Inlägg från: Anonym (piratpartisten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (piratpartisten)

Bryr mig inte om pojken som drunknade!

Ledsen om jag låter empatilös men man kan inte lägga energi på att hjälpa allt och alla. Visst ,det finns krig i världen sedan många år, folk som dör, barn som svälter, som lider, familjer som splitras, byar som bräns. Jag tror Alan inte är den förste pojken att drunkna i Medelhavet, den förste pojken att bli offer för ett krig. Sen av någon anledning valde Svenska medier att göra honom till en martyr och symbol för allt elände. Jag vet inte vad syftet är. Jag tror inte någon undgått krisen i Syrien och mellanöstern, vare sig man är vänster, höger, rasist eller politiskt ointresserad.

Sedan hur man hanterar situationen är en annan sak. Vi är förvisso en rik stat med bra möjligheter men om vi ska skänka bort allt vi äger och massa skattepengar för att hjälpa hundratusentals människor har vi då pengar nog att ta hand om vårt eget land därefter? Nu menar jag inte att man inte ska hjälpa men man kan inte ta hand om allihopa.

Finns elände även inom våra gränser, folk som mördas, misshandel, barnmisshandel, sjuka som glöms, fattiga barn och familjer (nu vet jag inte om den statistiken syftar på enbart invandrade barn eller även svenskfödda barn), djurplågeri, våld, våld, och gud vet vad... Så på den fronten är vi inget land bättre än alla andra även om det är illa nog att behöva lämna sina hem för krig och allt skit som alla extremister för där nere.

Jag försöker ofta sätta mig in i situationen själv att plötsligt höra VMA-signalen en dag som inte är en måndag, få samla ihop sina viktigaste saker på nån minut och rusa ner i skyddsrummet. Höra hur det smäller och mullrar i marken och när lugnet lagt sig bevittna hur ens en gång så trygga stad står i ruiner. Man blir förtvivlad och vill därifrån till en tryggare plats. Så visst, jag förstår om de vill ta sig till Europa där det är tryggare.

Nu talar jag ur viss tveksamhet men ryktas att de som faktiskt tar sig hit är de som redan har mycket pengar, alltså har råd att smugglas eller ta sig hit hela vägen. De som redan är fattiga eller blivit fattiga blir kvar eller kommer till andra områden som förmodligen är lika illa. Som sagt, inget jag kan styrka med någon källa bara något jag hört ryktesvägen.

Problemet med det här landet är hur det blivit rent politiskt. Man kan inte yttra sig en tum negativt om invandring eller vara emot att ta in alla flyktingar. Skulle man så mycket som neka en av 1000 flyktingar så är man tydligen rasist i samhällets ögon. Jag vet inte varför det blivit så här, om det är medias fel eller vad sjutton som hänt men känns fan inte bra....

Svar på tråden Bryr mig inte om pojken som drunknade!