• tobbe01

Bryr mig inte om pojken som drunknade!

Anonym (empatistörd?) skrev 2015-09-04 14:24:31 följande:

Jag har läst aftonbladet, tittat på nyheterna. Trots att jag förstår att jag borde, så känner jag ingenting när jag ser bilden av det döda barnet. Bryr mig inte om att folk dör på Medelhavet eller svälter i sina byar. Jag försöker tänka att det kunde varit mina barn, men det hjälper inte. På begravningar brukar jag låta bli att blinka för att det ska komma en tår eller två, men jag har aldrig varit ledsen. Inte ens på min pappas begravning. Känner aldrig för någon utanför min familj men blir illa berörd om jag ser ett påkörd djur och kan inte döda en abort om vi metar. Jag har aldrig berättat det här för någon men jag måste få veta om det finns någon annan, eller om jag bör söka vård.

Vilken "vård" tänker du på då? Om du är psykopat/sociopat eller ngn annan typ av "pat" så är det inget en doktor kan bota eller avhjälpa(?). Inte på djupet och på allvar. Om du inte reagerar som du "borde"(?) på bilden av det döda barnet i tidningen så kan det bero på att du liksom jag är utled på kvällspressens journalistiska missgrepp och tänker.......-"Fy f...n så spekulativt"
  • tobbe01
    FrauCasio skrev 2015-09-04 20:45:14 följande:

Jag personligen bröt ihop aningen igår, med det menar jag att jag grät öppet och var väldigt ledsen, är fortfarande och vill inte se bilden.

Media i Sverige censurerar den typ av bilder men utomlands gör dem inte det i så stor utsträckning alls utan där är de mer härdade inför döden.

Jaha? Ja vi är snart där vi också i gamla Svedala. Nu är isen bruten. Du får stålsätta dig i fortsättningen och inte "bryta ihop". Mördade som legat i skogen tre veckor.....bild. Gamla Greta 98 ihjälsvulten på hemmet ....bild. Man kan ju undra VEM som tog bilden på den döda lilla pojken? Vem såg honom guppa där i vattenbrynet och insåg att WOW......vilket scoooop....
  • tobbe01
    Anonym (nopps) skrev 2015-09-04 21:13:56 följande:

Vad gör just denna ungen som föll offer för sin pappas girighet så speciell?

Ingen tycker det är ngt speciellt med ungen utan det är BILDEN!!! Önskar du inte att du tagit den själv?
  • tobbe01
    Anonym (nost) skrev 2015-09-05 13:31:44 följande:

Har man en empatistörning om man inte säljer sommarstugan,bilen, barnens fonder m.m och skänker pengarna till flyktingar?

Eller ska man värdera egendom framför liv?
    Eller är man ok om man gör som alla andra och sätter in en hundring på ett 90konto  eller beklagar sig bland vännerna och sociala medier.

Va? "hundring på ett 90-konto"? Jag ger aldrig ett öre till välgörenhet för är det ngn bransch som är riktigt korrumperad och smutsig så är det den. Jag värnar om mig och min familj och de jag har allra närmast och är det empatistört så bjuder jag på det.
  • tobbe01

Vilken evinnerlig tur att det inte finns resurser inom psykiatrin att ta emot alla stollar som gnäller om allt. Typ "Jag körde på en katt igår och jag kände ingenting och jag som ääälskar katter".....psyket. "Jag känner ibland att jag liksom inte riktigt är fokuserad här och nu utan tankarna virvlar iväg på allt möjligt".....psyket. "Jag tror jag har ADHD för jag skulle bygga om garaget men tröttnade mitt i och det blir aldrig klart"....psyket. etc etc etc etc etc

• tobbe01
    Anonym (Autism) skrev 2015-09-05 15:12:03 följande:
    Nej det är skillnad på sjukdom och störning. Sjukdomar finns ofta mediciner för vilket inte finns för störningar. Om man har tex det som innN kallades borderline så har man en personlighetsstörning. Finns ingen medicin. Man har ofta ångest och depression och det kan man medicinera men inte själva störningen.

Personlighetsstörningar är mer ett begrepp vi använder för människor som inte uppför sig "normalt". Man tvångsvårdar mycket sällan människor som skadar sin omgivning pga personlighetsstörning. De får fängelse. Tänk på Breivik eller Hagamannen.
    Ursäkta att jag lägger mig i här men jag tror du är ute och cyklar rejält. Självklart så tvångsvårdas människor som skadar sin omgivning. Breivik och "Hagamannen" har helt enkelt befunnits utfört sina brott vid sina sinnens fulla bruk och då blir det fängelse MEN det sitter ju mängder av människor på rättspsyk.
  • tobbe01
    gröna skrev 2015-09-05 15:51:37 följande:

själv tycker jag det är mycket mer angeläget att lägga resurser på att rädda planeten än de där människorna. För vad spelar alla de där räddade människoliven för roll vid det laget då ingen människa längre kan leva här

..........okeeeeej. Du vet att i en avlägsen framtid så kommer vår planet och vår sol att dö oavsett vad vi gör? I det riktigt långa perspektivet så blir ju precis allt fullständigt meningslöst.................tjofaderittan lambo
  • tobbe01
    gröna skrev 2015-09-05 16:04:55 följande:

den

ja det är jag med på, det är inte att göra åt, men det kanske är bättre att ta hand om planeten så den klarar sig så länge som möjligt, istället för att förstöra den i förtid.
    Men nu har tråden svängt 90 grader minst. Hur hamnade vi på detta ämne? Jag har full respekt för veganer som kräver att butiken i Arvidsjaur ska ta hem ekologiska tomater som körs med långtradare 100 mil men det är en annan tråd.
  • tobbe01
    gröna skrev 2015-09-05 16:26:25 följande:
    ja jag vet det for iväg lite!   Men huvudämnet handlade om att känna eller inte känna för de där lidande människorna. Jag har delat med mig vad jag tycker och sen klämde jag även in min krassa syn att det inte är spec. effektivt att lägga resurser på de där människoliven eftersom det är mer angeläget att ta hand om planeten annars blir mänskligheten överhuvudtaget inte spec. långvarig. Veganer i Arvidsjaur har jag heller ingen aning om men det där lät inte spec. effektivt heller

Det där med rättspsyk och Breivik var väl också ivägsvängt i såfall
    En miljömupp.......jag drar. Toddiloo
Svar på tråden Bryr mig inte om pojken som drunknade!