• gröna

Bryr mig inte om pojken som drunknade!

Jag är som du och jag tror inte det är något fel. Det är ju till exempel helt OK och lagligt att välja skänka sina pengar till världsnaturfonden eller wspa (eller vad de heter nu) istället för en organisation som hjälper människor. Vissa saker ligger en varmare om hjärtat helt enkelt., ingen kan spärra in dig för det.

Däremot om du skulle aktivt medvetet skulle orsaka de där människorna skada och lidande så bör du nog söka vård

• gröna
    Anonym (Sök hjälp) skrev 2015-09-05 08:36:07 följande:

Till TS och liknande människor: Ja ni är riktigt empatistörda. Sök hjälp, ni verkar inte må bra. Om man inte ens blir berörd av att ens nära och kära råkar ut för något hemskt, ja då är det inte normalt.

Anonym (Tja) skrev 2015-09-05 12:43:31 följande:

Att inte kunna sätta sig in i människors situation är bedrövligt TS. Vi hade tur som är födda i ett land där krig inte förekommer. Vi har inte behövt fly från terror. Vi har inte behövt hålla i våra döda barn som yttre makter dödat. Friska små barn som inte kan påverka sin situation. Människor som måste fly från både kultur och språk. Antingen dör de av kulor, eller drunknar på flykt. Föräldrar som får se sina barn gråta av skräck, svälta pga brist på föda, dö av uttorkning.

TS - du borde söka vård.

Och där (vården) kommer troligen ingen att reagera nämnvärt. Jag har själv utretts av psykiatrin och genomgått deras tester. De hittade inget sjukligt eller avvikande i min empatiförmåga och jag fick heller ingen behandling för det.

Och jag har samma inställning som TS

• gröna
    Anonym (Autism) skrev 2015-09-05 14:08:01 följande:
    Tror inte heller att vården har något att erbjuda. Psykiatrin har metoder när man är psykiskt sjuk men mindre när man är störd. Dessutom lider man ju oftast inte själv av att inte ha någon empati men omgivningen kan ju lida. Det är i alla fall mer ett tecken på störning än att man är psykiskt stark eller hård eller tuff.
    Hej

ok har man ingen störning om man är psykisk sjuk?  Jag vet faktiskt inte termerna. Vad är skillnaden mellan störning och sjukdom?  Fast personlighetsstörning exempelvis är väl en psykiatrisk diagnos. Visst handskas dom väl även med störningar inom psykiatrin?  Måste kolla upp vad störning betyder inom psykiatrin.

När det kommer till en viss punkt att omgivningen lider, så kan det ju faktiskt bli tvångsvård och sådant. Man kan tex bli dömd till vård om ens bristande empatiförmåga har orsakat brott och skador

Jag har i alla fall ingen störning det vet jag, trots att jag känner som TS beskriver

• gröna
    Anonym (Autism) skrev 2015-09-05 15:12:03 följande:
    Nej det är skillnad på sjukdom och störning. Sjukdomar finns ofta mediciner för vilket inte finns för störningar. Om man har tex det som innN kallades borderline så har man en personlighetsstörning. Finns ingen medicin. Man har ofta ångest och depression och det kan man medicinera men inte själva störningen.

Personlighetsstörningar är mer ett begrepp vi använder för människor som inte uppför sig "normalt". Man tvångsvårdar mycket sällan människor som skadar sin omgivning pga personlighetsstörning. De får fängelse. Tänk på Breivik eller Hagamannen.
    ok tack för infon!

sen menade jag mer det där du sa om att omgivningen kan lida pga att man har en bristande empatiförmåga, inte personlighetsstörning alltså. Då tänker jag att det nog kan gå så långt att man gör brott och skador, som man kanske inte skulle ha gjort om man hade en bättre empatiförmåga, och då kan man kanske bli dömd till vård om de kommer fram till att man behöver det. Så tänkte jag, men det kanske aldrig har hänt

Breivik och Hagamannen är jag inte så påläst om, har de personlighetsstörningsdiagnoser menar du?
  • gröna

själv tycker jag det är mycket mer angeläget att lägga resurser på att rädda planeten än de där människorna. För vad spelar alla de där räddade människoliven för roll vid det laget då ingen människa längre kan leva här

• gröna

den

tobbe01 skrev 2015-09-05 15:56:14 följande:
    ..........okeeeeej. Du vet att i en avlägsen framtid så kommer vår planet och vår sol att dö oavsett vad vi gör? I det riktigt långa perspektivet så blir ju precis allt fullständigt meningslöst.................tjofaderittan lambo
    ja det är jag med på, det är inte att göra åt, men det kanske är bättre att ta hand om planeten så den klarar sig så länge som möjligt, istället för att förstöra den i förtid.
  • gröna
    tobbe01 skrev 2015-09-05 16:09:25 följande:
    Men nu har tråden svängt 90 grader minst. Hur hamnade vi på detta ämne? Jag har full respekt för veganer som kräver att butiken i Arvidsjaur ska ta hem ekologiska tomater som körs med långtradare 100 mil men det är en annan tråd.
    ja jag vet det for iväg lite!   Men huvudämnet handlade om att känna eller inte känna för de där lidande människorna. Jag har delat med mig vad jag tycker och sen klämde jag även in min krassa syn att det inte är spec. effektivt att lägga resurser på de där människoliven eftersom det är mer angeläget att ta hand om planeten annars blir mänskligheten överhuvudtaget inte spec. långvarig. Veganer i Arvidsjaur har jag heller ingen aning om men det där lät inte spec. effektivt heller

Det där med rättspsyk och Breivik var väl också ivägsvängt i såfall
  • gröna
    tobbe01 skrev 2015-09-05 16:35:36 följande:
    En miljömupp.......jag drar. Toddiloo
    Ok hej med dig
Svar på tråden Bryr mig inte om pojken som drunknade!