• Anonym (empatistörd?)

Bryr mig inte om pojken som drunknade!

Jag har läst aftonbladet, tittat på nyheterna. Trots att jag förstår att jag borde, så känner jag ingenting när jag ser bilden av det döda barnet. Bryr mig inte om att folk dör på Medelhavet eller svälter i sina byar. Jag försöker tänka att det kunde varit mina barn, men det hjälper inte. På begravningar brukar jag låta bli att blinka för att det ska komma en tår eller två, men jag har aldrig varit ledsen. Inte ens på min pappas begravning. Känner aldrig för någon utanför min familj men blir illa berörd om jag ser ett påkörd djur och kan inte döda en abort om vi metar. Jag har aldrig berättat det här för någon men jag måste få veta om det finns någon annan, eller om jag bör söka vård.

• Svar på tråden Bryr mig inte om pojken som drunknade!
  • Anonym (Tja)

Alla blir inte berörda. Men alla är ju inte helt friska i heller. Så är det. Men det krävs sånt här för att få folk att öppna ögonen. En liten död kropp på en strand med huvudet nere i vattnet kan få vem som helst att begripa. Utom du då.

Vi har alla blundat. Det har varit för abstrakt alla dessa hundratusentals människor på flykt - bara för att de är födda i fel land och med terrorister som dödar urskiljningslöst. Man vill rädda sin familj, sina nära och kära. Denna lille pojke ger kriget ett ansikte. Precis som det världsberömda, prisbelönta, fotot med den vietnamesiska lilla flickan som brann av napalm.

Folk behöver ett ansikte på fasorna. Om du inte begriper bättre så är det din förlust. Att leva ett helt liv utan att känna empati måste vara otroligt fattigt.

• Anonym (empatistörd?)

Jag känner starkt för djur, så det måste ju betyda att jag har empati. Det är bara människor jag inte bryr mig om. Folk dör ju hela tiden och dessutom borde inte föräldrar skaffa massa barn i dåliga miljöer. Det måste väl vara bättre att drunkna än att leva i krig.

Mitt liv kanske är fattigt. Jag vet inget annat, men förundras över att människor sitter och gråter över ett främmande barn.

• Anonym (Hmm)

Alla är olika. Finns säkert någon annan som gråter för två. Någon måste hålla huvudet kallt.

• Anonym (Tja)
    Anonym (empatistörd?) skrev 2015-09-04 15:18:22 följande:

Mitt liv kanske är fattigt. Jag vet inget annat, men förundras över att människor sitter och gråter över ett främmande barn.

Det är det som kallas för empati.
  • Anonym (Samma)

Jag bryr mig inte heller ett dugg om den där ungen, eller alla andra som flyr heller för den delen. Men när det gäller djur är jag sjukt blödig.

• Anonym (empatistörd?)

anonym samma, kan du känna för bekanta tex. grannar, kusiner osv.

• Anonym (Samma)
    Anonym (empatistörd?) skrev 2015-09-04 15:31:58 följande:

anonym samma, kan du känna för bekanta tex. grannar, kusiner osv.

Grannar, kusiner, arbetskamrater. mormor, farmor...bryr mig inte ett skit.

Det är fem personer som ligger mig mig varmt om hjärtat och det är min man och mina två bröder, mamma och pappa.
  • Anonym (--)

Det är ju tur att du i alla fall blir beröd av djurs lidande. Samtidigt är det oroväckande att du inte, om inte känslomässigt, så i alla fall logiskt kan förstå varför andra mår dåligt över att vuxna och barn dör under fasansfulla förhållanden. Istället för att förundras över att människor gråter över andras döda barn, borde du förfasas över att du är oberörd av det.

• Anonym (Samma)
    Anonym (--) skrev 2015-09-04 15:37:07 följande:

Det är ju tur att du i alla fall blir beröd av djurs lidande. Samtidigt är det oroväckande att du inte, om inte känslomässigt, så i alla fall logiskt kan förstå varför andra mår dåligt över att vuxna och barn dör under fasansfulla förhållanden. Istället för att förundras över att människor gråter över andras döda barn, borde du förfasas över att du är oberörd av det.

Varför är det så viktigt att bli illa berörd av en massa saker?
  • Anonym (Saklig)

Världen skulle nog sluta fungera om alla bara var känslosamma, behövs sakligt folk som dig.

Bilden på 3 åringen sprids som propaganda för asylhjälp, just för att så många går igång på det. Och går folket igång, ja då måste politikerna reagera. Den bilden blev till rena lottovinsten för vissa.

Svar på tråden Bryr mig inte om pojken som drunknade!