, eid al-fitr, eller pesach i en kristet präglad men frihetlig monokultur.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2023-08-17 06:35:01 följande:

    Tror du att rika och fattiga i Sverige på 1800-talet hade olika syn på säkerheten för sina barn? De rika var mer omsorgsfulla och skulle aldrig utsätta sina barn för risker som barnarbete kunde leda till medan de fattiga familjerna var vårdslösa i sin syn på barnarbete?  Nej så var det förstas inte. Det handlade i stället om familjens resurser.


    Var det en fråga om kultur om en fattig familj i 30-talets Sverige kunde låta ett barn fortsätta att studera eller om familjen var tvungen att låta barnet börja arbeta vid 12 års ålder?  Nej så var det förstas inte. Det handlade i stället om familjens resurser.


    Hur man ser på säkerhet och vad man tror eller tycker att barn klarar av är definitivt påverkat av rådande kultur. Man hade generellt sett en högre acceptans till risker på 1800-talet än vad man har på 2000-talet.
    Även när jag var barn på 1970- och 1980-talet fick barn göra mer som de inte får idag, vilket inte har med ekonomiska villkor att göra.

    Hur mycket som det arbetades totalt inom ett hushåll hade såklart med ekonomin att göra och det var i första hand barn, gamla och kvinnor som slapp arbeta eller som istället arbetade hemma om ekonomin inte krävde att de inbringade inkomst.

    Att färre är så fattiga idag att de måste låta sina barn arbeta för att inbringa inkomst till hushållet är definitivt en kulturell fråga. Det handlar om arbetsvillkor, löner, skolgång, lagstiftning, välfärdssystem mm som inte hade funnits om vi inte hade skapat det utefter viljan att utjämna befolkningens ekonomiska villkor och höja den allmänna levnadsstandarden.
    Detta ser du enklast genom att jämföra olika länders lagstiftning inom berörda områden.
    Man kan även säga att Socialdemokraternas/P A Hanssons folkhemsmodell är en del av dåvarande svensk kultur.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2023-08-17 07:16:06 följande:

     


    Utrikes födda i Sverige upplever större problem med sin arbetsmiljö än vad inrikes födda i Sverige gör. Vad är din reflektion kring detta? Handlar det om invandrare som kommer från kulturer med högre krav på arbetsmiljö än vad som är normalt i den svenska kulturen eller hur tänker du?


     
    sverigesradio.se/artikel/utrikes-fodda-mar-samre-pa-jobbet
    Det går inte att dra någon slutsats om det utan att veta mer om vad det handlar om.
    Språksvårigheter skulle kunna orsaka att man inte trivs, mår sämre eller känner sig mindre trygg på sin arbetsplats.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2023-08-17 17:02:22 följande:
    Nää. hur får du ihop att fattigdom är en kulturell fråga?  V

    Fattigdom är en fråga om bland annat ekonomi och utbildning och ojämlikhet .

    Vad är det du inte förstår?
    Det samhälle vi byggt upp och hur det fungerar, med industrialisering, ekonomisk tillväxt, utbildning, ökad jämlikhet och på senare tid även digitalisering samt det faktum att vi byggt det samhälle vi har, det är en del av svensk kultur.
Svar på tråden Mångkultur