Inlägg från: viktorjohan |Visa alla inlägg
  • viktorjohan

10 000 kr bil!

Jag utnyttjar alla fördommar mot franska bilar.

Har en Citron C 5 -01:a sedan två år. Den hade gått 14000 mil när jag köpte den. Jag betalade 11000 för den. Ser ut som ny både ut- och invändigt. De rostar väldigt lite jämfört med många andra bilar. De har sitt hudraulfjädringsystem som ger överlägsen komfort. Den har airbag, ABS mm.

Om bilen TS köper har kamrem ska det kollas att den är bytt. Det är en ganska dyr serviceåtgärd på alla bilar.

Bilar tagna i bruk efter -02 tror jag det är, kollar man felkoder på vid besiktningen. Vissa fel får man då inte ha lagrade. Det kan ändå bara vara skitfel som inte påverkar funktionen. Bra att veta. Sen är det inte dumt att skaffa en egen felkodläsare för några hundringar.

• viktorjohan
    deko skrev 2015-08-29 11:18:15 följande:

Jag har i stort sätt alltid kört 10 000 bilar, riktigt bra sparbössa pga att jag skruvar själv. Gör ni inte det så är det lite som ett lotteri, verkstäder är dyra. (nu är det förvisso inte garanterat att en dyrare bil skulle vara mera hållbar, kan defenetivt vara tvärtom)

Utan att stirra sej blind på en viss modell skulle jag personligen gå på skicket.

Gör en lista vad som är viktigt.

*Kombi/sedan mindre/större?

*Vad får den ha för bränsleförbrukning?

*Diesel/bensin/etanol?

*Är div utrustning viktigt, tex ac?

*årsmodeller av betydelse?

Såg att du fått några tips på Volvo, skulle nog säga att deras rykte lever kvar som en bra hållbar bil sedan 740/940 tiden. "jobbat" privat med bilmek men trots allt så ta dessa ord med en nypa salt, man får ingen rättvis bild av några 10-tal bilar. Dessa jag skruvat i kan samtliga varit måndagsex.

Citroen som oxå nämndes tidigare i tråden är faktiskt en underskattad bil som är bättre än ryktet, dom var väl inte mycket att hänga i granen en gång men har bättrat sej stort. Riktigt billiga oftast. Skulle till 100% välja en Xantia över en v40 som exempel.

Kommer inte skriva några modeller som tips då jag anser att skicket är viktigast i denna prisklass.

Klokt talat
Svar på tråden 10 000 kr bil!