• ScP87

Bra valp foder?

De är så att om två veckor ska vi få hem vår nya familjemedlem. Det är en blandras mellan Samojed och flatcoated retriever  och uppfödaren ger nu purina dogshow puppy foder men jag läste om de fodret men jag har ingen aning om om de är bra eller inte. Vi funderar på att skaffa purina pro plan eller robust är det något som är bra eller vad tycker ni vad man ska ge för något foder till en valp? Tacksam om nog kan ge mig lite råd!

• Svar på tråden Bra valp foder?
  • Dexter dot com

DogShow är ju inget kvalitetsfoder direkt så jag hade långsamt fasat in ett bättre foder när valpen landat hos er. Att byta hem och ägare kan vara nog så påfrestande så vänta lite med foderbyte och gå långsamt över till det nya fodret.
    Jag tycker FourFriends och Brit Care är bra foder. 

• Anonym (hundd)

Det bästa tycker jag är att ge färskfoder tex vom och hundemat, nordic, priima, musch osv. Det är rent kött som kommer i korvar, köttbullar eller hamburgare som man lägger i frysen och tinar och ger. Jag arbetar på hunddagis och de hundar vi har som får färskfoder har verkligen mycket finare bajs(fast och bajsar inte så mycket, man ser på de som äter torrfoder att mycket verkar liksom gå rakt igenom), de får finare päls osv.
    Så om du orkar hålla på med färskfoder skulle jag säga att det är det bästa alternativet. 

Annars tycker jag acana och orijen är bra(dock lite dyrt) eller standart. 

• Aupendi

Första hand färskfoder, men det kan va klurigt åt valpar eftersom de behöver en mix för att få i sig allt och vad jag vet måste man tillsätta och blanda själv då - trixigt och osäkert.
    Så kör på Acana/Orijen under valptiden och byt till färskt sen är mitt råd.

Min hund verkar inte tåla färskt, men hon var bättre i magen när hon åt det. Dessvärre tycks hon få klåda av alla färskfoder. Nu äter hon Acana - small breed. Det verkar funka bra!

• ScP87

Färsk foder är ingen höjdare här då vi har redan en hund som inte tål det så de är ju bra att dom kan få samma mat sen när valpen  är vuxen. Jag tyckte att dogshow fodret såg inte så där jätte bra ut men självklart ska vi ha det i början och sedan vänja av henne med ett annat foder.  Just nu har äter min andra hund Magnussons men annars har hon ätit Tello foder som hon är uppvuxen med.
    Men de är ingen som har testat pro plan puppy foder?

• Anonym (hundd)

Vet ni varför andra hunden inte tål färskfoder? Det finns ju många olika sorter och djurslag, om hunden tex är känslig mot kyckling är det möjligt att hon tål vilt eller nöt. 

Här är näringsinnehållet på två sorters valpfoder från pro plan; 
    "Large breed atletic" och deras "Orginal kyckling med ris"  

Sammansättning: Lamm (19%), majs, torkat fjäderfäprotein, majsglutenmjöl, ris (9%), Animaliskt fett, majsgryn, hydrolysat, torkat laxprotein, torkad betmassa, mineraler, torkade ägg, vete, fiskolja, råmjölk (0.1%).

Sammansättning: Kyckling (20%), vete, majsglutenmjöl, torkat fjäderfäprotein , ris (8%),animaliskt fett, majs, hydrolysat, torkad betmassa, mineraler, torkade ägg, fiskolja, råmjölk(0.1%).

Jag tycker inte det ser ut att vara ett toppenfoder direkt. Jag tror brit är ett bättre alternativ(hittar dock ingen innehållsförteckning online), men som sagt helst acana eller orijen. 
  • Dexter dot com

Både färskfoder, Acana och Orijen har väldigt högt proteininnehåll vilket många hundar får klåda av. Just nu är ju spannmålsfritt väldigt "inne" men dessa foder innehåller oftast väldigt mycket baljväxter som ger höga proteinhalter. För mig är baljväxter "lika illa" som spannmål. Förstår inte riktigt varför ärtor tex skulle vara nyttigare än ris för en hund? Färskfoder har jag själv gett men då utblandat med ris för att få ner proteinhalten och bara till vuxna hundar.

• ScP87

Tack för alla hjälp jag får se vad jag kommer att välja för foder sen är de ju efter vad valpen tål och inte tål de skiljer ju sig till hund till hund.
    Men ska kolla upp alla foder ni rekommenderar och se vad som låter bäst.

• Dexter dot com

Om du ger Magnusson M&B ( alltså inte orginal) till den andra hunden kan du ge valpen samma fast valpfodret naturligvis. Magnusson M&B är ju helsvenskt och ett rent foder så kör på det om hundarna fungerar på det.

• Betty Boop

Vi kör på Purina Pro Plan Puppy till vår dvärgschnauzervalp. Det är samma foder som uppfödaren hade och vi köpte en säck av henne. Det funkar bra för vår vovve!

• Anonym (hundd)
    Dexter dot com skrev 2015-08-30 19:02:51 följande:

Både färskfoder, Acana och Orijen har väldigt högt proteininnehåll vilket många hundar får klåda av. Just nu är ju spannmålsfritt väldigt "inne" men dessa foder innehåller oftast väldigt mycket baljväxter som ger höga proteinhalter. För mig är baljväxter "lika illa" som spannmål. Förstår inte riktigt varför ärtor tex skulle vara nyttigare än ris för en hund? Färskfoder har jag själv gett men då utblandat med ris för att få ner proteinhalten och bara till vuxna hundar.

Själv tycker jag ju det är det mest naturliga för en hund att äta; de är rovdjur, därför bör de äta kött i första hand. 
  • Anonym (miljömedveten)

Tycker för min egen del att ge foder med enbart kött eller till största delen kött är helt vansinnigt när man samtidigt vill vara så miljömedveten som möjligt. + att transportera foder över halva jordklotet är ju inte heller så himla bra miljöval.

Kan man välja åtminstone ett nordiskt foder eller som sämst ett europeiskt foder så har man ju inte valt det miljömässigt sämsta.

Att tillsätta ris eller annat spannmål har ju inte heller enbart negativa effekter. Det ger ju bland annat tarmen mer att jobba med och minskar hastigheten på avföringen i tarmen vilket gör att kroppen har mer tid på sig att hinna ta upp näringen. Det ger vissa typer av näring till tarmbakterierna som inte köttet kan ge. innehåller naturligt mer kalcium vilket balanserar den höga forforhalten i köttet.
    Ja fler argumenet finns också men du har säkert tröttnat att läsa redan nu.....

Välj ett foder som hunden fungerar bra på. Ger man det billigaste, visst överlever hunden, även på det dyraste men sanningen är att alla hundar är olika och man kan behöva prova sig fram. Man får oftast det man betalar för. 
    Istället för DogChow varianten kan ni ge Purinas "bättre" serie istället: www.proplan-dog.com/dog-food/nutrition/Pages/puppy-optistart.aspx  

• Anonym (hundd)

Vill man ha ett svenskproducerat skulle jag nog välja standardt, det har jag mest hört bra saker om. 

Ris är inte dåligt men det jag lärt mig är att man ska passa sig för de foder som tillsätter mycket vete i fodren. 

• Anonym (ad)

Vi har testat Josera Kids och det gick bra.15 kg kostade bara 270 kr.Vi var osäker i början.men allt gick jätte bra,trots att zoofast är nybörjare på den svenska marknaden.

Svar på tråden Bra valp foder?