Inlägg från: Anonym (empatistörd?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (empatistörd?)

Bryr mig inte om pojken som drunknade!

Jag har läst aftonbladet, tittat på nyheterna. Trots att jag förstår att jag borde, så känner jag ingenting när jag ser bilden av det döda barnet. Bryr mig inte om att folk dör på Medelhavet eller svälter i sina byar. Jag försöker tänka att det kunde varit mina barn, men det hjälper inte. På begravningar brukar jag låta bli att blinka för att det ska komma en tår eller två, men jag har aldrig varit ledsen. Inte ens på min pappas begravning. Känner aldrig för någon utanför min familj men blir illa berörd om jag ser ett påkörd djur och kan inte döda en abort om vi metar. Jag har aldrig berättat det här för någon men jag måste få veta om det finns någon annan, eller om jag bör söka vård.

• Svar på tråden Bryr mig inte om pojken som drunknade!
  • Anonym (empatistörd?)

Jag känner starkt för djur, så det måste ju betyda att jag har empati. Det är bara människor jag inte bryr mig om. Folk dör ju hela tiden och dessutom borde inte föräldrar skaffa massa barn i dåliga miljöer. Det måste väl vara bättre att drunkna än att leva i krig.

Mitt liv kanske är fattigt. Jag vet inget annat, men förundras över att människor sitter och gråter över ett främmande barn.

• Anonym (empatistörd?)

anonym samma, kan du känna för bekanta tex. grannar, kusiner osv.

• Anonym (empatistörd?)

Det är kanske vanligare än jag trott. Min man kan tex hjälpa ett barn som har tappat bort sina föräldrar och gråter. Jag tycker att föräldrarna borde bry sig om sitt barn tillräckligt för att inte tappa bort det. Men just det här med det drunknade barnet retar mig som fan. Var han värd mer än de andra liksom.

• Anonym (empatistörd?)
    Anonym (Hmm) skrev 2015-09-05 17:24:43 följande:

Om en person skriker "hjälp mig" på ett panikartat och desperat sätt, och det bara är du som kan hjälpa, så struntar du i den? Du känner ingenting där?

Om någon håller på att dö skulle jag kunna hjälpa av pliktkänsla, men bara om jag inte riskerar

att skadas själv. En unge som skriker på stranden för att mamma är försvunnen går jag bara förbi.
Svar på tråden Bryr mig inte om pojken som drunknade!