• Pandamor

Sonen exploderat i tics!!! Hjälp

Hej,

Det här är mitt första inlägg här och jag hoppas på att det finns kloka människor som vill dela med sig av sin erfarenhet. För snart ett år sedan började sonen på snart 7 år att harkla sig stup i kvarten. I början sa vi till honom att sluta men när vi förstod att det troligtvis var tics lugnade vi ned oss med den biten och hoppades att de skulle försvinna. Tics är ju ganska vanlig att ha under en kortare period har vi förstått?

Men istället för att försvinna har det nu totalt exploderat! Det går inte många sekunder mellan ticsen och det kommer nya hela tiden.

Just nu har han 5-6 olika samtidigt! (Småfnysningar, snabba pussmunnar, klia sig på kinden, hårda blinkningar med ena ögat och sedan igår även slicka sig runt munnen) .

Eftersom det är både vokala och motoriska tics börjar vi luta mot tourettes.

I övrigt är han balanserad och har inga tecken på tex adhd eller liknande som ju kan vara vanligt.

Jag är så sjukt orolig över den snabba utvecklingen!

Självklart ska vi gå till en läkare men jag undrar om det finns någon här som har haft det på samma sätt -eller har barn med samma mängd tics- och hur det har gått för er?

Snälla dela med er av era erfarenheter, både bra och dåliga!!

Tack!

• Svar på tråden Sonen exploderat i tics!!! Hjälp
  • Angelica08

Det behöver absolut inte vara tourettes. Jag vet att man känner sig helt förstörd när ens barn uppvisar "konstigheter" och jag hoppas ni slipper vänta länge på en tid hos bup. Lycka till!

• cesso

Min kille exploderade i tics också. Ljud, rörelser med händer, munnen.. Läten, ja... Allt! Jag var helt förstörd! Så orolig. Det fanns tendenser innan men det kom ordentligt när han börjat skolan. Tog han till läkare som lugnade mig. Läkarens son hade haft så mkt tics vissa perioder att hon knappt ville ta med honom på stan. Det växte successivt bort men återkom vis stress några år. Så är det för min grabb med. Stress, både positiv och negativ kan få igång det MEN det har blivit så mkt bättre på ett par år!! Se över hur ditt barns liv är. Krav? Stress? Skolans alla måsten? Långa dagar? Aktiviteter? Skapa rutiner och lugn. Vi backade på kraven och hjälpte sonen mer. Och för min pojke var en elak fröken en stor bov i dramat visade det sig. Det behöver inte vara värre än att han reagerar fysiskt på olika sätt på psykiska påfrestningar. Tjata inte men avled. Min son fick ngt att hålla i händerna och greja med etc. Jag var såååå orolig och det är bättre. Trodde också pandas eller tourettes etc men det är rätt normalt det här!

• Pandamor

Cesso-exakt så är det! Sonen har precis börjat skolan och vi märker att det är en tuff omställning.

Tack för råd om lugn och ro, vi har redan börjat lägga honom en timme tidigare än förrut och jag funderar på att dra ned på lite av hans fritidsaktiviteter också...

Han är väldigt social och ofta kompisar hemma efter skolan det blir ju långa dagar av det också även om det är kul.

TACK alla för att ni delar med er, skönt med mer nyanserade bilder är det man läser om tics på nätet annars. Så tacksam för er hjälp!

• Pandamor

Tow2mater- magnesium låter ju helt klart intressant, har du någon egen erfarenhet av detta? 
    Någon annan som testat detta i samband med tics?

Tack snälla för tipsetHjärta

• Tow2Mater
    Pandamor skrev 2015-09-01 10:43:35 följande:

Tow2mater- magnesium låter ju helt klart intressant, har du någon egen erfarenhet av detta? 
    Någon annan som testat detta i samband med tics?

Tack snälla för tipsetHjärta

Nej ingen erfarenhet, men min son har också lite tics, speciellt nu i samband med skolstarten, så har därfor bara googlat lite.
  • Mona8000

Oooh min son har oxå börjat få massa tics! Jag är sååå orolig och kan inte tänka annat än bara de nya ticsen jag har sätt hos honom under dagen! Idag har han fått en ny och det var att han spände hela kroppen samtidigt Som han håll andan o drog in magen! Suck! Han gör oxå något med halsen som ser ut som han ska kräkas! Jag frågade honom varför han gör så o då säger han bara mamma jag måste har ont i halsen! Måste tillägga att han i år började 6 års och fyller 6 snart! Skolan är rörlig, allt är nytt för honom! Vill oxå tillägga att man opererade bort hans halsmandlar för ca 6månader sen! Har så mycket frågor i mitt huvud! Jag mår så dåligt över hela situationen att jag kan lätt gråta bara jag tänker på det!!!min man har sagt att vi måste undersöka honom men jag är såååå rädd för diagnoser!!! Litar inte så mycket på läkarna faktiskt pga gamla erfarenheter! Ush det här är inte roligt för varken oss som föräldrar eller för våra barn! Jag satt jättelänge ikväll vid min sons säng o masserade hans rygg pratade med honom, gav honom vatten o lite vindruvor! Det kändes som det hjälpte att han kunde sömna!

• Mona8000

Hur går det för din son nu pandamor? Har han fått hjälp? Är det bättre?

• Anonym (Mamma)
    Mona8000 skrev 2015-11-28 21:43:23 följande:

Oooh min son har oxå börjat få massa tics! Jag är sååå orolig och kan inte tänka annat än bara de nya ticsen jag har sätt hos honom under dagen! Idag har han fått en ny och det var att han spände hela kroppen samtidigt Som han håll andan o drog in magen! Suck! Han gör oxå något med halsen som ser ut som han ska kräkas! Jag frågade honom varför han gör så o då säger han bara mamma jag måste har ont i halsen! Måste tillägga att han i år började 6 års och fyller 6 snart! Skolan är rörlig, allt är nytt för honom! Vill oxå tillägga att man opererade bort hans halsmandlar för ca 6månader sen! Har så mycket frågor i mitt huvud! Jag mår så dåligt över hela situationen att jag kan lätt gråta bara jag tänker på det!!!min man har sagt att vi måste undersöka honom men jag är såååå rädd för diagnoser!!! Litar inte så mycket på läkarna faktiskt pga gamla erfarenheter! Ush det här är inte roligt för varken oss som föräldrar eller för våra barn! Jag satt jättelänge ikväll vid min sons säng o masserade hans rygg pratade med honom, gav honom vatten o lite vindruvor! Det kändes som det hjälpte att han kunde sömna!

Hej Mona.

Din son behöver inte ha en diagnos alls.
    Ring bup/en väg in.

Mitt barn fick underbar hjälp med sina tics av en psykolog.

Mitt barn ska göra motövningar till ticsen.
    Avslappningsövningar varje kväll innan barnet somnar.
    Massage.

Och det har fungerat.

Gör detta för din sons skull.Han kan få det mycket bättre.
  • Mona8000
    Anonym (Mamma) skrev 2015-11-29 15:36:48 följande:

Hej Mona.

Din son behöver inte ha en diagnos alls.

Ring bup/en väg in.

Mitt barn fick underbar hjälp med sina tics av en psykolog.

Mitt barn ska göra motövningar till ticsen.

Avslappningsövningar varje kväll innan barnet somnar.

Massage.

Och det har fungerat.

Gör detta för din sons skull.Han kan få det mycket bättre.

.

Jag får nog göra så! Det kändes lite bättre med tricsen igår hoppas att det går över helt!
  • Anonym (Mamma)
    Mona8000 skrev 2015-11-30 07:08:18 följande:
    .

Jag får nog göra så! Det kändes lite bättre med tricsen igår hoppas att det går över helt!
    Det kommer inte att gå över av sig själv.

Han behöver hjälp.

• Anonym (CBD)

CBD-olja skulle vara värt att testa.
    Lite dyrt dock, men räcker med ett test några dagar.
    Så har man svara p å om det funkar eller inte.
    Och de som funderar på om CBD är tillåtet eller inte.
    Så kan jag lugna med, ja det är 100% lagligt.

• Tow2Mater
    Anonym (Mamma) skrev 2015-11-30 07:13:57 följande:
    Det kommer inte att gå över av sig själv.

Han behöver hjälp.
    Klart det kan gå över av sig själv! Allt beror ju på vad orsaken till dem är.
  • Anonym (CBD)
    Tow2Mater skrev 2015-11-30 15:53:12 följande:
    Klart det kan gå över av sig själv! Allt beror ju på vad orsaken till dem är.

Min ena unga hade en massa konstiga tics för sig i ung ålder, och andades väldigt konstigt.
    Läkaren tyckte vi inte skulle bry oss om detta och säga nått till barnet och sluta, så går det bort.
    Det gjorde det för oss.

Sen givetvis utesluter inte detta att just TS problem, kan vara varaktigt.
    Men bättre då prata med läkare och se hur man ska fortskrida.
    Än gissa själv.

• Anonym (xx)

Försöka avleda är bra, ibland säga till för att uppmärksamma om det blir för mycket men inte tjata om att sluta. En väns son hade otroligt mycket tics för sig sådär hela tiden och de fick bra hjälp av bup vet jag, barnet behövde mycket rutiner och avslappning. Han är ticsfri idag men har adhd vet ej om de har samband men det tror jag inte.

• Anonym (SMD)

Min dotter exploderade i tics häromåret. Jag blev jätteorolig och målade upp värsta scenariot men efter att ha googlat runt bestämde jag mig för att ha is i magen. Samma period fick hon mkt migrän och jag upptäckte att ticsen förvärrades för att hon var stressad. Det var mkt i skolan och hennes aktiviteter efter skolan krockade olyckligtvis så vissa dagar var fullsmockade. Jag har tänkt kontakta BUP men i somras var hon nästan helt fri från tics så jag avvaktade. Där och då bestämde vi oss för att dra ner på aktiviteterna från 2 i veckan till 1 och se till att hon skötte sömnen. Jätteskillnad! 

Idag har jag däremot börjat ana att hon haft en del tics, och jag tror att det hänger ihop med att hon har julkonsert på torsdag. Funderar på att ringa BUP ändå och rådgöra, men jag tror att avslappning och så stressfritt som möjligt är superviktigt.

Svar på tråden Sonen exploderat i tics!!! Hjälp