KillBill skrev 2025-03-25 18:43:25 följande:
Nej Sverige har inte faktamässigt världens högsta skattetryck. Så här ser listan ut med de länder som har högst skattetryck. Varför postar du något som är felaktigt när det är så enkelt att kolla upp vad som är sant? Siffrorna nedan är från 2023. i år har den svenska skattekvoten sjunkit ytterligare.
Källa: Ekonomifakta
Återigen ett lögnaktigt påstående från dig.
Jag skriver, ordagrant citat:
Sverige har rent faktabaserat världens högsta skattetryck, eller bland världens absolut högsta.
Små obetydliga skillnader beror bara lite på hur man mäter, över hur lång tid man mäter osv. Men oavsett så kvarstår fakta.
Om du på ärligt sätt skulle vilja visa skattetrycket så skulle du tydligt redovisa ALLA ca 200 länderna och inte dölja fakta genom att bara visa denna extremt korta topp-lista.
Det jag skriver gäller och är sant på precis samma sätt om Sverige är det land som har världens näst högsta skattetryck (vilket det blir i din redovisade tabell med sedvanlig 5% felmarginal) eller om Sverige är det femte eller åttonde landet i världen av ca 200 länder.
Sverige ligger i absoluta världstoppen.
Allt det jag skriver är alltså korrekt,
vilket du själv hjälper till att tydligt visa och bekräfta med den publicerade tabellen, om du bara för en gångs skull valde att vara ärlig.
Jag vet att det inte är lönt gällande dig, men kanske för någon som är intresserad av fakta och kunskap så ska jag försöka utveckla mitt resonemang.
Utanpå allt jag skrivit så är det uppenbart att KillBill m fl är okunniga.
Den tabell du visar anses rent generellt vara ganska ok för att göra grova jämförelser, men detta sättet att mäta förmår inte att korrekt visa vare sig skattetrycket eller skattekvoten så att det med ens någon exakthet går att jämföra mellan länder.
Det är mycket väl känt bland de som är åtminstone lite insatta att jämförelsemåttet som används som nämnare för inkomst är ländernas BNP men att BNP inte duger för att utgöra en exakt nämnare pga av många och stora skillnader mellan länderna, bl a gällande kapitalförslitning.
Den som vill vara ärlig gällande fakta behöver börja med att skaffa sig grundläggande kunskap om BNP, t ex att:
Det är i exakta mått omöjligt att använda BNP som inkomstnämnare eftersom BNP räknar kapitalförslitning som en inkomst, alltså värdeminskning till följd av kapitalstockens i det landets åldrande räknas som inkomst, trots att kapitalförslitning i verkligheten snarare mäter behovet av extra investeringar för att hålla det landets kapital intakt.
Notera att detta utgör en mycket liten men ack så viktig del gällande grundläggande kunskap.
.
Om det skulle vara möjligt att kvantifiera olika länders behov av extra investeringar för att hålla respektive lands kapital intakt i så skulle tabellen i ordningsföljd sannolikt se helt annorlunda ut.
Men det förändrar inte mycket i sak.
Alla de länder som finns med bland de i toppen av världens högsta skattetryck har samtliga ett extremt högt skattetryck, inklusive Sverige, så har alla dessa länder bland världens absolut högsta skattetryck.
Vilket alltså i sak bekräftar att det jag tidigare har skrivit är korrekt.
SKATTETRYCKET I SVERIGE ÄR HÖGRE ÄN VI TROR
Ett mera korrekt alternativ till BNP som nämnare när skattetrycket beräknas är nettonationalprodukten, NNP, som exkluderar kapitalförslitning, och som därmed ligger närmare de faktiska inkomster som ska betala skatten.
Skattetrycket i NNP höjer Sveriges skattetryck från 43% till 52% !!!
I så fall är Sverige sannolikt etta gällande vilket land i världen som har absolut högst skattetryck.
Jag förstår att sanning och fakta kan upplevas obekväma för dig KillBill, men likväl utgör de sanning och fakta.
Om du och andra fortsätter försöka inbilla någon att Sveriges problem skulle gå att lösa genom att ytterligare höja världens högsta skatter,
om ni vill försöka övertyga någon att Sveriges invånare borde få MINDRE kvar i plånboken,
så må ni ju lycka till med att försöka inbilla er själva det!