• ViLdiNG

Gravida med BF januari-mars 2016 i HELSINGBORG! Säg hej till mig! :-)

Hejsan! Nyinflyttade i Helsingborg är vi och jag känner inte en kotte som är gravid! Hade gärna haft någon att bolla graviditet och gå ut med vagnen med!

Finns det någon gravid själ i Helsingborg mån tro?

Jag är själv i v 18! BF 5/2!

• Svar på tråden Gravida med BF januari-mars 2016 i HELSINGBORG! Säg hej till mig! :-)
  • swede

Tack Anna, hoppas att det går hela vägen och blir en bebis i slutändan :) Vi flyttade hit för min sambo kommer från Hborg, o han ville hemåt.
    Jag har RUL den 7 okt o är 41. Vi har kämpat i många år...

Vad kollar man på TUL? Att bebisen växer som den ska?

• Anna Hbg

Håller alla tummar och tår för er :)

Ni är ju förbi de mest kritiska veckorna så försök att hålla hoppet uppe.

Kul med någon i min egen ålder här. Är själv 35.

Ja, precis. TUL står för tillväxtultraljud och kolla bebisens tillväxt.

Min son var väldigt liten när han kom, vägde bara 2760 g, trots att han var överburen så de, och vi, ville kolla så att den här bebisen växer som den ska.

• swede

Tack för tumhållningen Anna. Hur gick det på TUL idag? Hoppas att allt såg bra ut och att bebis växer i den takt som den ska. Hur mår du för övrigt? November kommer med stormsteg

• Anna Hbg

Bebisen mådde bra där inne idag.

Bra hjärtljud, bra flöde och bra mängd fostervatten.

Dock så är den ca 20% mindre än snittet och den kritiska gränsen går vid -22% så har fått en ny tid om 2 veckor för ännu en koll.

Jag mår över lag rätt bra faktiskt :)

Har lite foglossning och börjar känna mig lite tung och otymplig bara.

Den här graviditeten är avsevärt mycket lättare än den med sonen :)

Hur mår du själv?

• swede

Anna, vad skönt att allt såg bra ut idag. Är du orolig över att bebis "ligger på gränsen"? Bra att du får komma på koll snart igen :) Skönt att höra att flöde mm såg bra ut :) Förstår att det börjar kännas tungt, du har ju inte lång tid kvar nu...

Fysiskt mår jag bra, men psykiskt är det jättejobbigt tycker jag. Försöker trycka bort de negativa tankarna. Orolig efter 5 missfall i rad...önskar bara att tiden ska gå fort.

På vilket sätt är den här graviditeten lättare än den med din son, Anna?

• Anna Hbg

Lite orolig är jag nog men inte jätte iom att den verkade må så bra där inne.

Tror inte att de gör annat än att hålla lite extra koll heller så länge allt ser bra ut.

Ev planerat snitt om jag förstått det rätt eftersom bebisen kan ha svårt att ta sig ut utan hjälp när den är så liten.

Sonen förlöstes med akutsnitt så känns ok om det skulle bli det igen iom att jag redan gått igenom det en gång redan och vet vad det handlar om.

Graviditeten med sonen var allt annat än bra.

Började med att jag var sängliggande ca 3 månader med extremt illamående, åt tabletter mot det den här grav. , sen fick jag hälsporre, RLS, begynande havndeskapsförgiftning, hotande förtidsbörd vilket resulterade i sängläge sista trimestern, så hemsk foglossning så jag släpade mig fram på kryckor 3 månader, fick karpal tunnel syndrom pga all vätska i kroppen.... Osv osv

Vägde dessutom betydligt mer då så var nog en bidragande faktor.

Vägde 108 kg på inskrivningen med sonen mot 60 kg på inskrivningen nu och är 160 cm kort.

Var nästan uppe i 130 kg i slutet av förra grav.

Beklagar alla dina missfall :(

Har själv "bara" gått igenom ett ma nu i december så vet hur ont det gör och hur nojjig man blir.

Blödde dessutom massor med STORA klumpar i början av denna graviditeten så var övertygad om att det var kört.

Har därför haft svårt att knyta an till bebisen och hela tiden kännt mig osäker på om det verkligen blir något.m

• swede

Anna, oj, vilken resa du gjort med sonen. Vilken graviditet! Då förstår jag att din nuvarande graviditet skiljer sig en hel del. Det måste ha varit jättetufft för dig!? Sängliggande, kryckor mm, mm...var fick du styrka ifrån? Är glad att denna graviditet verkar ha varit annorlunda och skonsammare.

Å vilken viktresa du gjort! Vad duktig du är! Vad gjorde du för att gå ner i vikt? Det är ju jättebra för hälsan och bra för graviditeten :) Själv har jag gått upp massor de senaste åren. Får ta tag i det senare!

• Anna Hbg

Visst var det tufft men samtidigt var det värt det i slutändan när jag höll min son i famnen.

Hade/har dessutom en helt underbar man som stöttade och hjälpte mig otroligt mycket :)

Den här graviditeten och den förra är som natt och dag vilket är både skönt och lite sorgligt på samma gång.

Inser ju vad jag "gick miste om" i graviditeten med sonen.

Gjorde en gbp i november -13 och sen har jag slitit som ett djur på gymmet samt ändrat mina kostvanor drastiskt.

Gick upp mycket i vikt efter ett trauma för ca 4 år sedan vilket ledde till bla ptsd och depressioner och till slut gick det överstyr.

Har gått upp ca 10 kg den här grav. än så länge och hoppas att det onte escalerar alltför mycket nu på slutet heller för jag vill inte hamna där jag var innan igen.

Har/ska ni göra kub? :)

• Vela81

Bor i Höganäs, norr om Helsingborg. Har två tjejer på 8 & 10 år
    Bf 5/2 <3
    Går in i v 22 idag 

• swede

Vela81, välkommen i tråden :) Vad kul med en till :) Hur mår du??

Anna, jag är imponerad av din "resa". Vad duktig du har varit och fortfarande är! Verkligen bra jobbat!
    Jag har gjort KUB och nästa steg blir RUL den 7 oktober.

Svar på tråden Gravida med BF januari-mars 2016 i HELSINGBORG! Säg hej till mig! :-)