Barnvagnslås?
Finns det lås till barnvagnar?
Har kollat på en lägenhet utan barnvagnsförråd och med trappor, kan inte ha vagnen i lägenheten. Hur gör ni som bor så med era vagnar?
Finns det lås till barnvagnar?
Har kollat på en lägenhet utan barnvagnsförråd och med trappor, kan inte ha vagnen i lägenheten. Hur gör ni som bor så med era vagnar?
Marlin: precis sånt lås vi också har, med vajer, fast jag är dålig på att förklara..
Vi bor mitt i stan i ett hyreshus som inte ens har portkod. Vi gjorde som så att vi köpte två st sådana där låsvajrar (någon slags inplastad böjlig metall som vi köpte på Clas Ohlson). Sen trädde vi den lite finurligt genom chassit och upp i sittdelen så att de hänger ihop, sedan låser vi ihop det med den andra vajern som vi satt i ett väggfast element i trappuppgången. Det pga att man ju inte vill komma ner en vacker dag och sittdelen är borta och bara chassit står kvar! Köpte oxå ett lite större galonöverdrag till utegrill som jag sedan dragit över vagnen, så att man inte direkt kan se att det är en barnvagn som står där. Vi kollade oxå med vårt försäkringsbolag, och man får INTE ut någon ersättning på barnvagnar om den inte varit fastlåst på något sätt.
Jag tänkte köpa en lång inplastad kedja, som man brukar låsa fast cykeln med.
Vi låser fast vår vagn i ett rör med en vanlig inplastad vajer som används till cyklar. Visst har vi vagnen i barnvagnsrum, men vem vet vilka som har nycklar dit?
Det finns speciella barnvagnslås som man kan köpa bl a på Babyland. Men det funkar säkert lika bra med annat lås.
Hej, verkar bara vara jag som bär upp min vagn på tredje våningen, tar honom i insatsen och bär upp den, sätte ner hjulen i källaren. Men vill inte ha insatsen där.
Vanligt cyklellås fungerar bra för oss...
jag bär också upp min tunga vagn till tredje våningen....men den är ny så jag törs inte ha den fastlåst i trappen eftersom vi bor mitt i centrum
Glad Mamma!
Prova du o bär upp en 1 åring i insatsen.
Vi har en sittkärra nu och ingen insats, men jag skulle inte ens få för mig att kånka med mig vagnen tre trappor upp. Sen skulle det dessutom inte finnas plats för den här heller. Så för oss duger ett lås alldeles utmärkt. *S*
vanligt cykellås den lite längre modellen , använder det överallt om jag måste lämna vagnen utanför . skulle bli så lessen om den blev stulen
Jag har vagnen i klädkammaren... fast vi har ju hiss till 4:e vån.
Majsan70 !!!!!
Han är 1 år, och mycket tung. Så man får kämpa.
Glad Mamma!
*ASG* Jag förstår att du kämpar!
Jag har inte ens nån sån vagn längre ju....och att släpa upp själva barnet är mer än nog för mig.*S*
Vill bara passa på att varna för det sk "barnvagnslåset" som säljs bla på babyland. Det är som ett dosa med en utdragbar tunn stålvajer. Sedan är det kombilås på den. Köp det inte. Den är inte godkännd av försäkringsbolagen. Låser ni vagenen med den så får ni inte ett öre på försäkringen. Jag var så nära att köpa det. Såg så smidigt ut. Min kompis hade ett sådant. Av någon anledning så frågade jag i kassan om det var godkännt av försäkringsbolagen, svaret blev utan tvekan NEJ. De där inplastade som hör till cyklar är helt ok.
Jag bor i lägenhet, tre trappor upp utan hiss. Vi förvarar vår barnvagn i cykelförrådet. Fungerar utmärkt. Gick till en låsfirma och inhandlade en godkänd låsvajer samt hänglås. Låste sedan fast vagnen i elementet. Kolla oxo med försäkringsbolaget vad som gäller.
mu bor jag på botten o drar in vagnen i lägenheten. Men har ändå inföskaffat ett cykelås. jag låser vagnen om jag ska hem till en kompis o den måse vara kvar i trappuppgången eller så.
sedan ska man akta sig för att ha vagnen i bilen tex över natten. en kompis blev av med sin på så vis. inget annat i bilen var rört =(
ett annat tips om man orkar är att ta med sig några hjul. det blir inte lika behändigt att sno den då. men lite jobbit kankse