Inlägg från: Anonym (Samma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Samma)

Bryr mig inte om pojken som drunknade!

Jag bryr mig inte heller ett dugg om den där ungen, eller alla andra som flyr heller för den delen. Men när det gäller djur är jag sjukt blödig.

• Anonym (Samma)
    Anonym (empatistörd?) skrev 2015-09-04 15:31:58 följande:

anonym samma, kan du känna för bekanta tex. grannar, kusiner osv.

Grannar, kusiner, arbetskamrater. mormor, farmor...bryr mig inte ett skit.

Det är fem personer som ligger mig mig varmt om hjärtat och det är min man och mina två bröder, mamma och pappa.
  • Anonym (Samma)
    Anonym (--) skrev 2015-09-04 15:37:07 följande:

Det är ju tur att du i alla fall blir beröd av djurs lidande. Samtidigt är det oroväckande att du inte, om inte känslomässigt, så i alla fall logiskt kan förstå varför andra mår dåligt över att vuxna och barn dör under fasansfulla förhållanden. Istället för att förundras över att människor gråter över andras döda barn, borde du förfasas över att du är oberörd av det.

Varför är det så viktigt att bli illa berörd av en massa saker?
  • Anonym (Samma)
    Anonym (--) skrev 2015-09-04 15:54:14 följande:
    För att förstå skillnaden mellan rätt och fel.
    Tror du på fullaste allvar att man inte kan skilja på rätt och fel bara för att man inte blir illa berörd av en massa saker? haha
  • Anonym (Samma)
    Anonym (riktig) skrev 2015-09-04 16:51:47 följande:
    Skulle nog vilja säga att man kan lära sig skillnaden på ett ytligt plan men aldrig få en full förståelse utan att känna det.
    Jag har full förståelse för vad som är rätt och fel. Jag behöver inte gråta för att förstå det. Jag är ingen psykopat som inte förstår att andra människor har känslor. Andras känslor påverkar mig bara inte och det finns en hel del fördelar med det. Till exempel att kunna se nyktert på saker och ting utan att blanda in en massa ologiska känslor.
  • Anonym (Samma)
    Anonym (riktig) skrev 2015-09-04 16:51:47 följande:
    Skulle nog vilja säga att man kan lära sig skillnaden på ett ytligt plan men aldrig få en full förståelse utan att känna det.
    Jag har full förståelse för vad som är rätt och fel. Jag behöver inte gråta för att förstå det. Jag är ingen psykopat som inte förstår att andra människor har känslor. Andras känslor påverkar mig bara inte och det finns en hel del fördelar med det. Till exempel att kunna se nyktert på saker och ting utan att blanda in en massa ologiska känslor.
  • Anonym (Samma)
    Anonym (bojan) skrev 2015-09-04 21:31:48 följande:
    Fördelar? Det finns ju mellanlägen och olika grader av känslighet. "Normalempati" innebär exempelvis inte att man blandar in "ologiska känslor" eller inte kan förhålla sig nyktert till saker eller situationer. Jag tycker det känsloläge som du beskriver att du har låter tomt, kallt, cyniskt och inlevelselöst. Jag är inte avundsjuk på dig.

Rent krasst så känner du eller de som du bara något för de som ger dig/er något, folk som du/ni har någon funktion av. Hur skiljer det sig från psykopatiska personlighetsdrag?

Personer med psykopatiska personlighetsdrag inser visst att andra människor har känslor. De har bara inte förmågan att själva känna dem på samma eller liknande sätt. Just därför vet många av dem också hur man manipulerar andras känslor. Eftersom de inte ofta inte har några skrupler och inte känner något för andra så går det ju också bra att manipulera och utnyttja till sin fördel.

Folk med denna typ av personlighetsdrag brukar inte ha eller vilja ha insikt i hur de är.
    Du känner inte mig överhuvudtaget, så försök inte att sätta någon diagnos på mig är du snäll.

Jag bryr mig inte om min familj för att jag drar någon större nytta av dom än vad dom gör av mig. Jag skulle göra precis vad som helst för min familj oavsett om jag fick något tillbaka eller inte. Så kom inte med en massa sjuka påståenden tack.

Man är ingen psykopat för att man inte gråter över ett dött barn som man inte har någon som helst anknytning till. Fattar du hur många människor det är som dör varje dag under helt vidriga omständigheter? Skulle du gråta över varje bild om det fanns några?
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Empati) skrev 2015-09-04 23:08:08 följande:

Empati är en mänsklig egenskap som följer en normalkurva. Merparten av alla människor har normal empati. Sen finns det de som har större empati än andra och om de dessutom har mod så kan de vara till stor hjälp för mänskligheten.

Å andra sidan så finns det de som har mindre empati i olika grad. Tex de som saknar empati helt och likt psykopater njuter av att andra lider. Sen finns det de som är empatistörda på så sätt att de bara kan känna för sina egna, från den egna familjen eller det egna landet men inga andra. Eller de som bara känner empati för djur.

Jag skulle nog vilja säga att du tillhör den nedre delen av skalan. Du har väldigt låg empati även om du inte saknar det helt. Jag tror inte att det finns någon mening att "söka" för det. Du kan inte lära dig bli mer empatisk och ärligt talat så tror jag inte alls att du lider av det själv. Tvärt om så verkar du lite stolt över att du inte bryr dig om den drunknade pojken.

Så jag skulle inte göra någon nytta för samhället menar du? Jag arbetar inom äldreomsorgen och gör ett riktigt bra jobb faktiskt.

Sen så vill jag åter igen påminna dig om att du inte känner mig. Så låt bli att tilldela mig någon plats i din skala är du snäll.
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Hmm) skrev 2015-09-05 17:24:43 följande:

Om en person skriker "hjälp mig" på ett panikartat och desperat sätt, och det bara är du som kan hjälpa, så struntar du i den? Du känner ingenting där?

Man behöver inte ha en massa känslor för att göra rätt saker. Det är väl klart att man gör det som krävs i en sån situation.

Vad är det som får er att tro att man är en sämre människa bara för att man inte är särskilt känslosam?

Jag arbetar inom vården, jag tar hand om gamla och sjuka, har aldrig fått en avvikelse och brukarna tycker väldigt mycket om mig. Jag engagerar mig hela tiden för att förbättra arbetet och kvalitén på vården. Men tro det eller ej, man behöver inte vara känslomässigt engagerad för att göra ett bra jobb, eller för att vara en bra människa heller för den delen.
Svar på tråden Bryr mig inte om pojken som drunknade!