• nihka

Bryr mig inte om pojken som drunknade!

Anonym (nost) skrev 2015-09-06 12:05:06 följande:
    www.friatider.se/har-slanger-flyktingarna-mat-och-vatten
    Varför länkar du till högerextremistiska och rasistiska hatsajter?

Jag tittade på klippet och ingen slänger någonting. Varför påstår du det? Polisen lämnar inte ens över rödakorsetpaketen, vilket jag i det läget kan förstå. Människorna bakom taggtrådsstängslet som polisen är där för att se till att de inte tar sig förbi är arga på poliserna som hindrar dem att ta sig vidare.

Det är den här typen av propaganda med felaktig eller missvisande information som man hittar på just högerextremistiska och rasistiska hatsajter och orsaken till att man ska hålla sig ifrån dem.
  • nihka
    Anton Chigurh skrev 2015-09-06 13:53:54 följande:
    Klippet nedan visar, som jag fattar det, tyvärr någonting annat !!!
    Ja, det visar människor som inte tillåts resa vidare utan hotats att interneras i ett land de vill lämna och som inte tar emot förnödenheter av poliser som företräder den myndighet som försöker tvinga dem kvar.
  • nihka
    Anton Chigurh skrev 2015-09-06 14:16:16 följande:
    Att fakta är exakt som du, nihka, beskriver, vet du hur ???
    Fakta är att detta klipp är från Ungern 3 september 2015, alltså för 3 dagar sedan, och att det är den ungerska polisen som delar ut förnödenheterna. Det var ju ett jäkla ståhej över Ungerns agerade och hur de försökte stoppa alla flyktingarna att passera genom landet utan skulle internera dem istället.

Har du inte följt med i media?
  • nihka
    apburen skrev 2015-09-06 14:21:39 följande:
    De som inte tar emot förnödenheter en gång ska aldrig mer få chansen.
    Då kan de sitta är och vara hungriga.
    Vem bryr sig?
    Inte jag.

Flyktingar? My ass.
    De har inte bett om något annat än att få resa igenom Ungern vilket de initialt hindrades från.

Vad har din röv att göra med de senaste dagarnas händelser i flyktingströmmen genom Ungern?
  • nihka
    Anonym (Vem bryr sig) skrev 2015-09-06 15:49:51 följande:

Varför då?

Förklara närmare är du snäll!

1) Pojkens familj hade asyl i Turkiet men tydligen dög inte landet och dom vill komma till ett rikt västerländskt land som kunde försörja dom.. Förklara detta för mig är du snäll...

2) Det är föräldrarnas fel att pojken dog, vilket är tragiskt.. Men vet du vad.. det dör barn varje dag under mer tragiska förhållanden.

3) Vi kan ju placera lite flykingfamiljer hos dig så att du kan försörja dom, för det vill inte jag... 

Nej, pojkens familj hade inte asyl i Turkiet. Var har du fått det ifrån? De tog sig över gränsen och försökte överleva så gott de kunde.
  • nihka
    Anonym (Hmm) skrev 2015-09-06 17:43:10 följande:

Hmm. Ni båda har rätt. Beror ju på vart i Turkiet man är.

För den som har en familj på fyra att försörja och tjänar mindre än 150 kronor/dag svart och saknar socialt skyddsnät på plats är det dyrt i Turkiet oavsett var i landet man befinner sig.
  • nihka
    Anonym (Pappa) skrev 2015-09-08 06:56:44 följande:
    Men Ingen av Gulfstaterna har tagit emot några av dessa asylsökande eller människor på flykt
    Nej, de har bara gett pengar, visserligen mycket pengar men det är fruktansvärt dåligt att de inte ställer upp med att också ta emot flyktingar. Som tur är finns det andra länder nära och längre bort som som gör mer.
  • nihka

Nej, familjen hade inte levt i Turkiet i 3 år utan först varit internflyktingar i Syrien, sedan flytt till Turkiet där de fick reda sig bäst de ville och sedan tillbaka till Kobane och när staden sedan återintogs av IS tillbaka till Turkiet för några månader sedan.

Kollar du INGENTING innan du fyrar av käften?

ALLA som har flytt är RIKTIGA flyktingar.

• nihka

SD kan åka på konferensresa till det "säkra" Turkiet och ta med sig det inbilska rassepacket från den här tråden. Good bye and good riddance!

Faktacheck:

Familjen hade inte levt i Turkiet i 3 år utan hade rest fram och tillbaka mellan Syrien och Turkiet.

Familjen hade inte fått asyl i Turkiet. Inga syrier får asyl i Turkiet.

Familjen var inte i säkerhet i Turkiet. Kurder är diskriminerade av majoritetsbefolkning, det är oroligt och Turkiet är på gränsen till inbördeskrig.

Hans syster i Kanada har inte sagt att han skulle fixa sina tänder i Sverige.

Familjen var inte ens på väg till Sverige.

Pappan var med på båten.

Bara för att rätta några av felaktigheterna som florerar här.

• nihka
    Anonym (snö) skrev 2015-09-12 18:53:48 följande:
    Kan jag få din källa på det här? Jag lyckas inte hitta något som kan bekräfta dina ord och det är svårt att diskutera saken när det finns gott om källor som meningsmotståndarna kan använda.
    Det mesta hittar du här. Säg till om något väsentligt saknas.

http://www.bbc.com/news/world-europe-34141716
  • nihka
    Anton Chigurh skrev 2015-09-13 08:49:34 följande:
    Det kan vara som det skrivs i artiklen, men, den är skriven av en journalist, den är skriven av EN människa (Joel Gunter) och, det kan som sagt vara sant till 100 %, men vad har vi för garantier. En journalist som "jagar" tittare/lyssnare osv är i mina ögon inte alltid det mest trovärdiga som gått i ett par skor.

Lite så, nikha.
    BBC sysslar med något som heter KÄLLKRITIK och de kanadensiska myndigheterna har bekräftat att ingen ansökan kommit in för pappan, frun och deras 2 barn.

Du får adressera din noja om trovärdigheten gällande bekräftade uppgifter på egen hand eller med en terapeut. Lämna mig utanför.
  • nihka
    Anton Chigurh skrev 2015-09-13 12:56:36 följande:
    Vadå noja !!!  Nu får du fan skärpa till dig, nikha, jag skriver ju tom att det mycket väl kan vara med sanningen överensstämmande. 

Källkritik my ass förresten, eller menar du att BBC aldrig skrivit en felaktigt artikel, eller visat ett felaktigt reportage, helt eller delvis ???

Nä....JUST DET !!!

Så dina patetiska påhopp på min skröpliga person, nikha, kan du stoppa upp där dom hör hemma.

Mvh //Anton
    För sista gången, vänligen vänd dig till någon annan med dina nojor angående sanningshalten beträffande bekräftade uppgifter från myndigheter. Jag är som sagt inte intresserad av att hjälpa dig. Hejdå Anton eller vad nu nu väljer att kalla dig.
  • nihka
    Anonym (inte bestämt mig) skrev 2015-09-13 11:46:58 följande:
    Men de här människorna levde i oroligheterna och ändå skaffade de barn. Kan inte kalla det för annat än barnmisshandel.

Fruktansvärt oansvarigt
    Fruktansvärt oansvarigt av dig att kalla andras handlingar för "fruktansvärt oansvarigt" och "barnmisshandel" för att de skaffar barn när du inte vet något om deras situation. Du vet ingenting om var de befann sig när mamman blev gravid, ingenting om hur det politiska läget var där de befann sig då och ingenting om vilka andra överväganden som ledde fram till utökningen av familjen. Pojken blev 3 år och kriget i Syrien började 2011. Kobane intogs första gången i 2014 och de flydde därifrån samt återvände för att fly igen i takt med IS framfart och tillbakadragande.

I Somalia har det varit krig i över 20 år. Tycker du att en hel nation skulle ha upphört med att skaffa barn under en hel generation eller längre? Skulle norskar och svenskar ha låtit bli att skaffa barn under andra världskriget? Det small ju på andra sidan norska gränsen och ett annekterande av Sverige var planerat och inte så svårt att förutsäga.

Hur skulle du reagera om någon sa att dina släktingar
    var "fruktansvärt oansvariga" och utsatte dina föräldrar eller möjligen mor/farföräldrar för "barnmisshandel" som lät dem komma till världen och att det hade varit bättre om de (och följaktligen du) aldrig blivit födda?
  • nihka
    Anton Chigurh skrev 2015-09-13 20:02:58 följande:
    Du, nikha, hjälpa mig.......

Herregud, snacka om storhetsvansinne, du kommer aldrig någonsin kunna hjälpa mig, jag undrade i all enkelhet hur trovärdig en journalist är, om allt som skrivs, av diverse journalister, alltid är att betrakta som den absoluta sanningen. Inget annat.

Jösses alltså.....
    Bra att du ÄNTLIGEN har insett att jag inte är någon terapeut som kan hjälpa dig.
  • nihka
    Anonym (inte bestämt mig) skrev 2015-09-14 23:36:31 följande:
    ok fast om jag förstod dig rätt tidigare så reste familjen fram och tillbaka mellan Syrien och Turkiet där de inte vara trygga? Låter knappast som ett drömläge för en start i livet. I vilket fall så var de krig från 2011 i Syrien, de är syrier, ändå skaffade de barn. Och sen ville de försöka skaffa ett bättre liv, varför inte vänta med att skaffa fler barn tills de är trygga? Verkar inte det mer ansvarigt, även om man inte tycker det är oansvarigt att skaffa barn där de var då?

Ja jag tycker att de skulle ha upphört med att skaffa barn. Om det var krig i Sverige eller Norge så borde inte de ha skaffat barn heller. Inte om man vill att ens barn ska slippa leva i krig och på flykt. Men nu gjorde de valet att skaffa barn i vilket fall och pappan får leva med det valet. 

Och svar på sista frågan: Jag skulle inte reagera alls eftersom jag då inte hade funnits.
    Alla människor sätter inte sina liv på paus för att det är oroligt utan många försöker leva så normalt som möjligt.

Du hade visst funnits om dina föräldrar eller deras föräldrar hade beskyllts för att ha betett sig "oansvarigt" genom att skaffa barn.

Hur skulle du reagera om någon sa att dina släktingar
    var "fruktansvärt oansvariga" och utsatte dina föräldrar eller möjligen mor/farföräldrar för "barnmisshandel" som lät dem komma till världen och att det hade varit bättre om de (och följaktligen du) aldrig blivit födda?
  • nihka
    Anonym (inte bestämt mig) skrev 2015-09-15 13:05:29 följande:
    Nej det gör de inte, och det är nog ganska sunt med en sådan inställning, men det är knappast samma sak att försöka leva normalt trots oroligheter, som att skaffa barn trots att det råder krig eller extrema oroligheter. Eller ens skaffa barn i ett tryggare land som Sverige trots att man inte har råd, min erfarenhet är att de allra flesta tycker att bara det är väldigt oansvarigt. Vettiga människor väntar och planerar framåt, tex tills de lyckas få ihop en bättre ekonomisk situation. Att ordna ett bra liv och en bra grund för att ett barn ska få en bra start i livet.

Jag ser nu att jag tolkade din fråga helt fel, ber om ursäkt för det. Läste nog lite för snabbt och slarvigt. Förlåt mig.

Du menar alltså ett sådant scenario att någon skulle ha sagt det till mina förfäder och jag senare efter att jag väl hade kommit till fick reda på att ett sådant resonemang funnits?  Säg gärna till om jag fortfarande inte fattar frågan.
    Jag hade nog inte reagerat särskilt tror jag. Men det är svårt att sätta sig in i utan att veta mer specifika omständigheter... men om det var så att den här personen som tyckte så hade liknande tankar som jag har när jag tänker att kan man inte ge barnen en trygg uppväxt så ska man inte skaffa barn, ja då hade ju den personens åsikter inte varit mot mig personligen, utan antagligen bara av omtanke att de tänkte att barnen förtjänar inte att få en undermålig tillvaro och usel start i livet.
    Och om du räknar baklänges på en 3-åring med en mamma som haft en graviditet som varat i 9 månader så hamnar vi på samma år som kriget bröt ut, men oavsett det, vem är du att döma andra människors handlingar och kalla dem för barnmisshandlare för att de har skaffat barn?

Så om någon kallar dina föräldrar eller deras föräldrar för fruktansvärt oansvariga barnmisshandlare för att de skaffade barn då så hade du inte reagerat. OK, det kanske är därför du kan säga något sådant om andra. Skulle du kunna säga det till dina föräldrar eller deras föräldrar?

• nihka
    Anonym (inte bestämt mig) skrev 2015-09-16 13:29:41 följande:

får be om ursäkt en gång till nihka, du hade rätt. Jag är visst slarvig när jag räknar också

Eller hur! Skrattande
  • nihka
    Anonym (inte bestämt mig) skrev 2015-09-17 11:46:25 följande:

Ja, där gjorde jag bort mig, och du skrattar, men det får jag väl bjuda på.

Jag räknade fel på en månad. Vi hamnar i December 2011, hade kriget brutit ut då, du som verkar ha koll? Men som jag skrev, vi kan ta till lite extra marginal, det kan väl vara rimligt.

Är du intresserad av mer än att glädjas åt mitt räkne-misstag, så får du gärna bemöta resten av mitt inlägg. Och om du tycker att du inte fick svar på dina frågor så säg gärna säga till.

Glädjas? Jag skrattar för att det är sådant som händer - att man räknar fel. Nej, jag har ingen lust att bemöta resten av ditt inlägg så slipper jag fler nojiga responser. Lite lustigt att du är så känslig gällande vad du upplever sägs till dig samtidigt som du gör så starka uttalanden om den drunknade pojkens pappa.
Svar på tråden Bryr mig inte om pojken som drunknade!