Vi som väntar första barnet, bf mars/april 2016 :D
Är 23 år och väntar mitt första barn med min sambo, hade vart jätte roligt att följas upp med några andra som också väntar första barnet som beräknas komma i mars/april 2016 :)
Är 23 år och väntar mitt första barn med min sambo, hade vart jätte roligt att följas upp med några andra som också väntar första barnet som beräknas komma i mars/april 2016 :)
Jag har också haft foglossning i stort sätt ena graviditeten och det blir bara värre hela tiden. Ständigt ont i höfterna och benen. Mitt bälte kan bara användas när jag är uppe och går, så hjälper bara delvis. Men ska börja med fysioterapeut för att försöka få det blir bättre. Jag smörjer med värmande salva och varm dusch för att lindra lite . Tidigare tog jag varm bad men har blivit tillsagd att man inte får bara för varm, vilket jag älskar. Så har slutat bada nu.
Angående det med järntabletter så har jag fått tips på att man kan dricka blutsaft istället för att få i sig extra järn, och man ska inte bli lika hård av det. Det är lite dyrt men kanske värt det om man har mycket problem.
Vi fick i förra veckan spontant med oss en vagn hem när vi skulle kolla på färg och beställa men så råkade de ha just den vi ville ha hemma och då fick den bli med oss hem. Har också inhandlat de första kläderna till bebisen som ska med till BB.
Någon mer som känner sig lite ledsen och nere över att ens kläder inte passar speciellt bra längre ? Har få tröjor som passar och tyvärr så måste jag använda mycket att det samma hela tiden, vilket känns tråkigt. Vill heller inte köpa en massa nytt.
Jaja nu är det julafton och jag hoppas att ni alla njuter av dagen och den goda maten!
Ha en riktigt god jul !!! :)
Hallå tjejer!!
Finns det någon fb-grupp med bf i april som man får vara med i?
jag har gått och gjort illa ryggen :/ lyfte lådan där barnvagnschassit och liggdelen va i när jag äntligen skulle öppna den och den va inte alls tung och fast jag lyfte med benen blev det ändå fel. så dom två första dagarna kunde jag knappt gå och jag har nog aldrig upplevt sån smärta fast jag gått igenom de ena och det andra med avsliten menisk i knät som tog 6 månader att få operation åt osv det kändes som att ryggraden längst nere pressades ihop och skavade och det uppkom en sån sjukt hemsk smärta, benen blev också svaga varje gång det hände och jag fick trycka emot med händerna mot väggarna i hallen för att inte ramla ihop av smärta, det kom efter natten när jag steg upp eller om jag legat en längre stund, tur det alltid hände i hallen för annars skulle jag inte haft någonstans att hålla i mig så skulle jag ramlat rakt ner :/ ingen förvarning utan det kom bara som en blixt och ja, har aldrig känt sån smärta :( . nu är det dock bättre men gör fortfarande mycket ont. va försiktiga med att lyfta ni andra, fast man lyfter rätt kan det ändå gå så fel :/ skulle till ikea som ligger 300 km bort i måndags och också handla på mellandagsrean i en stoor galleria när jag behöver babykläder i st 62 och mammabyxor åt mig själv men de blev ju inget när det här hände i söndags. så typiskt att det skulle hända nu. beställde hem de saker man kunde från ikea så får jag hoppas jag slipper iväg på rean sen i januari :) så nu är det bara vila och vila och kylgelepåse på ryggen varje/varannan timme som hjälper.
Ska på sockerbelastningsprov på tisdag så hoppas det är bättre tills det när jag måste sitta i labbets väntrum i 2 timmar när man måste vänta så länge och va stilla mellan blodproven, jag bor i en så liten mini stad så dom ger provet åt alla eftersom alla inte vet om diabetes i släkten osv som kan ge det åt en som är gravid så känns ändå skönt att få det kollat :)
är nu i v 25+2, senaste gången för 3 veckor sen hos bm hade jag bara gått upp 3 kg än, tror jag har ökat liite nu men inte mycket. det är såå olika för alla märker man, bm sa sist att hon nyss hade en där som va kortare gången är mig och hon hade gått upp 9 kg, men det beror förstås på att jag kräktes och mådde illa därav svårt dålig aptit tills v 19-21, kommer inte ens ihåg är bara glad att det helvetet är över, dock börja foglossningen i form av ryggont då. men bm berömde mina värden för blodvärdet hade inte gått ner som det oftast brukar göra redan för 2 besök sedan och blodtrycker hade inte heller förändrats, men mycket hinner hända än :) läste att snart väger han 1 kg där inne, börjar verkligen märkas att han bli stor där inne :D
Förlåt för ett superlångt inlägg igen, skönt bara att skriva av sig :) hoppas ni alla har haft en fin jul :)
jag har gått och gjort illa ryggen :/ lyfte lådan där barnvagnschassit och liggdelen va i när jag äntligen skulle öppna den och den va inte alls tung och fast jag lyfte med benen blev det ändå fel. så dom två första dagarna kunde jag knappt gå och jag har nog aldrig upplevt sån smärta fast jag gått igenom de ena och det andra med avsliten menisk i knät som tog 6 månader att få operation åt osv det kändes som att ryggraden längst nere pressades ihop och skavade och det uppkom en sån sjukt hemsk smärta, benen blev också svaga varje gång det hände och jag fick trycka emot med händerna mot väggarna i hallen för att inte ramla ihop av smärta, det kom efter natten när jag steg upp eller om jag legat en längre stund, tur det alltid hände i hallen för annars skulle jag inte haft någonstans att hålla i mig så skulle jag ramlat rakt ner :/ ingen förvarning utan det kom bara som en blixt och ja, har aldrig känt sån smärta :( . nu är det dock bättre men gör fortfarande mycket ont. va försiktiga med att lyfta ni andra, fast man lyfter rätt kan det ändå gå så fel :/ skulle till ikea som ligger 300 km bort i måndags och också handla på mellandagsrean i en stoor galleria när jag behöver babykläder i st 62 och mammabyxor åt mig själv men de blev ju inget när det här hände i söndags. så typiskt att det skulle hända nu. beställde hem de saker man kunde från ikea så får jag hoppas jag slipper iväg på rean sen i januari :) så nu är det bara vila och vila och kylgelepåse på ryggen varje/varannan timme som hjälper.
Ska på sockerbelastningsprov på tisdag så hoppas det är bättre tills det när jag måste sitta i labbets väntrum i 2 timmar när man måste vänta så länge och va stilla mellan blodproven, jag bor i en så liten mini stad så dom ger provet åt alla eftersom alla inte vet om diabetes i släkten osv som kan ge det åt en som är gravid så känns ändå skönt att få det kollat :)
är nu i v 25+2, senaste gången för 3 veckor sen hos bm hade jag bara gått upp 3 kg än, tror jag har ökat liite nu men inte mycket. det är såå olika för alla märker man, bm sa sist att hon nyss hade en där som va kortare gången är mig och hon hade gått upp 9 kg, men det beror förstås på att jag kräktes och mådde illa därav svårt dålig aptit tills v 19-21, kommer inte ens ihåg är bara glad att det helvetet är över, dock börja foglossningen i form av ryggont då. men bm berömde mina värden för blodvärdet hade inte gått ner som det oftast brukar göra redan för 2 besök sedan och blodtrycker hade inte heller förändrats, men mycket hinner hända än :) läste att snart väger han 1 kg där inne, börjar verkligen märkas att han bli stor där inne :D
Förlåt för ett superlångt inlägg igen, skönt bara att skriva av sig :) hoppas ni alla har haft en fin jul :)
joo, det har blivit ytterligare lite bättre nu :) isgelepåsen hjälper och jag har seriemarathon i sängen om dagarna, och går upp regelbundet för att bara gå upp lite och gå runt och kissa gör man ju en hel del, haha. så det blir bättre ;D
joo man måste verkligen va försiktig, jag ska börja promenera mer men kortare bitar bara jag har flyttat och ska också fråga efter ett besök hos sjukgymnast nu, det är likadant med det som med sockerbelastningen att alla får gå dit en gång när vi bor i en sån liten stad så man vet hur man hemma kan göra lätta övningar för att stärka bäckenet och ryggen osv och hur man gör allt rätt :)
joo det är intressant hur olika det är, ska till bm på torsdag så får se då om jag gått upp lite mera. lillen bökar runt där inne och sent på kvällen syns det väldigt bra att han är väldigt livlig och magen hoppar när han sparkar, på dagen ocksåå nog men som livligast är han nog innan jag lägger mig och ligger på rygg :D
jag hoppas också att sockerbelastningen på tisdag går bra så det inte visar för högt, det är ju väldigt låga marginaler när man är gravid så skulle inte va kul att börja kolla blodsockret hela tiden :/ vet en som fick barn för över 1 år sedan, lika gammal som mig, normalvikt fast lite åt det smalare hållet för hennes längd, hälsosam av sig, ingen diabetes i släkten och hon fick ändå graviditetsdiabetes, så man vet aldrig :/
Jag har också någon vecka innan jul köpt en ny jacka. Hittade en fin på mamma avdelningen på hm :)
De sista dagarna nu så har jag slitit med att måla i barnrummet. Det blev fint till slut men min kropp orkade egentligen inte med det, har haft så ont. Nu ska jag bara köpa färg och måla en byrå som vi fått av svärmor, den har varit i familjen i 4 generationer nu med oss och jag har tänkt fixa iordning den så den kan fortsätta gå i arv. När den är klar så ska jag börja inreda i rummet och försöka få allt på plats :)
Vad har ni köpt för babyskydd ? Vi håller på och letar nu men vet inte riktigt vad vi ska har.
Den 18 januari så ska jag också göra sockerbelastningstest. Bara för att jag har högt BMI och anses vara överviktig så måste jag göra det, men i min egen mening så ska man inte riktigt se till BMI för jag var inte smal men heller inte överviktigt, men är ganska kort då. Kommer bli en tuff dag eftersom jag fortfarande mår illa om jag inte äter eller tuggar tuggummi, och jag får inte göra nått :/ bara försöka stå ut i de timmar som blir.
Idag ska min bebis i mage väga 1 kilo. Börjar bli en stor sak nu.
Jag har också någon vecka innan jul köpt en ny jacka. Hittade en fin på mamma avdelningen på hm :)
De sista dagarna nu så har jag slitit med att måla i barnrummet. Det blev fint till slut men min kropp orkade egentligen inte med det, har haft så ont. Nu ska jag bara köpa färg och måla en byrå som vi fått av svärmor, den har varit i familjen i 4 generationer nu med oss och jag har tänkt fixa iordning den så den kan fortsätta gå i arv. När den är klar så ska jag börja inreda i rummet och försöka få allt på plats :)
Vad har ni köpt för babyskydd ? Vi håller på och letar nu men vet inte riktigt vad vi ska har.
Den 18 januari så ska jag också göra sockerbelastningstest. Bara för att jag har högt BMI och anses vara överviktig så måste jag göra det, men i min egen mening så ska man inte riktigt se till BMI för jag var inte smal men heller inte överviktigt, men är ganska kort då. Kommer bli en tuff dag eftersom jag fortfarande mår illa om jag inte äter eller tuggar tuggummi, och jag får inte göra nått :/ bara försöka stå ut i de timmar som blir.
Idag ska min bebis i mage väga 1 kilo. Börjar bli en stor sak nu.
Jag köpte en vagn där babyskydd och isofix bas till bilen följde med ( blev typ 2500kr billigare att köpa allt för paketpris ) en brio smile vagn, och brio primo babyskydd, valde det så jag kan klicka i babyskyddet direkt i vagnen utan adapter mellan vagnen och babyskydder som man måste ha i tex brio happy vagnen. vagnen passar också allt jag sökte så att babyskydder bara kan klickas i var ett stort plus :)
jo precis, jag har tid till sockerbelastning kl 8 så måste fasta från 20:00 kvällen innan. så hoppas det går bra när det är så tidigt, men tror att ju tidigare tid desto bättre, så behöver man inte va utan mat och dricka så länge efter att man vaknat. man får ju dricka lite vatten så det är bra på morgonen iaf och " testet " tar ju 2 timmar så jag måste nog ta med mig något att äta direkt efter tror jag :)
Vecka 26 (25+1) och vi kommer föda snart. Är i uppsala och har en infektion. Är så ledsen och förtvivlad. Men hoppas allt går bra. Är öppen 2.5 cm och haft värkar som avtagit nu pga droppet.