• Penida

Konstigt med bröd till middag?

Min sambo är från Holland och van hemifrån med att en dag i veckan är bröddag som han kallar det, vi har inte anmanat det fullt ut men äter kanske bröd till middag varannan vecka. Det är ju inte så att det bara är bröd utan det är bröd med flera olika sorters pålägg (köttbullar, rostbiff, ost, stekt och kokt ägg, skinka, kycklingcurryblandning) och grönsaker att välja mellan. Riktigt matiga mackor kan det alltså bli.
    Jag hämtade ett av barnen hos en kompis för ett tag sedan och han frågade vad det blev till middag. Jag sa bröd. Mamman i familjen sa "men bröd är ju frukost?" och jag har stött på det tidigare. Är det verkligen så konstigt här?

Avskyr CIO-metoder
  • Svar på tråden Konstigt med bröd till middag?
  • minerva123

- Vad ska ni äta ikväll?

- Bröd.

Jo, jag skulle nog undra lite, ska ni duka fram

varsin blank fralla på middagsbordet och inget annat. Smörrebröd, mackor eller sandwich låter genast matigare. Att äta matiga mackor till middag ibland är däremot inget konstigt.

• Penida
    Aniiee skrev 2015-08-29 21:22:53 följande:
    Typiskt asiater, va? =P Servera rökt fisk och risbollar till frukost och macka med ost och skinka till middag.... typ.

God, I miss Japan.....
    Jag har tyvärr aldrig besökt Japan. Hoppas jag får en chans att göra det i framtiden, är absolut ett land jag önskar åka till. Jag bodde i Sydostasien och där var det mycket soppor och risrätter till frukost.
    Avskyr CIO-metoder
  • Zadre
    T W skrev 2015-08-29 21:11:32 följande:
    Fast vad är det för skillnad på subway och varma rostmackor med matigt pålägg?
    Båda är ju bröd med matigt pålägg som varit i ugnen? Enda skillnaden är väl att subway är baguette och det andra är en "platt" macka?

Eller menade du kanske att det blir en mer komplett måltid med soppan till?
    De varma mackorna är inte det huvudsakliga utan ett tillbehör. Bara bröder/mackorna/suben är inte en komplett middag utan snarare en lättare lunch eller fika.
    Aniiee skrev 2015-08-29 21:20:50 följande:
    Jag var den ena som skrev något som kan associera till Subway. Jag skrev sub, men det är inte "Subway" specifikt, utan en submarine sandwich, som förvisso är vad subway serverar, men en sub är inte nödvändigtvis från Subway.

Knivigt. =P
    Spela roll var suben kommer ifrån.
  • olivia68

Vad tycker du att vi ska käka? Svar: Havregryn! Så kan jag svara min man då vi är trötta och bara orkar koka havregrynsgröt till middag. Till det frukt, sylt, matiga smörgåsar. Min man kan koka några ägg till sig själv.

Nej det är inte konstigt att ni äter smörrebröd till middag. I Danmark levde jag på det i 5 månader.

Om någon har synpunkter på vad man äter är det deras problem.

• Penida
    minerva123 skrev 2015-08-29 21:29:32 följande:

- Vad ska ni äta ikväll?

- Bröd.

Jo, jag skulle nog undra lite, ska ni duka fram

varsin blank fralla på middagsbordet och inget annat. Smörrebröd, mackor eller sandwich låter genast matigare. Att äta matiga mackor till middag ibland är däremot inget konstigt.

Haha, skulle du tänka likadant om jag sa att vi skulle äta pasta? Att vi bara skulle äta det?

Avskyr CIO-metoder
  • Dixie
    Penida skrev 2015-08-29 19:47:31 följande:

Jag sa bröd. Mamman i familjen sa "men bröd är ju frukost?" och jag har stött på det tidigare. Är det verkligen så konstigt här?

att ha mackor/gröt till middag händer att vi har till middag, särskilt om det är ont om tid mellan skola/träning - men vad jag tycker låter konstigt är just ordet bröd - jag ser framför mig bara bröd och kanske lite smör på då - att servera mackor är en annan sak! 
  • Dixie
    Zadre skrev 2015-08-29 21:35:20 följande:
    Bara bröder/mackorna/suben är inte en komplett middag utan snarare en lättare lunch eller fika.
    det beror ju helt på vad man har på mackan - den kan ju bli som en middag med ordentligt pålägg! 
  • T W
    Penida skrev 2015-08-29 21:38:28 följande:
    Haha, skulle du tänka likadant om jag sa att vi skulle äta pasta? Att vi bara skulle äta det?
    Nu frågade du iofs inte mig, men jag tänker iaf spontant pasta=pastarätt, liksom "macka" låter lite mer matigare, som bröd med okänt pålägg. Bara "bröd" blir lite för mig som att säga "makaroner" Man säger en ingrediens istället för en måltid.
  • Penida

Nog den mest onödiga tråd jag startat i brist på annat nöje då hela familjen ligger i influensa men det var ju faktiskt rätt skoj att läsa era tankar. Jag tänker nog aldrig så, att en ingrediens är allt. Säger någon att de ska äta köttbullar t.ex tänker jag att de har något till. Precis som om någon säger att de ska äta pasta. Sällan är det bara.

Avskyr CIO-metoder
  • T W
    Zadre skrev 2015-08-29 21:35:20 följande:
    De varma mackorna är inte det huvudsakliga utan ett tillbehör. Bara bröder/mackorna/suben är inte en komplett middag utan snarare en lättare lunch eller fika.
    Aniiee skrev 2015-08-29 21:20:50 följande:
    Jag var den ena som skrev något som kan associera till Subway. Jag skrev sub, men det är inte "Subway" specifikt, utan en submarine sandwich, som förvisso är vad subway serverar, men en sub är inte nödvändigtvis från Subway.

Knivigt. =P
    Spela roll var suben kommer ifrån.
    Då skulle du smaka våra mackor, det är absolut en komplett måltid :P Lika mkt kött som om det hade legat vid sidan av på en tallrik, lika mkt grönsaker, lika mycket såser, osv..
Svar på tråden Konstigt med bröd till middag?