• Penida

Konstigt med bröd till middag?

Min sambo är från Holland och van hemifrån med att en dag i veckan är bröddag som han kallar det, vi har inte anmanat det fullt ut men äter kanske bröd till middag varannan vecka. Det är ju inte så att det bara är bröd utan det är bröd med flera olika sorters pålägg (köttbullar, rostbiff, ost, stekt och kokt ägg, skinka, kycklingcurryblandning) och grönsaker att välja mellan. Riktigt matiga mackor kan det alltså bli.
    Jag hämtade ett av barnen hos en kompis för ett tag sedan och han frågade vad det blev till middag. Jag sa bröd. Mamman i familjen sa "men bröd är ju frukost?" och jag har stött på det tidigare. Är det verkligen så konstigt här?

Avskyr CIO-metoder
  • Svar på tråden Konstigt med bröd till middag?
  • Fjärilslarv
    Johan70 skrev 2015-08-30 21:41:39 följande:

Jag tycker verkligen att det är konstigt att folk kan ha så många synpunkter och framförallt att de kan tycka att det är okej att med stor förvåning uttrycka dem, när det handlar om hur andra människor väljer att leva sitt liv.

Förstår folk verkligen inte att det är långt artigare att i stället uttrycka intresserad nyfikenhet, om man nu nödvändigtvis skall kommentera saken?

Bröd till middag? Ja, det har ju faktiskt vi svenskar traditionellt också varje torsdag (pannkaka).

I Tyskland är det vanligt, att man äter en stadig lunch och sedan bara mackor till kvällsmål. Det är väl något liknande i Nederländerna, kan jag tänka mig. Vad är det för konstigt med det? Inget, så länge man inte tror att alla i hela världen lever sitt liv på samma sätt som den egna familjen råkar göra.

precis!
  • Monchichier

Här brukar vi äta yoghurt/kokosmjölk till rågfras/müsli till middag ganska ofta. Speciellt när det är varmt ute. En och annan macka läggs till om man är riktigt hungrig.
    Folk får tycka att det är konstigt om de vill, men jag har väldigt svårt att förstå varför andra tycker att de har att göra med vad jag äter eller inte äter.

• Lavish

Du hade nog inte fått den reaktionen om du sagt "köttbullemacka".

Säger du bröd så föreställer man sig att du lägger fram en limpa på bordet och det är allt. 

• Vestra

Hade du sagt att det blev bröd till middag hade jag tänkt att du kanske hade köpt/bakat lite olika sorters bröd som ni skulle äta. Hade inte dragit det till att det var fyllningar och matigare pålägg.
    Ungefär som hade du sagt att det blev potatis till middag hade jag inte kunnat räkna ut att det var kalops, köttbullar, fisk eller vad det nu är till.

Hade alltså tyckt att det lät konstigt att säga potatis också.

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Rocket Mania
    Lavish skrev 2015-08-31 12:29:44 följande:
    Du hade nog inte fått den reaktionen om du sagt "köttbullemacka".

Säger du bröd så föreställer man sig att du lägger fram en limpa på bordet och det är allt. 
    Jag tänkte mig mer en "Bergis"
  • Velmaja

Konstigt och konstigt, men jag vet ingen som äter bröd till middag i alla fall. För mig är det frukost och kvällsmat :)

• No Logo

Håller med många föregående, inget konstigt alls att äta detta till middag, bara konstigt beskrivet : )

• Duckan

Om du uttrycker dig så som du skriver "bröd" så skulle jag också höja på ögonbrynen. Du får helt enkelt förklara närmare vad det är ni äter.
    Vi har aldrig bröd på menyn till middag.

• Fjärilslarv
    Velmaja skrev 2015-08-31 13:24:24 följande:

Konstigt och konstigt, men jag vet ingen som äter bröd till middag i alla fall. För mig är det frukost och kvällsmat :)

gör en utflykt till skåne vettja.
    Där är det mycket vanligt att man äter middag mitt på dagen (det som de flesta kallar för lunch) och kvällsmat (det som de flesta kallar för middag) på kvällen. och ja det är väldigt vanligt att det är smörgåsar, gröt, ägg, yoghurt etc. även norrmän och danskar äter endast ett lagat mål om dagen. 
  • Tess1990

När jag bodde hemma år vi ibland "kvällsfika"

Bröd med pålägg, yoghurt/fil med flingor och the

Ja de är ju praktiskt och taget frukost :P

Men jag gillade de! De var mysigt då vi ofta åt med tända ljus och bara få var hemma samtidigt (stor familj)

Fick chans att prata i lugn och ro vilket ofta inte gick när de var vanlig middag

• Indigo
    Fjärilslarv skrev 2015-08-31 16:05:30 följande:
    gör en utflykt till skåne vettja.
    Där är det mycket vanligt att man äter middag mitt på dagen (det som de flesta kallar för lunch) och kvällsmat (det som de flesta kallar för middag) på kvällen. och ja det är väldigt vanligt att det är smörgåsar, gröt, ägg, yoghurt etc. även norrmän och danskar äter endast ett lagat mål om dagen. 
    Fast vi säger inte att vi ska äta "bröd" när vi ska äta smörmadar för det. Flört
    Det är samma kam och inte kant du inte ska dra alla över.
  • silhuett
    Monchichier skrev 2015-08-31 11:46:34 följande:

Här brukar vi äta yoghurt/kokosmjölk till rågfras/müsli till middag ganska ofta. Speciellt när det är varmt ute. En och annan macka läggs till om man är riktigt hungrig.
    Folk får tycka att det är konstigt om de vill, men jag har väldigt svårt att förstå varför andra tycker att de har att göra med vad jag äter eller inte äter.

Folk har alltid att göra med vad man äter, SPECIELLT vad man serverar sina barn Flört Man är en hemsk förälder om barnen inte får lagad mat två gånger dagligen.
Svar på tråden Konstigt med bröd till middag?