Bryr mig inte om pojken som drunknade!
Jag kan se bilder på döda människor utan att må psykiskt illa, men inte bilder på djur.
Tycker det som händer människor i krig etc är fruktansvärt och känner empati med dem, men när ett djur lider så klarar jag inte ens av att se det, för att jag blir så fruktansvärt illa berörd.
På något sätt tycker jag förmodligen att djur är oskyldigare än människor och att det därför är mer känslosamt att se djur lida. De har ju absolut inget gjort, liksom. Det har ju inte de flesta människor heller, särskilt inte barn, men människor berör mig inte alls på samma jobbiga sätt som djur gör.
Jag tror att det måste finnas människor som kan stänga av de allra jobbigaste känslorna för att kunna hjälpa.
Jag skulle t.ex lätt kunna hjälpa till vid en katastrof av något slag där människor skadats, jag hade varit rationell och effektiv och gjort bra saker, men jag skulle aldrig kunna jobba som djursjukvårdare eller djurpolis. Jag hade tyckt så synd om de sjuka eller utsatta djuren att jag hade gjort ett dåligt jobb. Förstår att det låter helt paradoxalt, men så är det.