Anonym (Autism) skrev 2015-09-05 15:12:03 följande:
Nej det är skillnad på sjukdom och störning. Sjukdomar finns ofta mediciner för vilket inte finns för störningar. Om man har tex det som innN kallades borderline så har man en personlighetsstörning. Finns ingen medicin. Man har ofta ångest och depression och det kan man medicinera men inte själva störningen.
Personlighetsstörningar är mer ett begrepp vi använder för människor som inte uppför sig "normalt". Man tvångsvårdar mycket sällan människor som skadar sin omgivning pga personlighetsstörning. De får fängelse. Tänk på Breivik eller Hagamannen.
ok tack för infon!
sen menade jag mer det där du sa om att omgivningen kan lida pga att man har en bristande empatiförmåga, inte personlighetsstörning alltså. Då tänker jag att det nog kan gå så långt att man gör brott och skador, som man kanske inte skulle ha gjort om man hade en bättre empatiförmåga, och då kan man kanske bli dömd till vård om de kommer fram till att man behöver det. Så tänkte jag, men det kanske aldrig har hänt
Breivik och Hagamannen är jag inte så påläst om, har de personlighetsstörningsdiagnoser menar du?