Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Julia Caesar avslöjad!

Anonym (vem?) skrev 2015-09-04 13:11:27 följande:
    Nja, det gör det ju inte i samhällsdebatten. När Orrenius eller någon annan journalist får ta emot hotfulla samtal/mail (eller påstår sig ha fått det) så blåses det upp jättestort. Men om någon av dem de hetsat emot med sina karaktärsmord utsätts för samma sak så får man tydligen finna sig i det eftersom man är en sådan där "rasist".

Ärligt talat är jag förvånad att situationen än så länge inte eskalerat mer än den gjort. Förr eller senare kommer ju folk att få sätta livet till som kvällspressen hetsar och förföljer.
    Det är framförallt extremhögern/nationalisterna som hetsar och förföljer.
  • KillBill
    Anonym (vem?) skrev 2015-09-04 14:33:20 följande:
    Det mesta våldet och de största övertrampen står som alltid vänstern för. Det är ingen nyhet och så har det varit länge.
    När det gäller grovt politiskt våld, mord etc. så är det vanligare att gärningsmannen hyser högerextrema/nationalistiska åsikter.
  • KillBill

Jag tycker att det är märkligt att samma människor som brukar försvara publicering av namn och bild på misstänkta men ej dömda förbrytare (eller som sprider sådan information) är så kritiska mot att en tidning publicerat namn och bild på en inflytelserik opinionsbildare som spridit hat och främlingsförakt i åratal.

Jula Cesar är en "känd" opinionsbildare med hundratalet krönikor bakom sig och som dessutom gett ut ett antal böcker (en av böckerna skickade hon till alla Sveriges riksdagsledamöter). Därför tycker jag att Expressens avslöjande är försvarbart. Det är varje tidnings skyldighet att granska "makten" även om "makten" visar sig vara en äldre kvinna som sprider hatpropaganda på främlingsfientliga sajter.

Denna artikel från DN är mycket läsvärd:

mobil.dn.se/nyheter/sverige/niklas-orrenius-om-motet-med-julia-caesar/

• KillBill
    kenneth768768 skrev 2015-09-05 13:55:30 följande:
    OK, ska man ha nån form av rättsäkerhet inblandad, vilket jag tror du är inne på, borde egentligen polisväsendet och inte tidningar göra uthängningen av anonyma rasister. Men eftersom polisen inte gör detta idag, måste straffvärdet på anonym rasism höjas, så att polisen tar tag i brotten. Idag har ju polisen ignorerat Julia Cesar mig veterligen. Låt säga att man höjer straffvärdet på anonym rasism till 5 år?

Borde även kunna rensa ganska friskt här på forumet!

Men då blir det ju ingen uthängning i tidningarna iofs...så, efter lite funderande, är jag nog inne på att man både borde skärpa fängelsestraffen från polisens sida samt uthängning i tidningarna. Egentligen behöver Expressen bara då göra en utskrift från Lexbase i varje nummer, samt att vissa av personerna ska presenteras med namn och bild.
    Expressen har avslöjat Julia Caesar eftersom hon med tiden blivit en inflytelserik opinionsbildare (inom högerextrema och främlingsfientliga kretsar) och som jag ser det så är det medias uppgift att granska makten/opinionsbildare. Jag förstår inte vad polisen skulle ha med detta att göra.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    athanatos skrev 2015-09-05 18:02:38 följande:

Nu verkar hon ha blivit hotad med att få sitt ansikte sönderslaget av någon musiker i Göteborg.

Ja det är tråkigt att konstatera hur vanligt näthatet och näthoten har blivit. Även  Niklas Orrenius och Annika Hamrud har mottagit hat och hot.

• KillBill
    Kung Markatta skrev 2015-09-17 09:20:19 följande:

I samband med artikeln i kvällspressen fördes en diskussion om hur lämpligt det var med namnpublicering med hänsyn till de pressetiska reglerna. Mer seriösa medier avstod efter moget övervägande från att skriva ut hennes namn. Ett argument som kvällstidningarna förde fram var att hon skulle vara ett känt namn och en tongivande opinionsbildare och att det därför var motiverat att namnge henne.

Det argumentet smulas nu sönder i en ny opinionsundersökning från Novus:

novus.se/nyhet/julia-ceasar-media-avpixlat-och-nathat/

"Novus har på eget initiativ genomfört en undersökning om vad svenska folket har för kännedom om Julia Ceasar, avpixlat, snaphanen, det generella förtroendet för massmedia, samt ett försök att börja kvantifiera näthatet mot makthavare och journalister.
    ...
    Julia Ceasar är idag känd av en majoritet (55%) av Svenska folket, men 48 % av svenskarna hörde för första gången talas om henne i samband med granskningen av DN och Expressen, innan dess var det endast 7 % av svenska folket som kände till henne."

Innan publiceringen var det alltså endast 7% av befolkningen som över huvud taget hört talas om henne och ännu färre som läst hennes texter. Hon var alltså, precis som seriös media bedömde, ett mindre känt namn och därför var namnpublicering inte motiverad.

Jag tycker att 7% är en hög siffra som indikerar att att Julia Caesar var känd innan namnpubliceringen. Hur många i Sveriges befolkning är så pass känd att 800 000 i befolkningen känner till en?

Sedan tycker jag att du drar för långtgående slutsatser av undersökningen. Granskningen av Julia Caesar började innan Expressen publicerade hennes namn. Det stod exempelvis ganska mycket i tidningarna efter det att Julia Caesar publicerat telefonnummer till de journalister som sökt henne (vilket ledde till att dessa journalister fick motta en massa hot). Du kan därför inte bortse ifrån att det kan ha varit mycket mer än 7% av befolkningen som kände till Julia Caesar innan hennes namn offentliggjordes.

Svar på tråden Julia Caesar avslöjad!