• Pandamor

Sonen exploderat i tics!!! Hjälp

Hej,

Det här är mitt första inlägg här och jag hoppas på att det finns kloka människor som vill dela med sig av sin erfarenhet. För snart ett år sedan började sonen på snart 7 år att harkla sig stup i kvarten. I början sa vi till honom att sluta men när vi förstod att det troligtvis var tics lugnade vi ned oss med den biten och hoppades att de skulle försvinna. Tics är ju ganska vanlig att ha under en kortare period har vi förstått?

Men istället för att försvinna har det nu totalt exploderat! Det går inte många sekunder mellan ticsen och det kommer nya hela tiden.

Just nu har han 5-6 olika samtidigt! (Småfnysningar, snabba pussmunnar, klia sig på kinden, hårda blinkningar med ena ögat och sedan igår även slicka sig runt munnen) .

Eftersom det är både vokala och motoriska tics börjar vi luta mot tourettes.

I övrigt är han balanserad och har inga tecken på tex adhd eller liknande som ju kan vara vanligt.

Jag är så sjukt orolig över den snabba utvecklingen!

Självklart ska vi gå till en läkare men jag undrar om det finns någon här som har haft det på samma sätt -eller har barn med samma mängd tics- och hur det har gått för er?

Snälla dela med er av era erfarenheter, både bra och dåliga!!

Tack!

• Svar på tråden Sonen exploderat i tics!!! Hjälp
  • pandas

Vår dotter har fått diagnosen Pandas.. Vet att den är omtvistad men för henne hjälper en penicilinkur. Hennes tics och tvångshandlingar kan styra en hel dag om det finns bakterier i hennes fall i halsen. Men efter en dags penicilinkur är det väck. Hon är 5 år så det kan inte vara placeboeffekt.

• Angelica08

Du med en dotter som fått pandas diagnos. Kan jag få kontakt med dig på ngt sätt?

• Anonym (Lollo)

Jobbar på BUP och vi träffar en del barn med Tics, så du kan absolut kontakta Bup. Men jag tycker att man ska utesluta infektion som orsak innan man börjar behandla psykiatriskt, som någon annan nämnde (pandas). Kanske skulle vara värt att kontakta husläkare eller barnläkare i väntan på tid hos Bup. Hoppas sonen blir bättre snart!

• pandas

Jag har bara skapat ett gästkonto för jag brinner verkligen för det här. Så jag vet inte hur det skulle kunna gå till. Vill ju inte skriva namn och telefonnummer här.

• Pandamor

Pandas- detta med pandas har jag läst lite om och funderat på. Vår son har haft många infektioner. Men vad jag har förstått är det väl andra symptom då också, som humörssvängningar mm?

Hur var det för din dotter?

• Angelica08

Jag har också ett barn som fått diagnosen pandas. Kan vara värt för dig att kolla upp TS. Svårt att hitta information om det, är en kontroversiell diagnos tyvärr...

• pandas

Hon märker själv att hon hakar upp sig på vissa saker. Kan säga "min hjärna vill att jag slickar mina läppar men JAG vill inte" så hon blir ju lessen och upprörd när hon känner att det är på väg igen. Men annars har/hade hon inget annat än tics och en del tvångshandlingar.

• Pandamor

Angelica och Pandas-mycket intressant detta med pandas. Har som sagt läst lite om det och också förstått att inte alla läkare tar det på allvar eller saknar kunskap.

Någon av som bor i Stockholmsområdet och har tips på en bra läkare/ enhet att prata med?

• Angelica08

Vi bor tyvärr i Göteborg. Här var det bup och senare en neurolog som skrev ut penicillin till min son. Jag tycker du ska börja med att kontakta bup och höra vad de tycker.

• Pandamor

Å så skönt att få höra om era erfarenheter. Vi ska kontakta bup imorgon, hoppas vi slipper vänta alltför länge.

Sen verkar det som att man alltså kan ha mycket tics utan att det måste vara Tourettes?

Svar på tråden Sonen exploderat i tics!!! Hjälp