• alice85

Bryr mig inte om pojken som drunknade!

Mandel skrev 2015-09-04 21:38:07 följande:

Om detta verkligen stämmer så är det f-n bland det värsta jag sett/hört/läst.

Familjen var från Kobane, Syrien, och det är där barnen och frun begravits idag. Det är inte en stad du vill vara i... IS attackerar civila där. De flydde för att sätta sig i säkerhet, och pappan hade fått sina tänder utdragna under tortyr. Så ja, det är väl en anledning att vilja ha nya tänder.
  • alice85
    Anonym (N) skrev 2015-09-04 22:15:47 följande:

Och han riskerade sin familjs liv för att få tänder.

Nej, för att undkomma tortyr. Hans tänder blev utdragna under tortyr. Att tänderna är borta är liksom inte huvudskälet i denna historia, det är resultat av tortyr. Hade du velat stanna på ett ställe där civilbefolkning attackeras och där du blivit utsatt för tortyr?
  • alice85
    Anonym (N) skrev 2015-09-04 22:22:07 följande:

Fast familjen var redan utom fara, de bodde i Turkiet och hade jobb och bostad.

Vad jag läst hade de kommit som flyktingar till Turkiet och ville vidare. Och jag har förståelse för att någon som varit med om grov tortyr vill så långt bort som möjligt från platsen...
  • alice85
    schumi11 skrev 2015-09-05 10:41:49 följande:

Sant men så vitt jag förstår så är Sveriges regering den enda som sagt, ta ett flyg och hämta hit allihopa. Herregud!!! Jag blir så förbannad, detta handlar om EKONOMI! Varför tar inte de andra länderna emot tror ni? Enkelt och JA människan kan mätas i pengar den som säger nått annat är naiv, hade det varit lönande och det funnits obegränsat med plats hade alla tagit emot men varför gör man inte det? För att det är en belastning för samhället. Sen att det är OTROLIGT tragiskt det som sker är en annan sak.

Va, när har regeringen gått ut med att Sverige ska "ta ett flyg och hämta hit allihopa"?
  • alice85
    schumi11 skrev 2015-09-06 18:02:05 följande:

Stefan Löwen sa det till AB i går, du borde kunna hitta artikeln om du söker på deras hemsida. Sen vet man ju inte om han menade allvar men så stod det iaf.

Jag hittar att Löfven sagt att Sverige kan ställa kustbevakningens resurser till förfogande nere i Medelhavet, och att det kan gälla flyg och båtar för att rädda förlista flyktingar på havet och bistå i räddningsarbetet. Men det är ju inte alls samma sak som att säga att alla flyktingar ska flygas till Sverige?
Svar på tråden Bryr mig inte om pojken som drunknade!