Anonym (inte bestämt mig) skrev 2015-09-15 13:05:29 följande:
Nej det gör de inte, och det är nog ganska sunt med en sådan inställning, men det är knappast samma sak att försöka leva normalt trots oroligheter, som att skaffa barn trots att det råder krig eller extrema oroligheter. Eller ens skaffa barn i ett tryggare land som Sverige trots att man inte har råd, min erfarenhet är att de allra flesta tycker att bara det är väldigt oansvarigt. Vettiga människor väntar och planerar framåt, tex tills de lyckas få ihop en bättre ekonomisk situation. Att ordna ett bra liv och en bra grund för att ett barn ska få en bra start i livet.
Jag ser nu att jag tolkade din fråga helt fel, ber om ursäkt för det. Läste nog lite för snabbt och slarvigt. Förlåt mig.
Du menar alltså ett sådant scenario att någon skulle ha sagt det till mina förfäder och jag senare efter att jag väl hade kommit till fick reda på att ett sådant resonemang funnits? Säg gärna till om jag fortfarande inte fattar frågan.
Jag hade nog inte reagerat särskilt tror jag. Men det är svårt att sätta sig in i utan att veta mer specifika omständigheter... men om det var så att den här personen som tyckte så hade liknande tankar som jag har när jag tänker att kan man inte ge barnen en trygg uppväxt så ska man inte skaffa barn, ja då hade ju den personens åsikter inte varit mot mig personligen, utan antagligen bara av omtanke att de tänkte att barnen förtjänar inte att få en undermålig tillvaro och usel start i livet.
Och om du räknar baklänges på en 3-åring med en mamma som haft en graviditet som varat i 9 månader så hamnar vi på samma år som kriget bröt ut, men oavsett det, vem är du att döma andra människors handlingar och kalla dem för barnmisshandlare för att de har skaffat barn?
Så om någon kallar dina föräldrar eller deras föräldrar för fruktansvärt oansvariga barnmisshandlare för att de skaffade barn då så hade du inte reagerat. OK, det kanske är därför du kan säga något sådant om andra. Skulle du kunna säga det till dina föräldrar eller deras föräldrar?