• Anonym (Ensam)

Ensam & mår riktigt dåligt: Vill göra abort men systemet sätter stop (trots bara v7)

Hej,
    Jag har hamnat i en situation jag inte trodde var möjlig. Är gravid i 7 veckan trots skydd (brukar vara oregelbunden och har rest en del och därför inte misstänkt något förens nyligen). Att behålla är definitiv inget alternativ, killen är en bekant efter ett ons som jag inte har någon kontakt med.

Bor utomlands på en plats där jag inte känner någon, förutom chefer. Finns inga tider för medicinsk varken här i stan eller grannstäderna i tid. Inget sjukhus/klinik vill göra kirurgiskt om jag inte har en person som hämtar mig efteråt och kollar till mig (taxi som kör mig hem accepterar de inte). Åker jag längre bort är abort i mångafall "olagligt". Har kontaktat organisationer och förmedlare av diverse tjänster och hjälp i hemmet, men ännu inte fått något positivt svar (abortmotstånd existerar). Har trots detta bokat en tid till nästa vecka(inklusive betalat bokningsavgift) då det är så ont om tider här och måste lösa detta innan dess. Om jag inte hittar en lösning vet jag inte vad jag ska göra.

Dessutom måste jag ta ledigt från jobbet men vet inte alls vad jag sa säg. Be om ledighet i förväg och riskera nej, säga sanningen (vilket inte känns som ett alternativ) eller sjukanmäla mig på dagen? Hur orkar jag gå en vecka på jobbet som om ingenting?  

Har ingen att prata med, fått två panik/ångest attacker idag och mår skit. Att gå igenom det här ensam helt utan stöd känns jobbigt nog ändå, nu kanske jag inte ens får göra det lagligt...

Borde jag prata med någon? I så fall vem? Familjen är inte ett alternativ och trots att jag har otroligt många bekanta värden över har jag få nära vänner pga av resandet/flyttandet i jobbet. Har jag en "skyldighet" att meddela killen? Just nu känns det som att jag har skit nog, tycker inte han ska behöva må såhär också, han kan itne direkt göra någonting då vi bor ca 15-20 timmars resa från varandra.

Är det någon annan som gått igenom något likande? Eller någon som varit helt ensam i processen?

/Vilsen tjej som känner sig så liten och förstörd

• Svar på tråden Ensam & mår riktigt dåligt: Vill göra abort men systemet sätter stop (trots bara v7)
  • Anonym (N)

Åh vännen. Vilken sits du har hamnat i, önskar jag kunde hjälpa dig :(

Har du möjlighet att åka till Sverige och göra aborten? Du kan ju säga till din chef att någon släkting har dött... önskar jag kunde ge ett bättre råd dock!

• Anonym (Anna)

Finns Svenska kyrkan eller en svensk ambassad i närheten? 

Angående jobbet - jag hade antagligen sjukanmält mig eller sagt till innan att jag skulle genomgå en mindre operation och måste vara sjukskriven.

Hoppas att det löser sig!

• Anonym (lisa)

Nej, du har ingen skyldighet att meddela killen. Fostret växer i din kropp = ditt beslut. Skulle det däremot sluta med att du måste fullfölja graviditeten är det rätt sak att göra, för både barnet och pappan, att berätta för honom.

Det är en riktig skitsituation du hamnat i, men skit händer. Bra att du har en tid i alla fall, på några dagar hinner du kanske få kontakt med någon som kan hjälpa dig med skjuts, om det är allt som behövs. Sjukanmäl dig på dagen, säg att du har magsjuka.

Eller, åk till Sverige. Skyll på en kris i familjen och var borta en vecka eller två.

• Anonym (Moira)

Åh vännen,lider med dig!

Praktiskt skulle jag försöka ta mig hem till Sverige ASAP om du har råd, precis som någon skrev så skyll på familjekris.

Väl hemma kommer det att ordna sig! Jag vet att du blir prioriterad då jag jobbar inom vården.

Om den möjligheten inte finns så sjukskriv dig med anledning av ett mindre ingrepp som är privat så du vill inte diskutera det, inga mer frågor lär komma.

Kommer ändå fler så säg skrapning pga cellförändringar.

Kolla med ambassad/konsulat om de kan hjälpa dig, det bör de göra om avståndet inte är allt för stort, eller ring UDs hjälplinje direkt, alt välgörenhetsorganisationer som tex röda korset, Sida om du vet att de är närvarande. De kommer inte att döma fig utan hjälpa efter bästa förmåga

Inga svenskar du träffat på i närheten? Vet av erfarenhet att de kommer att ställa upp om du bara ber dem även om de bara är ytligt bekanta, Skandinavien, Britter, och tyskar lika så, jobbat i många länder...var inte rädd för att fråga, de kommer att förstå!

Om du hintar i vilken världsdel du bor i kanske jag kan hjälpa dig.

Och snälla uppdatera hur det går för dig, tänker på dig!

Kram

• nevermind

Skyll på död farfar, det har jag gjort en gång.

Tipset om svenska ambassaden var klokt, kolla med dem.

Lycka till. Fy fan vilken mardröm alltså...

• Anonym (Moira)

Kom att tänka på att UD har uppgifter om de flesta svenskar i ditt närområde.

Ring UD nu och kolla, de kan säkert förmedla en kontakt om du bara berättar om din situation.

Värt ett försök i alla fall!

De kommer att hjälpa dig om de bor i din närhet och allt detta är inget att skämmas över, kom ihåg det!

• Anonym (Ensam)

Tack, för alla svar, behövde verkligen skriva av mig och era svar gjorde att jag kände mig mindre ensam.

Jag har till slut fått ta på ett företag som bidrar med personliga assistenter och avlastning etc. som kanske kan hjälpa till(vilket jag verkligen hoppas!). Blir en riktigt dyr historia m sjukhus och företaget men verkligen värt det bara det går till slut. Tagit ledigt från jobbet utan att behöva säga nåt eller ljuga. Just nu känns det ganska positivt men vill bara få allt klart och överstökat. Har inte ens tagit in eller kunna tänka på vad det faktiskt är för "behandling" jag ska göra (aldrig gjort det tidigare),jag lagt all energi på att få det möjligt.

Hoppas att ingen annan någonsin hamnar i denna situation då det verkligen är en mardröm.    

• nevermind

Du har fortfarande flera veckor på dig TS. Fast jag förstår ju att du vill få det gjort så fort som möjligt. Men ändå, hoppas det lugnar dig lite i alla fall.

• Anonym (Ensam)

Nu är det gjort. Verkligen en enorm lättnad.

När saker som detta händer uppskattar jag definitivt Sverige mer än vanligt. Det hade varit en jobbig situation även i Sverige, men med ett främmande land med abortmotstånd, kostnader (har kostat mig en bra bit över 10 000 svenska kronor, dock hade det varit dyrare att flyga till Sverige) och främst lagar & reglerna samt att vara så långt bort från vänner och familj har gjort det ännu jobbigare. Men nu är det som sagt färdigt & det gick bra.

Tack för att jag fått skriva av mig i det här forumet och fått känna mig lite mindre ensam. Hoppas att ingen utav er någonsin hamnar i en liknande situation.

• nevermind

Men guuud så skönt att det är gjort! Hur gick du tillväga då? Vem utförde det?

Svar på tråden Ensam & mår riktigt dåligt: Vill göra abort men systemet sätter stop (trots bara v7)