Zappan skrev 2025-05-02 14:01:31 följande:
"Mångkultur i politisk bemärkelse handlar dock inte om det som ovan nämnts, utan om de grundläggande värderingar som vårat samhälle vilar på. I fortsättningen är det just detta jag avser med begreppet kultur."
Jag kallar det lag. Lag är kodifierad kultur.
Lag är den yttersta markören för kultur, ja. Men så har vi även skrivna och oskrivna regler, sätt att bemöta och behandla människor, visa varandra respekt e.t.c.
Med hänsyn till detta anser jag det inte som självklart att alla som kommer hit som flyktingar ska få permanenta uppehållstillstånd och medborgarskap för att leva här resten av livet, utan vissa bör så snart läget tillåter återvända till sitt hemland."
Man får normalt inte PUT, det är ett beslut som omprövas av Migrationsverket. Man kan få tillfälligt uppehållstillstånd, TUT.
Skälen varierar, skyddsbehov är en anledning. Arbete, studier, familjeåterförening (ja Conny-Ponny-Ronnys filipinska fru bl.a.)
är andra.
Vid andra tidpunkter har praxis varit att man fått PUT vid bedömd flyktingstatus och det har funnits politiska krafter som verkat för att det ska råda en sådan praxis.
Det är inte olagligt att ha sjuka åsikter eller ens bilda Föreningen för Sjuka Åsikter. Det står inskrivet i Regeringsformen, som är
en grundlag. Det står dig fritt att bilda föreningen Pedofila Arbetsgruppen PAG, eller "Vi Fria" som Kjell Rindar kallade förbundet,
som delade postlåda med RFSL (google is your friend).
Idéer och att propagera för dem är inte olagligt. Handlingar (som våldtäkt mot barn) är däremot i högsta grad olagligt, men det är personen som genomför dem som straffas, inte eventuella föreningar som brottslingen
är med i. Bandidos MC, Muslimska Brödraskapet a.k.a. Sveriges Muslimska Råd (google SMR + Nalin Pekgul),
Ryska Folkförädarföreningen i nån källarlokal i Göteborg...alla är tillåtna.
Däremot kommer det GIVETVIS att få en massa sociala konsekvenser att bete sig som ett rövhål.
Jag talar inte om enbart åsikter utan om
engagemang i eller för terrororganisationer, där jag menar att lagar borde ha skärpts mer och tidigare i fallet IS, än vad som gjordes. Att propagera för, samla in pengar för eller rekrytera till organisationer som IS, Hamas, Hizbollah, Boko haram m.fl. borde illegaliseras.