Bryr mig inte om pojken som drunknade!
Jag bryr mig inte heller ett dugg om den där ungen, eller alla andra som flyr heller för den delen. Men när det gäller djur är jag sjukt blödig.
Jag bryr mig inte heller ett dugg om den där ungen, eller alla andra som flyr heller för den delen. Men när det gäller djur är jag sjukt blödig.
anonym samma, kan du känna för bekanta tex. grannar, kusiner osv.
Det är ju tur att du i alla fall blir beröd av djurs lidande. Samtidigt är det oroväckande att du inte, om inte känslomässigt, så i alla fall logiskt kan förstå varför andra mår dåligt över att vuxna och barn dör under fasansfulla förhållanden. Istället för att förundras över att människor gråter över andras döda barn, borde du förfasas över att du är oberörd av det.
Empati är en mänsklig egenskap som följer en normalkurva. Merparten av alla människor har normal empati. Sen finns det de som har större empati än andra och om de dessutom har mod så kan de vara till stor hjälp för mänskligheten.
Å andra sidan så finns det de som har mindre empati i olika grad. Tex de som saknar empati helt och likt psykopater njuter av att andra lider. Sen finns det de som är empatistörda på så sätt att de bara kan känna för sina egna, från den egna familjen eller det egna landet men inga andra. Eller de som bara känner empati för djur.
Jag skulle nog vilja säga att du tillhör den nedre delen av skalan. Du har väldigt låg empati även om du inte saknar det helt. Jag tror inte att det finns någon mening att "söka" för det. Du kan inte lära dig bli mer empatisk och ärligt talat så tror jag inte alls att du lider av det själv. Tvärt om så verkar du lite stolt över att du inte bryr dig om den drunknade pojken.
Om en person skriker "hjälp mig" på ett panikartat och desperat sätt, och det bara är du som kan hjälpa, så struntar du i den? Du känner ingenting där?