Inlägg från: Anonym (Tja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tja)

Bryr mig inte om pojken som drunknade!

Alla blir inte berörda. Men alla är ju inte helt friska i heller. Så är det. Men det krävs sånt här för att få folk att öppna ögonen. En liten död kropp på en strand med huvudet nere i vattnet kan få vem som helst att begripa. Utom du då.

Vi har alla blundat. Det har varit för abstrakt alla dessa hundratusentals människor på flykt - bara för att de är födda i fel land och med terrorister som dödar urskiljningslöst. Man vill rädda sin familj, sina nära och kära. Denna lille pojke ger kriget ett ansikte. Precis som det världsberömda, prisbelönta, fotot med den vietnamesiska lilla flickan som brann av napalm.

Folk behöver ett ansikte på fasorna. Om du inte begriper bättre så är det din förlust. Att leva ett helt liv utan att känna empati måste vara otroligt fattigt.

• Anonym (Tja)
    Anonym (empatistörd?) skrev 2015-09-04 15:18:22 följande:

Mitt liv kanske är fattigt. Jag vet inget annat, men förundras över att människor sitter och gråter över ett främmande barn.

Det är det som kallas för empati.
  • Anonym (Tja)

Att inte kunna sätta sig in i människors situation är bedrövligt TS. Vi hade tur som är födda i ett land där krig inte förekommer. Vi har inte behövt fly från terror. Vi har inte behövt hålla i våra döda barn som yttre makter dödat. Friska små barn som inte kan påverka sin situation. Människor som måste fly från både kultur och språk. Antingen dör de av kulor, eller drunknar på flykt. Föräldrar som får se sina barn gråta av skräck, svälta pga brist på föda, dö av uttorkning.

TS - du borde söka vård.

• Anonym (Tja)
    schumi11 skrev 2015-09-05 10:41:49 följande:

Sant men så vitt jag förstår så är Sveriges regering den enda som sagt, ta ett flyg och hämta hit allihopa. Herregud!!! Jag blir så förbannad, detta handlar om EKONOMI!

Hoppas du blir allvarligt sjuk och landstinget, pga ekonomiska skäl, drar in den enda medicin som kan göra dig frisk. Skulle du då resonera likadant: att ditt liv kan räknas efter kostnadsberäkningar?
  • Anonym (Tja)
    Anonym (Samma) skrev 2015-09-05 17:31:03 följande:
    Man behöver inte ha en massa känslor för att göra rätt saker. Det är väl klart att man gör det som krävs i en sån situation.

Vad är det som får er att tro att man är en sämre människa bara för att man inte är särskilt känslosam?

Jag arbetar inom vården, jag tar hand om gamla och sjuka, har aldrig fått en avvikelse och brukarna tycker väldigt mycket om mig. Jag engagerar mig hela tiden för att förbättra arbetet och kvalitén på vården. Men tro det eller ej, man behöver inte vara känslomässigt engagerad för att göra ett bra jobb, eller för att vara en bra människa heller för den delen.
    Att ha empati betyder inte att man behöver vara känslomässigt engagerad. Det handlar mest om att man kan sätta sig in i en annan människas situation. Kan man inte det är man helstörd. Är man känslomässigt engagerad i sitt jobb så tror jag inte man kan göra ett bra jobb helt enkelt. Känslor lämnas utanför, men empatin måste finnas där.
Svar på tråden Bryr mig inte om pojken som drunknade!