-
-
Muslimsk kultur och demokrati - Från samband till förklaring
Lunds universitet Statsvetenskapliga institutionen
Microsoft Word - 79DD4E9B-C455-450A-9B7B-8F3F899B2E30
Varför är inte fler muslimska länder demokratiska? - Kvartal
Muslimska världen utvecklas inte mot demokrati | Forskning & Framsteg
Muslimsk kultur och demokrati - Från samband till förklaring
Därför har Mellanöstern så svårt för demokrati | Rasmus Broms, Bo Rothstein
-
Kopierat från Facebook:
I Malmö har islamiseringen gått långt. Många muslimska elever struntar helt enkelt i att komma till skolan under religiösa högtider. I skolorna i Rosengård var majoriteten av eleverna hemma under eid al-fitr.Här har vi en specifik grupp som av en specifik anledning åsidosätter skolplikten, sannolikt uppmuntrade av sina föräldrar. Jag utgår ifrån att de politiskt korrekta tjänstemännen och de fega socialdemokraterna i Malmö inte kommer att göra någonting åt detta. Då riskerar de ju att kallas islamofober.Så här kommer resten av landet att se ut om den muslimska invandringen fortsätter. Om de inte får sina religiösa röda dagar kommer de att ta dem ändå, oavsett vad lagen säger. Det visar återigen att många muslimer anser att islams lagar väger tyngre än Sveriges lagar, något vi ser inom alla samhällssektorer.Islam är ett problem, och det kommer bara att växa.Och sen undrar de vad islamiseringen är. Du måste vara blind för att inte se islamiseringen i Malmö.Just islamiseringen av skolväsendet har jag försökt lyfta i riksdagen genom motionen: https://www.riksdagen.se/.../islams-okande-inflytande-i.../Om det här inte åtgärdas så kommer det bara bli värre.
84 procents frånvaro på Malmöskola under muslimsk högtid
<iframe src="https://www.facebook.com/plugins/post.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fnima.gholam.ali.pour%2Fposts%2Fpfbid02ZJcy8PBp3e2uQMucHDcLVhSQTbtybtfRSBJjzZ61hbP9KgHEKoqk4FmGC4NLYHu2l&show_text=true&width=500" width="500" height="484" style="border:none;overflow:hidden" scrolling="no" frameborder="0" allowfullscreen="true" allow="autoplay; clipboard-write; encrypted-media; picture-in-picture; web-share"></iframe> -
84 procents frånvaro på Malmöskola under muslimsk högtidTom Araya skrev 2025-05-09 07:55:11 följande:
Kopierat från Facebook:
I Malmö har islamiseringen gått långt. Många muslimska elever struntar helt enkelt i att komma till skolan under religiösa högtider. I skolorna i Rosengård var majoriteten av eleverna hemma under eid al-fitr.Här har vi en specifik grupp som av en specifik anledning åsidosätter skolplikten, sannolikt uppmuntrade av sina föräldrar. Jag utgår ifrån att de politiskt korrekta tjänstemännen och de fega socialdemokraterna i Malmö inte kommer att göra någonting åt detta. Då riskerar de ju att kallas islamofober.Så här kommer resten av landet att se ut om den muslimska invandringen fortsätter. Om de inte får sina religiösa röda dagar kommer de att ta dem ändå, oavsett vad lagen säger. Det visar återigen att många muslimer anser att islams lagar väger tyngre än Sveriges lagar, något vi ser inom alla samhällssektorer.Islam är ett problem, och det kommer bara att växa.Och sen undrar de vad islamiseringen är. Du måste vara blind för att inte se islamiseringen i Malmö.Just islamiseringen av skolväsendet har jag försökt lyfta i riksdagen genom motionen: https://www.riksdagen.se/.../islams-okande-inflytande-i.../Om det här inte åtgärdas så kommer det bara bli värre.
84 procents frånvaro på Malmöskola under muslimsk högtid
<iframe src="https://www.facebook.com/plugins/post.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fnima.gholam.ali.pour%2Fposts%2Fpfbid02ZJcy8PBp3e2uQMucHDcLVhSQTbtybtfRSBJjzZ61hbP9KgHEKoqk4FmGC4NLYHu2l&show_text=true&width=500" width="500" height="484" style="border:none;overflow:hidden" scrolling="no" frameborder="0" allowfullscreen="true" allow="autoplay; clipboard-write; encrypted-media; picture-in-picture; web-share"></iframe> -
Vad jag här vill urskilja i diskussionen är kulturen i samhället. Det är i mötet mellan människor, hur vi bemöter och behandlar varandra, hur vi fungerar i samhället, på arbetet, i skolan e.t.c. som jag anser är det väsentliga ur ett samhällsperspektiv. Det är på det planet jag förespråkar monokultur och assimilering av invandrade.Cheers skrev 2025-05-09 22:46:36 följande:
Du börjar med att säga att du är emot mångkultur och ger dig direkt in på en egen definition av begreppet kultur, d.v.s. vad du avser med begreppet kultur.
Men det ger ju inte precis ditt inlägg ökad klarhet. Du exkluderar således redan från början sådant som högtider man firar, vilken mat man äter, vilka kulturella nöjen man ägnar sig åt eller avnjuter, vilken andlig tro man har, vilket språk man talar, med tillägget o.s.v. dock oklart vad som åsyftas.
Du skriver själv att många tycks tänka så på kultur ? och så är det förstås. Begreppet kultur är ett brett begrepp som kan innefatta allt från västerländsk eller svensk kultur till sådant som konstnärer och s.k. kulturarbetare håller på med.
Din definition av kulturbegreppet tycks vara legalistisk och i praktiken handla om sådant som har med rättsordningen att göra, d.v.s. rättsstaten, jämställdhetslagstiftningen, fri- och rättigheter och demokratin som regleras i våra grundlagar.
Frågan är vad du kan acceptera och inte acceptera. Genom ditt snäva och hemkokta kulturbegrepp blir ditt inlägg svårtolkat och motsägelsefullt.
Å ena sidan accepterar du och ser det som oproblematiskt vilka högtider man firar, vilken mat man äter, vilka kulturella nöjen man ägnar sig åt eller avnjuter, vilken andlig tro man har, vilket språk man talar o.s.v. Detta ingår inte i ditt kulturbegrepp! Samma tycks gälla kräftskivor, jul- och midsommarfirande som alltså inte heller ingår i ditt kulturbegrepp.
Å andra sidan ser du problem med människor uppväxta och fostrade i kulturer som står långt ifrån vår. De kommer att ha svårare att ta till sig och acceptera vår kultur som sin egen, att leva efter. Du ser även problem med religiös övertygelse samt grupptrycket inom etniska grupper som delar samma kulturella bakgrund.
Slutklämmen blir att det inte är självklart att alla som kommer hit som flyktingar ska få permanenta uppehållstillstånd och medborgarskap för att leva här resten av livet, utan vissa bör så snart läget tillåter återvända till sitt hemland.
Här en bra text saxad från Wikipedia om innebörden av kulturbegreppet:
- Kultur har främst två betydelser: andlig (konstnärlig) odling eller socialt överförda levnadsmönster. Inom kulturgeografi ? studiet av relationen mellan människor och platser ? används den bredare betydelsen som all mänsklig aktivitet.
- Kultur definieras även som livsmönster till exempel språk, konst, värderingar och institutioner hos en population som överförs socialt från generation till generation. Kultur har kallats "levnadssättet hos ett helt samhälle". Som sådant inkluderar det beteendemönster, seder, klädsel, religion, ritualer, lekar, normer för lagar och moraliska system, liksom trossystem och konstarterna.
På ett rent personligt plan kan vi ha utrymme för en större variation, så länge det inte går till extrema nivåer, för det har inte samma påverkan på samhället. Så generellt sett så ser jag inget problem i att det här bor människor här med annan kulturell bakgrund, så länge den invandrade förstår på vilka områden de kan bevara sin ursprungskultur och på vilka områden som de bör ta till sig svensk kultur.
Såklart är det vi svenskar som har ansvaret för att hjälpa invandrade att förstå detta, men det krävs då att vi slutar vara rädda för att ställa vissa krav. Vi måste tvätta bort rasismstämpeln från sunda och rimliga krav på de som invandrar.Men mina tankar är lite vidare än så, annars hade vi nog alla varit överens, för jag tror att även mångkulturalisterna stödjer det du skriver, utom möjligtvis de mest extrema, som i princip hatar eller förnekar allt som är svenskt.Cheers skrev 2025-05-09 22:46:36 följande:Nog hade det varit mycket enklare och bättre om du bara skrivit att du är emot immigranter som bryter mot svensk lag eller stöder IS.
Med ett mångkulturellt samhälle med en politisk makt som tänker mångkulturalistiskt, där inkludering står över nästan allt annat, så finns även potentialen till att lagar ändras som en anpassning till andra kulturer. Detta kommer sannolikt att hända om allt fler immigrerade med bristande kulturell assimilation når positioner inom svensk offentlig förvaltning och politik. Detta finns ju t.o.m. i avtal mellan Socialdemokraterna och Islamistiska organisationer, i utbyte mot deras röster vid val.
-
Nej, jag definierar inte kultur på annat sätt än det gängse. Däremot har jag förklarat vilka delar av kulturen jag menar i just detta, eftersom många verkar anse att mångkultur är något som automatiskt uppstår när man bor människor med olika kulturell bakgrund i samma land och på så vis vill de radera all etniskkulturell identitet.Cheers skrev 2025-05-10 07:10:23 följande:
Du startade debatten med att ge en egen definition av begreppet kultur och enligt din hemkokta definition exkluderade du merparten av det som ingår i det det mycket vidare traditionella kulturbegreppet. Men det är uppenbart att du i dina resonemang själv inte tillämpar ditt eget snäva kulturbegrepp!
Nu säger du att du ifråga om kulturen vill diskutera sådant som mötet mellan människor, hur vi bemöter och behandlar varandra, hur vi fungerar i samhället, på arbetet, i skolan etc. (= seder och bruk). Du säger att det är på det planet som du förespråkar monokultur och assimilering av invandrade. Du laborerar här helt klart med kulturbegreppet i en vidare mening, ävensom när du talar om att immigranterna kan få bevara sin ursprungskultur men bara till en viss gräns där de bör ta till sig svensk kultur.
Ditt första inlägg gav intrycket att ditt motstånd mot mångkulturen handlar om att inte acceptera att migranter bryter mot svensk lag eller stöder IS, eftersom du exkluderade allt annat som normalt omfattas av kulturbegreppet. Nu inkluderar du allt möjligt i kulturbegreppet som seder och bruk liksom ursprungskultur ( till en viss gräns).
Frågan är då vad det är som du kan acceptera och inte acceptera? Att öppna dialogen med din egen definition av kulturbegreppet har enbart förvillat och skapat oklarhet. Tala klarspråk istället för att ägna dig åt begreppsjurisprudens!
Ett annat sätt att förklara det sistnämnda är att mångkulturalisterna häller i alla färger, rör om och analyserar färgen som blir, men förnekar att det från början var olika färger man rörde ihop.
I min mening handlar mångkultur om en samhällsform där all kultur likställs på alla plan och mångkulturalism är den politik eller ideologi som förespråkar en sådan samhällsform.
Mångkultur och mångkulturalism är också motsatser till assimilering.Inte ens maträtter vi gärna har behöver invandring för att komma hit från andra länder.Cheers skrev 2025-05-10 07:10:23 följande:
Själv anser jag att massinvandringen och importen av främmande kulturer från Afrika och mellanöstern inte har tillfört något av nämnvärt värde till Sverige. Vad skulle det vara? Kebab?
-
Det är du som jämför svensk mångkulturalism med amerikas "smältdegel". Jag gjorde inte det. Där har du halmgubben i sammanhanget.Cheers skrev 2025-05-10 09:48:44 följande:
Du hävdar att många (?) uppfattar mång kultur som att man blandar olika kulturer så att det uppstår en blandkultur, en syntes av olika kulturer. Men med mångkultur i Sverige menar man inte detta, utan mångfald, d.v.s. att olika kulturer lever sida vid sida. Sverige har av mångkulturalistena aldrig tänkts som en smältdegel som i USA. Så varför skapar du en halmgubbe alldeles i onödan?
Du är ditt eget problem med förvirring!Cheers skrev 2025-05-10 09:48:44 följande:Efter denna onödiga halmgubbe förklarar du vad mångkultur egentligen innebär, d.v.s. samma som de allra flesta andra tycker och där olika kulturer likställs. Du lägger sedan till att det är motsatsen till assimilation och du tycks värna etnisk kulturell identitet.
I ditt första inlägg exkluderade du en mängd saker från kulturbegreppet som seder och bruk och exemplifierar med högtider man firar, vilken mat man äter, vilka kulturella nöjen man ägnar sig åt eller avnjuter, vilken andlig tro man har, vilket språk man talar o.s.v. Det är inte vad du är emot när det gäller mångkultur sa du då. Nu däremot framstår du som en fullfjädrad kulturkrigare som är för assimilering i den svenska kulturen (enligt det traditionella kulturbegreppet som du nu erkänner) och mot främmande kulturer!
Snälla du, skriv inte mer för det skapar bara förvirring och oklarhet om vad du egentligen tycker. Vet du det själv?
Hur tydligt jag än förklarar så rör du ändå ihop det när du kommenterar... och så har du mage att gnälla på mig när du inte förstår...
Förövrigt är det jag som startade tråden och jag vet vad jag menar och vill få fram. Har du problem med förståelsen så är det du som inte borde skriva mer. -
Två avtal, ett från 1994 och ett från 1999.KillBill skrev 2025-05-10 12:25:33 följande:
Du hänvisar till ett kritiserat avtal mellan Socialdemokraternas sidoorganisation Tro och Solidaritet och Sveriges muslimska råd från 1999 dvs för 26 år sedan.
Har du en källa på det?KillBill skrev 2025-05-10 12:25:33 följande:Idag finns inget samarbete mellan Socialdemokraterna och Sveriges muslimska råd.
Var avtalen tidsbegränsade?Jag hade tänkt komma dit då det hör samman med den av mig frekvent kritiserade Reinfeldt-regeringen.KillBill skrev 2025-05-10 12:25:33 följande:Om du ska kritiser partier för islamism så är det rimligare att du lyfter fram moderaterna som så sent som 2014 hade en riksdagsman, Abdirizak Waberi, som samtigt som han satt i sveriges tiksdag företrädde Muslimska brödraskapet i Europa.
sv.wikipedia.org/wiki/Abdirizak_Waberi
Det finns fler exempel, utspridda på lite olika partier.
-
Jag hoppas du kan se skillnad på dagens samhälle och dess funktioner jämfört med samhället på 15- och 1600-talet.KillBill skrev 2025-05-10 12:27:21 följande:
Sverige har i princip alltid haft mångfald. Romerna har bott här sedan 1500-talet, judar sedan 1600-talet, och tornedalingar samt sverigefinnar har varit en del av vårt land i hundratals år. Samerna har funnits här i tusentals år. Även muslimer har funnits i Sverige i hundratals år, om än i mindre antal.
Att vi tillåter olika språk, kulturer, religioner och traditioner dvs det som brukar förknippas med mångkultur är alltså inget nytt utan en del av vår historia som vi har haft i hundratals år.
Mot denna bakgrund vore det intressant att höra din syn på den typ av mångkultur som funnits i Sverige länge. Tycker du att vi ska fortsätta att bejaka och stödja olika språk, religioner, kulturer och traditioner, som vi gör med våra erkända minoriteter, eller bör vi ändra vårt förhållningssätt?
Om du anser att vi ska tillåta och värna om dessa mångfaldsaspekter för våra minoritetsgrupper men samtidigt begränsa samma rättigheter för andra som har kommit till vårt land, skulle det vara intressant att höra hur du ser på praktiska lösningar. Hur tänker du att detta skulle kunna genomföras i praktiken? Sverige är en demokrati där yttrandefrihet och religionsfrihet är grundläggande rättigheter. Hur menar du att vi skulle kunna tillåta mångkultur för vissa grupper i vårt land samtidigt som vi begränsar den för andra?
Informationsutbyte och personförflyttningar är betydligt mer omfattande och nationellt idag än då.
Vi har haft kungar som knappt kan ett ord av svenska, men det hade ringa betydelse i dåtidens samhälle... det var inga tv-sända tal till hela folket på den tiden...
Dagens samhälle fordrar därmed samförstånd och samverkan över större områden idag än då. Detta kan du också se på svensk kultur där gamla dialekter försvinner.
De i minoritetsgrupper som i Sverige har särskilt skydd har också begränsningar. Det funkar inte att tala enbart finska eller samiska i ett samhälle där majoriteten är svensktalande. Privatpersoner, föreningar och privata arbetsgivare har inga skyldigheter att anpassa sig efter dessa. -
Kultur har precis som varor och kunskap haft spridning så länge människan har rest mellan olika kulturområden, vilket i första hand görs för handel. Invandring har inte varit nödvändigt för detta och är ännu mindre nödvändigt idag med media, internet mm.Cheers skrev 2025-05-10 13:59:46 följande:
Min syn på mångkultur är att det kan vara något positivt om vi har utlänningar som flyttat till Sverige och fört med sig sin kultur hit.