Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya
    Brinkemo: Vad hederskultur är ? och inte är

    TV4:s Jenny Strömstedts jämförelse av hederskultur med konservativ frikyrkomiljö är bara det senaste exemplet på artiklar och uttalanden som relativiserar hederskulturen. Det visar att kunskapen om vad hederskulturen är inte har sjunkit in för många ? trots mer än 20 års debatt, skriver Per Brinkemo.


    Brinkemo: Vad hederskultur är ? och inte är
  • Tom Araya

    Det finns de som ifrågasätter om kulturskillnader ens existerar.

    Följande är från en intervju som Elisabeth Cederbjörk gjorde med några somaliska kvinnor i slutet av 1990-talet i syftet att förstå kulturskillnader och invandrares syn på Sverige.

    Följande stycken är kopierade ur texten och längst ned har du en länk till den kompletta texten.

    Men kvinnornas muslimska tro innebar naturligtvis att de betraktade det svenska folkets beteende ur en speciell synvinkel. Detta kom till uttryck bland annat i deras syn på den förhärskande sexualmoralen i Sverige. Att svenskar godtar sexuella förhållanden mellan personer som inte är gifta, det förvånade åtminstone några av kvinnorna. En av dem fnyste ogillande: "Och så är de sambo!"

    ...

    Kvinnorna hade dock inte enbart negativa saker att säga om det folk som de hade bosatt sig bland. Svenskar beskrevs som "snälla", och flera av kvinnorna omnämnde med gillande att svenska män hjälper sina fruar med hushållsarbetet, något som männen aldrig gör i Somalia. Jämställdheten mellan kvinnor och män är större i Sverige än i Somalia, påpekade kvinnorna. En av dem nämnde faktiskt just detta som en viktig skillnad mellan länderna: "Kvinnorna i Somalia är hemma. Svenska kvinnor är aldrig bara hemma, de gör samma saker som männen", sade hon.
    ...


    Ett annat drag hos svenskarna, som några av de intervjuade kvinnorna omtalade, var punktligheten. I Sverige anstränger man sig för att komma i tid till avtalade möten, vilket man däremot inte fäster någon större vikt vid i Somalia. Alla kvinnor var medvetna om att det föreligger en skillnad mellan afrikaners och svenskars uppfattning om betydelsen av att komma i tid, och en kvinna yttrade att hon kände till att man i Sverige ibland säger "afrikansk tid" när man menar att den exakta tiden inte har någon betydelse.


    Kvinnorna berättade att det i Somalia inte på minsta sätt är något anmärkningsvärt om man kommer en halvtimme senare än man sagt. Och att vänta på en pojkvän, som har sagt att han skall komma klockan sju men kommer tre timmar senare, det är ingen ovanlighet för en somalisk flicka. En av kvinnorna påstod till och med att om man skall börja klockan nio på morgonen på en somalisk arbetsplats, ja, då kommer man klockan elva, "det spelar ingen roll".


    Kvinnan som berättade detta sade att hon försökte komma i tid i Sverige, eftersom hon visste att det är viktigt här. "Men jag är från Somalia", tillade hon, som förklaring till sin oförmåga att lyckas på denna punkt. Också flera andra av de intervjuade kvinnorna uppgav att de tyckte att det var svårt att vara så punktlig som man bör vara i Sverige. Emellertid ansåg några kvinnor - som inte hade problem med att passa tiden - att det svenska systemet är bättre än det somaliska.


    Att många somalier har svårigheter att infinna sig på avtalade tider, det var något som utredaren erfor under arbetet. Tre av kvinnorna kom för sent till intervjuerna; i ett fall visserligen endast tio minuter, men i de andra fallen en halvtimme respektive en timme. Men vad som orsakade större problem under utredningsarbetet var att fem av kvinnorna överhuvudtaget inte kom till det första intervjutillfället. Ingen av dem ringde och meddelade att de inte skulle infinna sig, fast de hade fått utredarens telefonnummer. När de senare blev tillfrågade varför de inte hade kommit, uppgav de att de hade varit sjuka eller att de hade tagit fel på dagen (ändå hade den kvinna som sade det sistnämnda fått ett papper av utredaren, där tiden för intervjun var angiven). Att de borde ha ringt och lämnat återbud när de blev sjuka tycks inte ha föresvävat dem.


    Alla somaliskor var dock inte nonchalanta beträffande tider. Några av de intervjuade hävdade tvärtom att det var viktigt att komma i tid till avtalade möten, ty Koranen säger att man skall göra det. "Det står i Koranen att om man är sen så skall man skynda sig. Och man får inte ljuga; om man har bestämt tid, så skall man komma", förklarade en kvinna. Beträffande sina landsmän yttrade hon: "Många somalier inser inte att det står så i Koranen, och därför kommer de för sent."
    ...


    Somaliskorna tillfrågades också hur de såg på sina barns förhållande till svensk och somalisk kultur. Barnen skulle troligen växa upp i Sverige - var de då att betrakta som svenskar eller somalier? En kvinna, som ännu inte hade några egna barn, uttalade bestämt om sina eventuella framtida söner och döttrar: "De är somalier!" Men en annan kvinna, som hade flera barn, kunde berätta att dessa själva hävdade: "Vi är svenskar!" Hon brukade då säga till dem: "Glöm inte varifrån ni kommer!" Även denna kvinna ansåg alltså att det var viktigt att barnen var medvetna om - och stolta över - sina rötter.


     


    En annan kvinna menade i stället: "De blir som svenskar, när de växer upp här." Och det hade hon inte något emot, eftersom hon tyckte att svenska män var bra karlar, som kan laga mat och sköta annat hushållsarbete; hennes söner fick gärna bli sådana. Det fanns dock ett villkor: "De skall vara muslimer!"
    ...

    En kvinna sade att hon inte var intresserad av Internet. Hon berättade att hon hade blivit arg när hon hade tittat på de somaliska hemsidorna, eftersom det där förekom klanstrider: en somalisk klan förtalade en annan. Övriga kvinnor som hade hämtat information om Somalia från Internet nämnde dock inget om sådana fejder.
    ...

    Somaliska kvinnor (Kultur och samhälle)




  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-03-02 20:03:48 följande:

    Moderaterna har ändrat ton i debatten efter massmordet i Örebro där 8 invandrare mördades.  


    Diskussioner kring mångkultur är meningslös om man inte först nått konsensus kring ordets mening.
  • Tom Araya

    Var vänliga och skilj på kultur och sådana effekter som kriminalitet, arbetslöshet e.t.c. Det finns andra trådar för de senare ämnena och det var inte mitt syfte med denna tråd att koppla ihop dessa, även om någon skulle finna belägg för sådana kopplingar.

    Den här tråden handlar om kultur/mångkultur och dess direkta konsekvenser, som svårigheter med integration då tanken om mångkultur skapar förvirring om vilka normer som gäller.

  • Tom Araya
    Anonym (FFFFFF) skrev 2025-03-04 02:58:44 följande:

    Tycker det är bisarrt att ens diskutera om mångkultur ska tillåtas. Vad kommer härnäst? Åsiktsregistrering?

    Är själv svensk som har bott i flera länder. Ingen som tvingat mig att ge avkall på högtider eller traditioner såsom jul, påsk, valborg och midsommar. Pratar svenska med svenskar, även i det offentliga rummet. Tar del av diverse svenska grupper som arrangerar (svensk)kulturella händelser. Mitt barn har tagit del av svenska skolan på helgerna.


    Det du beskriver är i min mening inte mångkultur.
  • Tom Araya
    Anonym (FFFFFF) skrev 2025-03-04 03:49:34 följande:
    För att du är svensk naturligtvis. 
    Nej, det är överförbart till vilket land, folk och kultur som helst.

    Om vi hittar på ett land som exempel och kallar det Pärland.
    I Pärland bor det pärländare och där råder pärländsk kultur.

    Om då fem familjer från Sverige flyttar dit, blir landet då automatiskt en mångkultur?

    Enligt mitt sett att se det, där ett lands kultur omfattar de allmänt rådande normerna, moraliska ramarna och lagstiftning, så blir svaret nej.
    Att vi behåller vissa av våra svenska traditioner inom familj och hem påverkar inte den saken.

    När man pratar om kultur som betydelse för ett samhälle, så måste man dels skilja på sådant som sång, dans, musik, teater, film, mat, dryck o.s.v. och moraliska/ideologiska normer och värderingar samt att man måste skilja på det som kan finnas på individnivå men inte påverkar samhället i stort och det som är mer allmänrådande i samhället.

    Så länge ingen inskränker på andras rätt- och frihet, så är den kultur som finns på individnivå för individens privatliv inte särskilt intressant i det här sammanhanget, utan det intressanta är vad som gäller på samhällsnivå och om det påverkas av att det kommer hit många människor med andra normer.

    För mig är motsatsen till mångkultur på samhällsnivå att vi i Sverige har svenska normer och svenska lagar för hur vi beter oss, behandlar och bemöter andra människor som är svenskar eller av annat ursprung än du samt att svenska är det allmängiltiga språket som alla kan/lär sig och använder. Syftet är att skapa en tydlig ram och mindre förvirring för immigrerades integration (eller assimilering om man vill kalla det så).

    Det är det parallella samhället jag vill motverka, inte att det finns människor här med annan kulturell bakgrund och som utan påverkan på samhället bevarar en del av sin ursprungliga kultur.
  • Tom Araya
    Anonym (FFFFFF) skrev 2025-03-04 14:17:46 följande:
    Problemet med ditt tänk är att mångkultur handlar om saker såsom traditioner, språk, högtider. Som svensk boende i utlandet så vill jag interagera med andra svenskar då jag värderar såna saker. Svensk kultur helt enkelt. Jag förstår att andra utlänningar vill det också.

    Nu finns det politiker i landet som vill slopa mångkulturen. Och då handlar det de facto om ovanstående saker. Men det kan de naturligtvis inte säga. Man skulle kunna ha en utbildning för utlänningar i Sverige där man förklarar om hur ett svenskt samhälle ser ut, vilka lagar. regler och vilka värderingar man förväntas ha i Sverige. Nu vet jag inte om det görs, det kanske det görs redan. Det är en helt annan sak än att slopa mångkulturen.

    Hur tror du egentligen det här slopandet av mångkulturen ska genomföras egentligen?
    Då har du alls inte förstått vad jag skrev.
  • Tom Araya
    Anonym (FFFFFF) skrev 2025-03-04 14:23:47 följande:

    Jag har förstått att du gör en egen tolkning av vad mångkultur är. 


    Du kan inte basera hela ditt resonemang på en felaktig tolkning.


    Självklart kan jag basera mitt resonemang om mångkultur på min tolkning av vad mångkultur är.

    Har du någon grund eller argument för att min tolkning är fel och din tolkning är rätt?
  • Tom Araya
    Anonym (FFFFFF) skrev 2025-03-04 14:58:03 följande:
    Det är allmänt känt vad uttrycket kultur innefattar. 
    ...och jag har varit tydlig med vad jag menar med mångkultur i det sammanhanget som tråden syftar till att diskutera, alla andra betydelser av kultur är i detta sammanhang ointressant.

    Jag gav också ett exempel i mitt inlägg #323 som du inte har bemött.

    Man kan också säga att jag är motståndare till ideologin som kallas mångkulturalism och som av Per Bauhn (professor i praktisk filosofi) 
    definierar multikulturalism som en politisk-filosofisk doktrin som gör gällande:

    Att individers möjlighet till meningsfulla liv är avhängig deras kulturella identitet.

    Att alla kulturer därför förtjänar respekt.

    Att det bör råda jämlikhet mellan majoritets- och minoritetskulturer.

    Att denna jämlikhet bör skapas med hjälp av lagstiftning som garanterar individer särskilda rättigheter eller befriar dem från vissa skyldigheter i kraft av deras kulturella identitet.

    Bauhn menar att multikulturalismen förespråkar olika rättigheter och skyldigheter för olika kulturgrupper, och att den därför avviker från den demokratiska principen om lika rättigheter och skyldigheter för alla medborgare.[8]

Svar på tråden Mångkultur