Inlägg från: Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet?)

Mångkultur

KillBill skrev 2025-03-25 18:29:25 följande:

Har du tagit hänsyn till att penningvärdet har förändrats de senaste 35 åren? Om inte så blir ju dina uppgifter totalt missvisande.

Det enda relevanta är att ställa kostnaderna för välfärden i relation till BNP. Då  blir det tydligt att vi idag lägger mindre på välfärd än vad vi gjorde i slutet av 80-talet/början av 90-talet. 

Länka till din källa så att vi får se och du har justerat för att penningvärdet har förändrats

Du försöker som vanligt flytta fokus och lägga ut dina dimridåer.

Men trots dina dimmiga försök kommer du inte undan din uppenbara lögn.

Det är ynkligt av dig att inte ens för en enda gångs skull erkänna ditt uppenbara fel och korrigera dig.

Du påstod ordagrant, citat:
    "På 80- och 90-talet la Sverige mer pengar på välfärden än idag"

Detta är sakfel och ren lögn.

Sanningen är att vi la väldigt mycket mindre pengar än i dag!
    Se mitt tidigare sanna och ärliga inlägg, med källa Världsbanken.
    ...................................................................

Inget av det övriga du skriver har något som helst samband med det jag har skrivit,
    inte heller med de officiella uppgifter som går att finna hos Världsbanken.
    Det är inte lönt för dig att försöka flytta fokus.

Sedan du har rett ut dina förra inlägg med sakfel och rena lögner så lovar jag att medverka till att resonera om dina senare påkomna krumbukter, slingringar, och sedvanliga dimridåer.
    Det kan vi utan minsta problem resonera om i nästa steg, sedan du har rett ut dina förra lögnaktiga inlägg.
    KillBill skrev 2025-03-25 18:43:25 följande:

Nej Sverige har inte faktamässigt världens högsta skattetryck. Så här ser listan ut med de länder som har högst skattetryck.  Varför postar du något som är felaktigt när det är så enkelt att kolla upp vad som är sant? Siffrorna nedan är från 2023. i år har den svenska skattekvoten sjunkit ytterligare. 

Källa: Ekonomifakta

Återigen ett lögnaktigt påstående från dig. 

Jag skriver, ordagrant citat:
    Sverige har rent faktabaserat världens högsta skattetryck, eller bland världens absolut högsta.
    Små obetydliga skillnader beror bara lite på hur man mäter, över hur lång tid man mäter osv. Men oavsett så kvarstår fakta.

Om du på ärligt sätt skulle vilja visa skattetrycket så skulle du tydligt redovisa ALLA ca 200 länderna och inte dölja fakta genom att bara visa denna extremt korta topp-lista.

Det jag skriver gäller och är sant på precis samma sätt om Sverige är det land som har världens näst högsta skattetryck (vilket det blir i din redovisade tabell med sedvanlig 5% felmarginal) eller om Sverige är det femte eller åttonde landet i världen av ca 200 länder.
    Sverige ligger i absoluta världstoppen.
    Allt det jag skriver är alltså korrekt,
    vilket du själv hjälper till att tydligt visa och bekräfta med den publicerade tabellen, om du bara för en gångs skull valde att vara ärlig.

Jag vet att det inte är lönt gällande dig, men kanske för någon som är intresserad av fakta och kunskap så ska jag försöka utveckla mitt resonemang.
    Utanpå allt jag skrivit så är det uppenbart att KillBill m fl är okunniga.
    Den tabell du visar anses rent generellt vara ganska ok för att göra grova jämförelser, men detta sättet att mäta förmår inte att korrekt visa vare sig skattetrycket eller skattekvoten så att det med ens någon exakthet går att jämföra mellan länder.
    Det är mycket väl känt bland de som är åtminstone lite insatta att jämförelsemåttet som används som nämnare för inkomst är ländernas BNP men att BNP inte duger för att utgöra en exakt nämnare pga av många och stora skillnader mellan länderna, bl a gällande kapitalförslitning.
    Den som vill vara ärlig gällande fakta behöver börja med att skaffa sig grundläggande kunskap om BNP, t ex att:

Det är i exakta mått omöjligt att använda BNP som inkomstnämnare eftersom BNP räknar kapitalförslitning som en inkomst, alltså värdeminskning till följd av kapitalstockens i det landets åldrande räknas som inkomst, trots att kapitalförslitning i verkligheten snarare mäter behovet av extra investeringar för att hålla det landets kapital intakt.
    Notera att detta utgör en mycket liten men ack så viktig del gällande grundläggande kunskap.
    .

Om det skulle vara möjligt att kvantifiera olika länders behov av extra investeringar för att hålla respektive lands kapital intakt i så skulle tabellen i ordningsföljd sannolikt se helt annorlunda ut.
    Men det förändrar inte mycket i sak.
    Alla de länder som finns med bland de i toppen av världens högsta skattetryck har samtliga ett extremt högt skattetryck, inklusive Sverige, så har alla dessa länder bland världens absolut högsta skattetryck.
    Vilket alltså i sak bekräftar att det jag tidigare har skrivit är korrekt.

SKATTETRYCKET I SVERIGE ÄR HÖGRE ÄN VI TROR
    Ett mera korrekt alternativ till BNP som nämnare när skattetrycket beräknas är nettonationalprodukten, NNP, som exkluderar kapitalförslitning, och som därmed ligger närmare de faktiska inkomster som ska betala skatten.

Skattetrycket i NNP höjer Sveriges skattetryck från 43% till 52% !!!

I så fall är Sverige sannolikt etta gällande vilket land i världen som har absolut högst skattetryck.

Jag förstår att sanning och fakta kan upplevas obekväma för dig KillBill, men likväl utgör de sanning och fakta.

Om du och andra fortsätter försöka inbilla någon att Sveriges problem skulle gå att lösa genom att ytterligare höja världens högsta skatter,
    om ni vill försöka övertyga någon att Sveriges invånare borde få MINDRE kvar i plånboken,
    så må ni ju lycka till med att försöka inbilla er själva det!

Tyra myra skrev 2025-03-25 20:04:42 följande:
    Du hänvisar till välrenommerade ekonomer. Vilka? Vore intressant om du kunde länka till uttalanden angående detta. Då jag inte är ekonom utan humanist brukar jag gå mera på vad de säger än siffrorna de visar upp.

Dock har jag vissa kunskaper i statistik och vet att det ligger en sanning i talesättet. "Det finns tre sorts lögner, lögn, förbannad lögn och statistik" Man tar bara fram de siffror som stöder sitt ställningstagande.
    Nej, jag hänvisar till samtliga, eller nästan samtliga, erkända/välrenommerade ekonomer.
    Jag har självfallet ingen möjlighet redovisa alla dessa. 
    Men jag googlade för att söka finna någon enda välrenommerad ekonom som skulle redovisa motsatt uppfattning gällande det jag skriver. Men jag lyckas inte finna en enda.
    Så jag är mycket trygg gällande det jag har skrivit.

För att underlätta för dig, och för många vänsterblivna, valde jag dock medvetet att nämna två mycket välrenommerade och historiskt viktiga namn, som jag tycker både du och andra mycket enkelt borde klara att acceptera,
    nämligen Gunnar Sträng (S)!  och  Kjell Olof Feldt också (S)!, 
    och jag lade till "samtliga efter dem följande finansministrar, oavsett partifärg".

Jag hoppas du kan acceptera dessa välrenommerade socialdemokratiska finansministrar? Eller välj valfri finansminister efter dessa, deras handlingar och deras åsikter som tillräckligt trovärdiga exempel då de, och deras regeringars budgetar, i allt väsentligt bekräftar det jag har skrivit.

För att underlätta för dig, och för många vänsterblivna, undvek jag att vid namn nämna den kompetensmässigt bästa och internationellt mest välrenommerade svenska  finansministern någonsin; Anders Borg, pga att jag förmodar att du och andra har svårt acceptera den mest välrenommerade för att han hade "fel" partifärg (att jag nu ändrar mig och nämner namnet på den mest välrenommerade förstår jag kommer locka fram reaktioner hos någon vänsterbliven, men likväl...).

Gällande statistiken så finns massor, MASSOR som stödjer det jag skriver. Men allra snabbast och enklast är ju för dig att bara kolla mitt omfattande utbyte med KillBill. Såväl KillBill som jag presenterar mycket fakta och statistik som tydligt stödjer det jag skriver.
    Du kan tacka KillBill för att han så tydligt visar och bekräftar detta med den statistik han visar.
    Tyra myra skrev 2025-03-25 20:04:42 följande:
    Du hänvisar till välrenommerade ekonomer. Vilka? Vore intressant om du kunde länka till uttalanden angående detta. Då jag inte är ekonom utan humanist brukar jag gå mera på vad de säger än siffrorna de visar upp.

Dock har jag vissa kunskaper i statistik och vet att det ligger en sanning i talesättet. "Det finns tre sorts lögner, lögn, förbannad lögn och statistik" Man tar bara fram de siffror som stöder sitt ställningstagande.
    Jag har efter min bästa förmåga åtminstone försökt att seriöst och uttömmande besvara alla dina frågor.
    Jag hoppas att du åtminstone uppskattar mina ansträngningar att svara på dina frågor?

Om du inte vill behöver du givetvis inte besvara mina frågor med något uttömmande svar, om du kanske finner det besvärande för dig?

Men berätta åtminstone om du har ställt dig själv frågan, om du på djupet har tänkt efter och reflekterat gällande dessa frågeställningar:

Har du ställt dig själv den enkla men självklara frågan:

Hur många svenska invånare önskar få MINDRE kvar i plånboken för att vi ska ge ännu mera pengar till de skenande kostnaderna för den misslyckade invandringspolitiken?

Hur många svenska politiker skulle tycka det är rätt gå till val på att MINSKA pengar i plånboken för sina VÄLJARE för att täcka de skenande kostnaderna för  den misslyckade invandringspolitiken?
    Tyra myra skrev 2025-03-25 21:32:02 följande:
    Här kommer tips på nationalekonomer som du nog missat

Thomas Aronsson är professor i nationalekonomi vid Umeå universitet och har forskat mycket kring skattepolitik och välfärdsteori. Han har utvecklat teoretiska modeller för att analysera skattepolitik i situationer där marknader inte fungerar perfekt, så kallade "näst bästa-situationer". Aronsson är också medlem i Kungliga Vetenskapsakademien och har bidragit till forskning om miljöekonomi och gröna räkenskaper.

Magnus Wikström är också professor i nationalekonomi vid Umeå universitet och har forskat kring lokal beskattning och ekonomiska incitament. Han har analyserat hur kommuner och regioner påverkas av det kommunala utjämningssystemet och hur beskattningsrätten kan optimeras för att minska snedvridningar. Wikström har även diskuterat fördelar och nackdelar med kommunalskatten och dess roll i finansieringen av offentlig service.

Ja, det finns fler nationalekonomer i Sverige och internationellt som har diskuterat skattepolitikens roll i att stärka välfärden. Några andra framstående svenska forskare inom området är:

Lena Lindgren: Hennes forskning fokuserar på offentlig sektor, välfärdstjänster och politisk ekonomi. Hon har utforskat hur skatter och offentliga utgifter påverkar sociala tjänster.

Lars Calmfors: En välkänd ekonom som har skrivit mycket om arbetsmarknadspolitik och skatter. Han är ofta en röst i den ekonomiska debatten, både i Sverige och internationellt.

John Hassler: Han har bland annat undersökt hur skattesystemet kan användas för att finansiera välfärdstjänster och samtidigt hantera ekonomiska utmaningar som klimatförändringar.

Tänkte att du kanske skulle utöka och bredda din kunskap lite. Om man bara läser sådant man redan i förväg vet kommer att befästa sina åsikter så tappar man lätt orienteringen i verkligheten. 

Du citerar mitt inlägg men väljer att skriva om helt andra saker än det jag har skrivit i inlägget som du väljer att citera.
    Som jag redan har skrivit så finner jag din uppräkning intressant, men de skriver intet eller väldigt lite om just det som jag har skrivit om i tråden. Och du håller väl med om att din uppräkning saknar anknytning till mitt inlägg som du citerar?

Håller du med om att jag har lagt mig vinning om att svara på dina frågor?

har du ställt dig själv frågan, om du på djupet har tänkt efter, gällande mina frågeställningar till dig?

Hur många svenska invånare bedömer du önskar få MINDRE kvar i plånboken för att vi ska ge ännu mera pengar till de skenande kostnaderna för den misslyckade invandringspolitiken?

Hur många svenska politiker bedömer du skulle tycka det är rätt gå till val på att MINSKA pengar i plånboken för sina VÄLJARE för att täcka de skenande kostnaderna för  den misslyckade invandringspolitiken?

Hos hur hur många? I så fall vilka? Kan du finna några svar på dessa frågeställningar bland de av dig uppräknade nationalekonomerna? Vad är i så fall deras svar?

Jag tror du håller med om att dessa frågeställningar är centrala för svenska invånare?
    Särskilt viktiga och centrala för svenska skattebetalare?
    Likväl som för de allra flesta svenska politiker inom de allra flesta riksdagspartier?
    KillBill skrev 2025-03-25 22:54:06 följande:

Jag har flera gånger förklarat att jag vill att du länkar till din källa för påståendet att Sverige aldrig tidigare har satsat mer resurser på välfärden än år 2025.

Menar du att du bara hänvisar till dina åsikter och att du inte har några belägg för dina påstående? ja det förklarar i så fall en hel del..

Tips! För att styrka ditt påstående kan du hänvisa till statistik från Statistiska centralbyrån (SCB) och Ekonomifakta som visar hur andelen av BNP som satsas på välfärden har förändrats över tid

Eftersom Sverige lägger en mindre del av BNP på välfärden idag än på 80- och 90-talet, ska det bli spännande att se vad du kommer fram till.. 

Så länge som du vägrar korrigera din förra uppenbara lögn bryr jag mig inte det minsta om vad du vill.

Du visar i detta inlägget att du uppenbarligen ännu inte förmått ta till dig ens den grundläggande kunskapen gällande BNP som nämnare. Om du vägrar ta till dig ens enkel och grundläggande kunskap så är det ju inte värt ens försöka resonera seröst med dig.

Du försöker som vanligt flytta fokus och lägga ut dina dimridåer.

Men trots dina dimmiga försök kommer du inte undan din uppenbara lögn.

Det är ynkligt av dig att inte ens för en enda gångs skull erkänna ditt uppenbara fel och korrigera dig.

Visa annars med länk, "LÄNK!", att det ordagrant citerade skulle vara korrekt. 

Se mitt tidigare sanna och ärliga inlägg, med källa Världsbanken.

Efter att du först har varit ärlig nog att reda ut dina förra inlägg med sakfel och rena lögner så lovar jag att medverka till att resonera om dina senare påkomna krumbukter, slingringar, och sedvanliga dimridåer.
    Det kan vi utan minsta problem resonera om i nästa steg,
    jag lovar redovisa källa,
    efter att du först har rett ut dina förra lögnaktiga inlägg.

Det är rent pinsamt och fortsatt ännu ynkligare av dig att ännu en gång framhärda i att inte erkänna ditt uppenbara fel och korrigera dig.

Se mitt tidigare sanna och ärliga inlägg, med källa Världsbanken.

Efter att du först har varit ärlig nog att reda ut dina förra inlägg med sakfel och rena lögner så lovar jag att medverka,
    efter att du först har rett ut dina förra lögnaktiga inlägg.
    KillBill skrev 2025-03-25 23:41:09 följande:

Det är du som far med osanning.   

KillBill skrev 2025-03-25 23:45:19 följande:
    Nu har jag gett dig min källa så varsågod och presentera din.. Solig

Nej du ljuger igen.

Du har inte presenterat din länk som skulle visa att det ordagrant citerade skulle vara sant.

Visa annars med länk, "LÄNK!", att det ordagrant citerade skulle vara korrekt. 

Din källa/länk visar ju också rent faktabaserat att det ordagrant citerade är sakfel och ren lögn.

Jag fattar inte vad du håller på med. Det är inte fredag kväll, men väldigt sent. Hur mår du?

(God natt från mig kl 00:15. Jag som förvärvsarbetar och är nykter behöver släcka lampan nu)
  • Meddelande borttaget
    Efter att du har korrigerat ditt lögnaktiga sakfel så har jag lovat att resonera om allt som kommer därefter.

OBS: Jag har också lovat korrigera mig om det på sakligt sätt skulle visas att jag har kommit med sakfel.

KAN DU KillBill AVGE MOTSVARANDE LÖFTE???

Vem var det som skrev?: 
    "Jag förstår att det känns jobbigt att ha gjort ett felaktigt påstående, men det är nu dags för dig att bita i det sura äpplet och gå vidare". 

Om jag minns rätt finns något gammalt ordspråk som handlar om att inte kasta sten i glashus...Obestämd 
    KillBill skrev 2025-03-28 08:20:26 följande:

Vad är det för en fars du håller på med? Du har felaktigt påstått följande:

"Vår välfärd, inklusive förvaltandet av vår välfärd, får mer resurser än någonsin tidigare. År 2025 slår vi nytt rekord igen. Aldrig någonsin tidigare har vi satsat mer resurser"

Jag har i flera inlägg visat att Sverige idag lägger mindre resurser på välfärden än tidigare.

Nedan finner du först en beskrivning från SCB som visar att kostnaderna för ålderdom, sjukdom/hälso- och sjukvård, familj/barn, funktionshinder, övrig social utsatthet, arbetslöshet, boende och efterlevande har minskat från 1990-talet fram till idag. Därefter följer en sammanställning från Försäkringskassan som visar hur mycket kostnaderna för socialförsäkringar har minskat från 1980-talet fram till idag.

Jag förstår att det känns jobbigt att ha gjort ett felaktigt påstående, men det är nu dags för dig att bita i det sura äpplet och gå vidare.

Tyra myra skrev 2025-03-28 11:02:05 följande:
    Jag är inte ekonom och när jag diskuterar eller gör en egen analys av en fråga är det inte siffror jag stöder mig mot i argumentationen.  Om man däremot lyssnar till vad nationalekonomer och andra, säger/skriver, där de förklarar sambanden så inser man/jag att verkligheten är mera komplex än vad siffrorna visar. 

Med siffror kan man i princip visa vad som helst, genom att välja ut siffror som stöder den egna tesen eller åsikten. Därför brukar jag hålla mig från detta. Men när du frågar mig vad jag TROR så ska du få ett svar

Jag TROR att de flesta svenskar är beredda att lägga de resurser som krävs för att komma tillrätta med problemen.

Jag tror att väldigt få politiker som törs säga sanningen till sina väljare eftersom de TROR att väljarna främst röstar med plånboken. 

Jag har förstått att du hellre lutar dig mot siffor än analyser och det måste du få göra, men förvänta dig inte att jag ska lägga ner en massa tid på att leta upp siffror åt dig. Du får liksom alla andra söka din information själv. 

Jag har ett dagsfärskt exempel på hur tillsynes självklarheter som att unga barnfamiljer och ensamstående med barn drabbats extra hårt av prisökningarna. Det enskilt bästa sättet att kompensera dem för detta är genom att höja barnbidraget.  Det TROR jag de flesta inser. Men vad händer?

www.dn.se/sverige/sd-sade-nej-till-extra-barnbidrag-s-rasar/
    För att svara på mina frågor och för att resonera med mig behöver du inte använda några siffor alls.
    Jag förstår inte varför du hänvisar till det där om siffror, känner du behov av att skylla på det där med siffror för att slippa resonera om frågeställningarna?

Du hävdar alltså att du TROR på att en majoritet av svenskar som arbetar och betalar skatt skulle svara ja på att de vill ha MINDRE kvar i plånboken för att lösa de samhällsproblem som vi har dragit på oss.
    Jag har utan tvekan motsatt uppfattning.
    På vad grundar du din tro?

Jag delar din uppfattning att många politiker inte vågar säga sanningen.
    Landets dåvarande högsta politiker uttalade ju t ex för inte länge sedan och försökte bortförklara problemen med att "-Vi såg det inte komma" och "-Vi har varit naiva", vilket självfallet inte var sant. Det partiets egna analyser, liksom alla andra, har ju i efterhand visat att dessa uttalanden inte var sanna.

Politiker TROR inte att majoriteten av väljarna bryr sig om sin ekonomi. Politiker och alla VET att den stora majoriteten bryr sig om ekonomi i stort och sin egen ekonomi i synnerhet.
    Detta har undersökts väldigt mycket och klarlagts under många år och det är allmänt accepterat av alla (eller åtminstone de allra flesta).
    Har du några vedertagna undersökningar som skulle tyda på motsatsen? 

Nej, jag lutar mig inte mot siffror.
    Men i de fall oenighet eller oklarheter uppstår i en massa olika ämnen och frågeställningar så brukar det i väldigt många fall gå att finna stöd och information för vad som är rätt eller fel, rimligt eller orimligt, just med stöd av siffror.
    Detta visas i t ex de allra flesta studiematerial inom de flesta ämnen, i princip i all förekommande forskning, i forskningsrapporter, i dagliga nyhetssändningar på TV, i tidningar och i alla nyhetsmedia, etc, etc.
    För den sakens skull handlar inte ämnet om siffor, utan siffrorna blir bara ett medel gällande att förklara och diskutera ämnet. 
    Visst håller också du med om detta?

Jag har inte bett dig lägga arbete på att finna siffror åt mig, var får du det ifrån? Ingen av mina frågor behöver besvaras med siffror. Visst förstår du att du kan svara helt utan siffror, att siffran inte är det väsentliga, när jag i min fråga t ex frågar dig vad du tror om "hur många". Det är helt ok om du vill svara vad du tror utan att nämna någon siffra.
    För visst förstår du andemeningen (jag är övertygad att du inte vill s a s göra dig själv dummare än du är?) med min fråga inte är att få ett svar i siffror? 

Jag tror att alla (nästan) med barn skulle tacka ja till höjda barnbidrag.
    Men har du förstått att alla höjda bidra behöver finansieras och har du på djupet förstått att Sveriges skatteintäkter inte är en outtömlig resurs?

Som sagt, jag är fullkomligt övertygad (tills någon på saklig grund har förmått visa motsatsen) att den stora majoriteten av alla som arbetar i Sverige, alltså Sveriges alla skattebetalare inte svarar jag på frågan om de önskar få MINDRE kvar i plånboken.

F ö är barnbidraget och dess finansiering mycket tveksam, liksom många andra bidrag. 
    Sverige tar in skatt från välldigt många medborgare.
    Sedan administrerar vi bort väldigt stor andel (vissa undersökningar visa mer än häften av alla pengar...) och av det som blir kvar väljer sedan myndigheterna sedan att betala tillbaka en del av det som blir kvar. I vissa fall till behövande och i andra fall betala till lite alla möjliga.
    Du skrev tidigare om effektivitet. Men att ta in pengar från medborgarna, administrera bort stora delar, och sedan välja att betala tillbaka en del, kan det verkligen vara effektivt?
    Sanningen är självklar, många barnfamiljer skulle inte alls behöva något barnbidrag. Med lite lägre skatt så skulle ännu många flera barnfamiljer inte behöva något barnbidrag. Kvar blir en väldigt mycket mindre del som verkligen behöver barnbidrag, och som i de flesta fall bör få barnbidrag, men det blir ju då väldigt många färre som skattebetalarna behöver försörja och väldigt mycket mindre administration som gör av med så mycket av skattepengarna.

Och ungefär på motsvarande sätt fungerar det gällande de flesta bidragen i Sveriges bidragssamhälle. 

Minskade totala bidrag, minskad administration, skulle kunna ge högre bidrag till dem som verkligen behöver, men till lägre kostnad för skattebetalarna.

Och Tyra myra, notera,
    allt sakligt beskrivet utan några siffror i mitt inlägg!

Hoppas du vill åtminstone försöka svara på någon mer av mina frågor, nu när du det underlättar för dig veta att du inte behöver svara med några som helst siffror.

Cheers skrev 2025-04-29 22:08:19 följande:
    Ditt inlägg kan upplevas provocerande och tillför inget. Avstängd. 
    Nej.

Inlägget ger ytterligare saklig, intressant och viktig information gällande saken, till många som sannolikt har missat den delen:
    "I slutet av videon börjar de kasta sten" = saklig information.

Vi har åsiktsfrihet.
    Medlemmen ger uttryck för sin åsikt, som inte riktar sig till någon speciell person eller grupp, ger uttryck får sin åsikt på ett sätt som inte strider mot regler eller riktlinjer.
    Även åsikter som just du inte gillar omfattas av den allmänna åsiktsfriheten.
    "Mångkulturen har fört med en massa skit som vi inte vill ha med att göra." = en åsikt som generellt och allmänt delas av väldigt många och som i sak inte bryter mot regler eller riktlinjer.

Inget av detta kan generellt och/eller av alla upplevas som provocerande (det är bara du, och möjligen någon enstaka, som VILL uppleva det som provocerande.)

Inlägget tillför både saklig information och medlemmens åsikt, alltså tillför det något.
    Tvärtemot vad du försöker hävda.

Om du har lyckats få medlemmen avstängd, i så fall endast p g a att medlemmen uttrycker en annan åsikt än du, så är det fel.
    Och det är ett grovt fel!
    Cheers skrev 2025-04-30 13:57:46 följande:
    Det var sarkastiskt och självklart har SHIBA56 och du rätt. Jag ville bara peka på att om man har otur (?) kan man bli avstängd här med motiveringen att man skrivit något "provocerande" som "inte tillför något nytt". Massor av det som skrivs här kan ju underkännas på den grunden,
    Ja, jag förstod.
    Men ironi kan vara mycket svårt att förstå när det sker i skriven form.

Jag avsåg mest göra tydligt för de som ofta och ständigt anmäler den typen av inlägg, att inlägget faktiskt tillförde något i sak och att det faktiskt råder åsiktsfrihet.
    Att det inlägget alltså inte kan underkännas på dessa grunder.

Men ibland verkar det tyvärr som att "tjatet" lönar sig och den sakliga bedömningen av själva grunden råkar "glömmas bort" och får komma i andra hand? Eller om det beror på att bedömaren helt enkelt delar anmälarens åsikt om värdegrund eller något annat tramsigt?
    KillBill skrev 2025-04-30 17:32:48 följande:
    Hur ser du på kristendomens makt i Polen, Ryssland, Irland, Italien, USA, eller i många länder i sydamerika t.ex. Paraguay ? Det är länder där kyrkan har stor makt eller där den kristna religionen har stor påverkan på ländernas politik. 
    Återigen, ditt vanliga sätt, att flytta fokus.

Du försvarar det gång på gång och enligt dig är det helt ok att tusen terrorister och mördare (ur den religion man inte får nämna vid namn) begår tusen fel och tusen mord bara för att kristna också har gjort fel.

Du står upp för att det är ok att de religiösa vars religion inte får nämnas, i dag i modern upplyst tid år 2025, mördar massor av människor för att kristna begick fel t ex för snart 1 000 år sedan (!), på 1100 talet...

För normala moderna upplysta människor är det nog svårt, för att inte säga helt omöjligt, greppa vad som försiggår i din hjärna..?
    KillBill skrev 2025-05-01 12:36:43 följande:

Den stora frågan är vad som egentligen pågår hos dig. Varför antyder du att jag skulle försvara terrorister och mördare, när det enda jag gör är att lyfta fram det uppenbara faktumet att grymheter har förekommit och fortfarande förekommer inom alla religioner?

Jag vet inte hur gammal du är, men vi som minns 70- och 80-talet vet att även dåtidens terrorism och politiska mord i flera fall hade kopplingar till kristendomen (till exempel konflikten på Nordirland). Under 90-talet bevittnade världen hur hundratusentals människor mördades, lemlästades och fördrevs i Rwanda ? ett folkmord där en stor del av förövarna var kristna. I närtid har vi kunnat läsa om hur pojkar våldtagit inom katolska kyrkan och om flickor, vissa så unga som tio år, som nekats abort efter att ha våldtagits. Tycker du inte att det är fruktansvärt att våldtagna småflickor förvägras abort med kristendomen som försvar?

Min poäng är varken att försvara eller att utmåla någon särskild religion som ond, utan att konstatera att våld, fanatism och övergrepp kan frodas inom alla religiösa traditioner.

Jag värnar om ett Sverige där grundläggande demokratiska principer försvaras. Det innebär religionsfrihet vare sig det handlar om kristendom, islam, judendom eller m.fl så länge detta sker inom ramen för lag och mänskliga rättigheter.

Anser du att alla religioner, till exempel islam, har rätt att existera och praktiseras i Sverige?

Nej, faktiskt inte.

I det fallet, när en viss religion praktiseras i Sverige och i världen så som den ofta gör,
    så som t ex i påskupploppen,
    i det exemplet där religionen praktiserades med samhällsstörtande upplopp som ett direkt svar på att en påstådd religiös skrift (som bl a handlar om någon typ av påhittad fantasi-tomte),
    där religionen praktiserades på ett sätt som helt och hållet saknar motstycke i modern tid gällande praktiserandet av någon annan religion,
    i det fallet anser jag INTE att den religionen har rätt att praktiseras på det sätt den gjorde.

Och detta är bara ett exempel från lilla Sverige, ett exempel av många gällande hur den religionen ofta praktiseras, om man ser det i ett större och internationellt perspektiv.
    Det finns ingen annan religion som i modern tid har praktiserats på något liknande sätt som de religiösa fanatikerna tillämpade sin religion i samband med påskupploppen.
    Du får försöka hitta på vilka fantasier du vill, men den religiösa tillämpningen i o m påskupploppen saknar motstycke i Sverige.

Min åsikt är att ingen religion ska ha någon som helst rätt att praktiseras så som den praktiserades i de samhällsstörtande påskupploppen!

Jag skulle aldrig stödja att t ex kristendomen skulle få praktiseras på detta sätt, när någon bränt Bibeln, och det rent hypotetiskt skulle resultera i samhällsstörtande upplopp motsvarande påskupploppen. Aldrig!

Som jämförelse:
    Om någon grupp skulle få för sig att tillbedja fantasifiguren Fantomen, gruppen själva utnämner serietidningen Fantomen till att vara en religiös skrift.
    Någon som inte gillar Fantomen, inte gillar vad den fantasifiguren och den serien står för, ger sig till att bränna några exemplar av serietidningen Fantomen,
    vilket får till följd att den gruppen som tillber seriefiguren Fantomen blir fullkomligt vansinniga och börjar i religionens namn (Fantomens namn...) göra samhällsstörtande upplopp, liknande påskupploppen.
    Med min och mångas moderna syn på religion så är jämförelsen adekvat.
    Men inte heller i detta fall skulle jag anse att de som tillber Fantomen skulle ha rätt att praktisera sin religion på ett sätt motsvarande påskupploppen.

Jag vågar påstå att en majoritet av svenskarna delar min uppfattning och alltså har direkt motsatt åsikt mot din.

Att praktisera sin religion genom upplopp, för att någon bränner en en fantasi-skrift (oavsett vad vissa fanatiker vill kalla den skriften), är enligt min åsikt absolut ingen rättighet.

Alla nämnda, alla som är tysta, håller uppenbarligen med om att i vårt nya Sverige är könsstympning accepterat,
    det hör till vår nya mångkultur.

Könsstympning är ok och i vårt nya Sverige är det accepterat, det ingår och det tillhör den fullt normala kulturen i vårt nya Sverige.

Du tillhör de tysta KillBill.
    Du är en av de allra flitigaste skribenterna här, du är mycket motiverad och flitig, väldigt högljudd på ditt eget sätt och med dina egna metoder, när du själv vill att dina budskap ska höras.

Men i fråga om könsstympning väljer du att tiga,
    och gällande alla liknande avarter som hör till mångkulturen i det nya Sverige, allt från balkongkastningar till påskupploppen, så gör du ditt val att tillhöra de tysta.

KillBill, när man läser tillbaka i dina inlägg, i denna tråden och i flera andra trådar, så får man intrycket av att du gör ett medvetet val att vara tyst.
    Dina inlägg ger alltså generellt intryck av att du fullt ut accepterar och att du personligen stödjer könsstympning, balkongkastningar, påskupploppen och alla dessa samhällsstörtande avarter som hör till den nya mångkulturen som du så flitigt försvarar och uppenbart stödjer.

Som en följd av det du själv skriver, och det du väljer vara tyst om, uppstår följande frågor till dig:
    Du tycker uppenbarligen att flickor som kastas från balkonger i vårt nya Sverige är något som vi alla ska acceptera, acceptera för det finns andra delar i världen där dessa  flickor kastas från balkonger på högre höjd? Det är något positivt att flickor kastas från balkonger i Sverige för våra svenska balkonger är oftast på lägre höjd än i många delar av världen? 
    Du menar alltså att det enligt dig är något positivt att dessa flickor könsstympas i Sverige för i vissa delar av världen har man rostigare verktyg än vad vi har i Sverige?

KillBill, ditt uttalande, där du skriver att "det är en positiv sak", är både skrämmande och fullkomligt ofattbart!

"Alla människors lika värde".
    Du KillBill ger inte alls intryck av att din åsikt är att de flickor som könsstympas och kastas från balkonger har rätt att inrymmas i "alla människors lika värde".
    Varifrån kommer din syn på flickor? 

KillBill skrev 2025-06-10 20:42:00 följande:

All form av hederskultur ska självklart bekämpas med alla tillbuds stående medel och ser vi till flickornas faktiska situation och möjligheter så är den bättre i Sverige än många andra delar av världen. Det är en positiv sak.

PS. Noterar i vanlig ordning att du kopierar text (den här gången från Aftonbladet) utan att citera eller ange källa. Du kanske inte begriper det men det är ett upphovsbrott. 

KillBill skrev 2025-06-10 20:49:41 följande:
    Håller du med mig om att Sveriges regering genast måste stoppa alla utvisningar av kvinnor till länder där de riskerar att utsättas för hederkultur och annan vidrig behandling?
    Ja, jag håller med.

Jag delar uppfattningen som Retaxes framför. 
    Delar du också den, KillBill?
    "jag ger gärna utsatta kvinnor en fristad om vi samtidigt utvisar de män som orsakar utsattheten och hedersförtrycket, (och även de kvinnor som i många fall ligger bakom hedersförtryck)"
    Anonym (L) skrev 2025-06-12 07:40:05 följande:

Ja, även du tycker tydligen det är acceptabelt. 

Men som vanligt, här på FL så är det ju alltid de andra som ska strida, fixa och protestera. Själv orkar man bara gnälla anonymt på ett forum. Sedan tar engagemanget slut. 

Du har självfallet ingen aning om vad det är jag gör eller inte gör, du har ingen aning om vilka faktiska handlingar som följer av mitt engagemang.

F ö tillhör jag inte dessa jag nämner, jag tillhör inte journalisterna, media eller feministerna. Jag tillhör inte de som reflexmässsigt och utan tanke slänger ur sig utopiska floskler som "alla människors lika värde".
    KillBill skrev 2025-10-15 08:36:03 följande:
    Enkäten finns på engelska persiska och arabiska..

Den kan vara skriven på alla världens språk utan att det förändrar inte något i sak! 
    För alla de kvinnor som inte ens får läsa post, får inte ta del av information som är avsedd för familjen och hushållet, eller inte får tillåtelse att delta i någon enkät...

Svar på tråden Mångkultur