Padirac skrev 2025-05-21 23:20:57 följande:
Tror du att kulturell integration är nödvändig?
Räcker det inte med att integreras i arbetslivet och samhället och att barn och ungdomar är integrerade i mening att de har meningsfull fritid och är motiverade att gå i skolan?
Åkesson menade i en valdebatt att kulturell integration var nödvändig och samtidigt omöjlig. Inte en konstig åsikt från en kille som gick med i ett parti som bildats av fascister, nazister, rasister och vitmakt. Åkesson gick ju i demonstrationståg med nazisterna i partiet.
Åkesson ger uttryck för etnonationalistiska åsikter. Gör du?
Tom Araya skrev 2025-05-22 05:11:50 följande:
Ja, jag är övertygad om att kulturell integration är viktigt.
För att passa in, fungera väl, känna sig hemma och förstå de man möter så behöver man kunna språket och kulturen i övrigt.
Jag tror också det är viktigt att man känner någon grad av lojalitet med det land man är bosatt i och inte avser att flytta ifrån, i synnerhet om medborgarskap kommer på fråga.
Därmed inte sagt att man fullständigt måste radera sitt kulturarv och sin kulturella identitet från det land man är född och helt eller delvis är uppväxt i.
Till skillnad mot Åkesson så tror jag dock inte på att kulturell integration är omöjlig, den är bara olika svår beroende på hur långt ifrån vår kultur den invandrade har växt upp i. Sedan spelar det också roll vilka förutsättningar den invandrade får i Sverige. Otydligheten från svenskt samhälle och svenska myndigheter gör den invandrade beroende av kontakten med svenskar, vilket de inte alltid får så mycket av om de bor på en ort där svenskar är i minoritet.
Jag har mött människor från alla delar av världen som verkligen uppskattar friheten, möjligheterna och tryggheten med att bo och leva i Sverige i förhållande till det land de kom ifrån. Man ser hos dem en tydlig vilja att lära sig språket och att i stort leva som vi.
Jag hör också liknande exempel från många andra, bekanta och folk jag inte känner personligen. Häromdagen hörde jag Krister Claesson (komiker/skådespelare känd från Stefan och Krister) på podden 'Oskyddat samtal' berätta om en irakisk pojke han varit lite av mentor åt.