• Anonym (TS)

Gav ni era barn en stor summa pengar när de blev myndiga? Hur gick det sen?

Läste ett väldigt bra tips: Att spara till barnen i sitt eget namn så barnen inte kommer åt pengarna när de fyller 18, utan istället ge barnen pengar när de kan motivera varför. Till exempel en vettig resa, körkort, bidrag till första boendet etc. Så har vi valt att göra. Barnen vet inte ens hur mycket sparpengar "de" (egentligen jag och min man) har... Vi räknar inte heller på hur mycket de får var, gillar inte millimeterrättvisa!

Många unga som utan vidare får sina sparpengar super och shoppar upp dem. Ni som gav era barn hela summan på myndighetsdagen: Hur gick det? Vad använde de pengarna till?

En annan fråga: Betalade ni barnens körkort? Vi har valt att inte göra det utan tycker att de ska jobba och lära sig spara. De började jobba lite när de var 13-14, gräsklippning, barnpassning och skottning för grannarna till exempel.

Det vi däremot har gjort är att plocka ut 5 000 kr i bidrag till en bil när de lyckats med körkortet. Den äldsta valde att köpa en bil för den summan, den yngsta la till lika mycket och köpte en bättre bil. Vi tyckte att det äldsta barnet var smartast här. Hon la istället pengarna på MC-lektioner.

• Svar på tråden Gav ni era barn en stor summa pengar när de blev myndiga? Hur gick det sen?
  • tobbe01
    nevermind skrev 2015-09-04 22:50:32 följande:
    Förlåt om jag var otydlig. Ja, det var vid olika tidpunkter. Mina föräldrar är smarta med pengar, jag är det NU... men jag var det inte när jag fick lite sparpengar när jag blev 18. Så jag har ju snappat upp det ekonomiska tänket, men när man är 18 är man ofta för korkad för att fatta. Tror inte att någon här som brände pengarna på skit hade gjort likadant om de fått pengarna när de var 25+ istället.
    Samma med plugget. Har inte de allra flesta varit på sina ungar om vikten av bra betyg? Ja, men hur går det då..?
    Fast dina föräldrar är ju inte "smarta med pengar" om de ger en omogen 18-åring ett sparkapital som denne inte alls kan hantera?
  • nevermind
    Seven Costanza skrev 2015-09-05 02:32:29 följande:
    Aha, då förstår jag. Min man och jag är inte överens nämligen i den här frågan fastän vi haft liknande utgångspunkt. Vi väntar första barnet nu och båda fick vi betalt körkort samt en mindre summa vid 18 år (max 50000 var, minns inte exakt) och vi spenderade inte upp pengarna utan började sommarjobba så fort man fick och sedan varje sommar och i mån av tid under studietiden så vi har inte direkt använt pengarna vi fick av föräldrarna någon av oss, men det var ju en trygghet att man hade pengar om det blev tajt. Min man menar nu att vi lika gärna kan spara i barnets namn för att om vi gör ett lika gott jobb som våra föräldrar så menar han att barnet kommer lära sig handskas med pengar precis som vi kunde, och kan barnet inte det så får ju både vi och barnet skylla oss själva om barnet slösar upp pengarna. MEN att man säger klart och tydligt, som hallonhopp skriver i #35, att om barnet slösar pengarna på skit så blir det inga mer pengar än dessa framöver.

Jag själv känner att på ett sätt är det rätt tänkt men samtidigt ser jag i så fall inte vinsten med att spara mycket pengar (alltså mer än vad ca 50000 var värt när jag blev 18) för det skulle ju ändå kännas riktigt surt om man gnetat och lagt undan pengar som man kunde lagt på annat och skitungen sedan bara slösar upp det fastän man försökt lära hen pengars värde. Kanske att man sparar en liten summa i barnets namn (någon hundralapp per månad) och säger att när du blir 18 får du pengarna själv men om du är oansvarig med dem får du inga mer sedan... Och så har man även sparat vad man eventuellt i övrigt kan undvara i eget namn (utan att barnet vet om det) och hoppas att barnet hanterar de förstnämnda pengarna väl så att man kan ge resten pö om pö när hen behöver något, och annars behåller man dem själv. Vad tror du om det?
    Så ni ska ge en summa och försvinner dem så har barnet en reserv-summa som h*n inte vet om? Hmm, vet inte om det är bra eller dåligt. Bra för er, men barnet kommer ju inte att få lära sig konsekvenser.

Fördelen med att inte ge barnet pengarna utan istället betala lite grejer (resa, möbler till första hemmet etc) är ju att man får se vad pengarna faktiskt går till.
  • Seven Costanza
    nevermind skrev 2015-09-05 08:34:34 följande:

Så ni ska ge en summa och försvinner dem så har barnet en reserv-summa som h*n inte vet om? Hmm, vet inte om det är bra eller dåligt. Bra för er, men barnet kommer ju inte att få lära sig konsekvenser.

Fördelen med att inte ge barnet pengarna utan istället betala lite grejer (resa, möbler till första hemmet etc) är ju att man får se vad pengarna faktiskt går till.

Nej, så menade jag absolut inte, men min text blev kanske lite lång och svårföljd. Menar tvärtom att en liten summa kan barnet få att hantera på egen hand, men som sagt att man säger att om barnet INTE kan hantera pengarna utan slösar dem på saker som hen blivit uppfostrad att vi tycker är slöseri, så blir det INTE mer pengar i form av riktade bidrag till grejer som du ger exempel på här ovan (dvs sådant som vårt övriga sparande i vårt eget namn skulle kunna gå till efter att barnet förklarat vad hen skulle behöva pengar till). Huruvida barnet känner till att det finns mer pengar sparade i vårt namn som skulle kunna gå till barnet är ju egentligen oväsentligt - de flesta föräldrar till vuxna barn har ju någon form av sparande.
  • nevermind
    Seven Costanza skrev 2015-09-05 08:46:57 följande:
    Nej, så menade jag absolut inte, men min text blev kanske lite lång och svårföljd. Menar tvärtom att en liten summa kan barnet få att hantera på egen hand, men som sagt att man säger att om barnet INTE kan hantera pengarna utan slösar dem på saker som hen blivit uppfostrad att vi tycker är slöseri, så blir det INTE mer pengar i form av riktade bidrag till grejer som du ger exempel på här ovan (dvs sådant som vårt övriga sparande i vårt eget namn skulle kunna gå till efter att barnet förklarat vad hen skulle behöva pengar till). Huruvida barnet känner till att det finns mer pengar sparade i vårt namn som skulle kunna gå till barnet är ju egentligen oväsentligt - de flesta föräldrar till vuxna barn har ju någon form av sparande.
    Hmm, ja det är nog smart. Som ett genrep. Det fick ju tyvärr inte jag.
  • Seven Costanza

Det min man och jag inte är överens om är alltså om barnet ska få 1. alla pengarna i barnets namn att använda efter eget huvud (makens åsikt) 2. inga pengar att använda efter eget huvud utan bara att vi portionerar ut till saker vi tycker är lämpliga (min åsikt) eller 3. en liten del i eget namn och mer till riktade saker, om barnet visar sig kunna hantera pengar (mitt förslag på kompromiss).

Vilket blir bäst?

• Seven Costanza
    nevermind skrev 2015-09-05 08:50:11 följande:

Hmm, ja det är nog smart. Som ett genrep. Det fick ju tyvärr inte jag.

Tror det också. Hann skriva mitt nästa inlägg innan jag såg ditt svar. Ska ta upp det men min man och se vad han tycker. Nu innan vi ens fått barn är han ju övertygad om sin egen blivande förträfflighet som förälder och tror ju absolut inte att VÅRT barn ska bli oansvarig, haha .
  • Nonym
    asylsökaren skrev 2015-09-04 23:30:49 följande:

och du bor i hyresrätt antar jag.?

Bor idag i hus, som jag skrev i mitt inlägg, bara bottenlån och kommer ha betalat av huset innan pensionen.

Är du inte läskunnig?
  • Unaangelita

Fick 15.000kr från min pappas livförsäkring nät jag fyllde 18. Festade upp allt och har 0 kvar. Våra barn kommer få, men inte i en klumpsumma utan till det de behöver mest.

• ikna

Jag fick mitt körkort betalt samt köpte en sprillans ny moped för en del av pengarna mina föräldrar sparat till mig. På min 18 årsdag fick jag även tillgång till mina fonder med arvet från min mamma, dom pengarna använde jag som kontantinsats till min första lägenhet och med hjälp av dom så behövde jag inte ta lån på 85% av lägenheten utan klarade mig på att låna en lägre procentsats av den.

Att inte betala körkort för sina barn uppfattar jag som att de gör att barnen inte tar körkort förrän senare än vi som får det betalt av föräldrarna, jag tog körkort som 18 åring, medan alla mina vänner som inte fått det betalt har tagit det först runt +25år, vissa har inte ens tagit det än.
    Körkort tycker jag att om man som förälder har ekonomi nog till att bistå sina barn med så borde man ge sina barn den lilla skjutsen ut i vuxenlivet, körkort hjälper markant till att få ett jobb idag.

• Anonym (korkad tonåring)

Mina föräldrar sparade pengar till mig, fick ca 14000:- när jag fyllde 18 som var tänkt att gå till körkort, jag köpte en hund istället... Så här i efterhand hade jag hellre sett att dom bara erbjudit sig att betala körkortet istället för att ge mig pengarna.

Svar på tråden Gav ni era barn en stor summa pengar när de blev myndiga? Hur gick det sen?