• klyban

Sambo nekar tydligt berusad smyger barn inblandade

Påven Johanna skrev 2015-09-05 09:04:11 följande:
    Så du är förbannad och besviken på din man som inte trots sin beroende-gen inte kan lägga av att dricka? Hur står det till med din egen beroende-gen då? Du kan ju tydligen inte lämna honom utan verkar ha sprungit i samma ekorrhjul ett bra tag.

Kärlek = Beroende genen?
    Kärlek är inte alltid så lätt att bryta för en del.
    Och tycker man ska vara medveten om detta, är man diskuterar att någon ska bryta upp med sin partner.
    Finns inte kärlek, eller man är rationell och logisk, så är bryta rätt enkelt.
    Även om det kommer gnaga i en, att man lämnat den man älskar.

Sen är det rätt bisarrt det här med att gömma alkohol, aldrig riktigt förstått hur korkade många är som gömmer alkohol.
    Där de lämnar MASSOR av bevis efter sig.
    Och ibland verkar det som man inte kan öppna ett enda skåp, så finns det tomburkar eller liknande kvar.
    Men hallå eller!, i barnvagnen, hur skulle det inte bli hittat då?

TS enklaste är väl göra bodelning, och sen ta det vidare om han inte lämnar ert hem så det kan bli ditt hem.
    Detta under förutsättningen du är klar med honom, och är 100% på detta.
    Det går ju alltid att du flyttar till någon annan under tiden allt blir klart.
    Men risken är väl att saker kan försvinna eller gå sönder under tiden.
    Så bara se till att säkra det viktiga, och ha kvar det som du kan vara "okey" med att det kan hända nått med.

• klyban
    Anonym (Ska klara detta men hur) skrev 2015-09-06 14:00:32 följande:
    Vi pratar knappt mer än det som behövs. Inväntar torsdagen för att se vad han kan få för hjälp.

Tror ni det kan bli behandling på hem? Annars ser jag ingen annan utväg än att han hur sig en andra hand
    Antabus.
  • klyban
    Anonym (Ska klara detta men hur) skrev 2015-09-06 19:41:02 följande:
    Erfarenhet?
    Väldigt liten bit av mig som orkar eller vill ge honom en sådan chans. Sitter och läser lite om det. Största sannolikhet kommer jag ju bli mamma återigen för att se till att han tar tabletterna.
    Misstänker också att jag kommer få se honom sjuk på tabletterna och då kommer jag ju definitivt vara där jag är idag.

Gräsligt. Hatar alkohol.

Nä, ingen personlig erfarenhet i att ta själv.
    Ibland funkar det perfekt och alkoholintaget slutar, och andra fall funkar det inte alls.
    Det krävs ju helt klart en välvilja från den enskilde för att lyckas.

Alkohol är dock rätt lömsk för vissa, så man vet aldrig innan man testat.
    Om det det kommer fungera eller om törsten för alkohol är större.

• klyban
    Haskel skrev 2015-09-06 22:42:19 följande:
    Din man är varken dum/elak/svinaktig osv osv.

Din man har drabbats av en sjukdom. Alkoholism är egentligen inte att liknas vid ett missbruk. Det är en sjukdom.

Det är oerhört tufft och jobbigt att vara anhörig till någon med den sjukdomen. Jag har all förståelse för de som inte orkar.

Samtidigt är det väl det sista någon önskar...att bli lämnad pga att man blir sjuk.

Du får det låta som att TS man, har varit en viljelös docka.
    Som utan den allra minsta inblandning själv, har tagit sig till att överkonsumera alkohol.
    Det är en lååång serie av val, som gör en till missbrukare av alkohol.
    Och har man psykisk sjukdom eller åkomma, så är alkoholismen en symtom av denna.

• klyban
    Zuzanne skrev 2015-09-06 23:23:02 följande:
    Lämna denna man. Min far var alkoholist, det var hemskt. Jag har aldrig sett honom nykter. Min mamma försökte få honom att sluta. Hon tänkte nog skilja sig, han hann dö innan det blev av. Jag hatar alkohol. Inga barn skall behöva uppleva varken alkohol eller berusade människor. Alkoholism är ingen sjukdom. Det är ett beroende.

Nu ingår beroende i ICD-10, som klassificerar sjukdomar.
    Dock ser jag inte som det är en sjukdom som man får, och sen börjar man dricka.

Utan det är först när man är en missbrukare/beroende, som man ska behandla det som en sjukdom.
    Vilket då inte betyder att det är en sjukdom som gör man börja dricka.
    Utan att man ska behandla det som en sjukdom i behandlingen för bli av med missbruket/beroendet.

• klyban
    Tom Araya skrev 2015-09-06 23:53:15 följande:
    Det finns hjälp att få. Ta kontakt själv, gå på möten, du kommer att få råd hur du ska agera. Men du kommer snart till den punkt där du måste få honom att inse och ta tag i sina problem och då vet du vart han vänder sig till, för den kontakten har du redan då.
    Ett förhållande på över 6 år samt två gemensamma barn är inget man slänger bort i en handvändning. Ge er en chans till ett fortsatt liv tillsammans som familj.

Så sant som det är sagt.
    Dock har man väldigt svårt att vara balanserad, när det kommer till dessa problem.

Där enda åtgärden, alltid är lämna omedelbart.
    Dock så måste jag säga, att det låter som det är rätt illa.
    Då ljugandet, gömmandet är indikationer på det inte står väl till.
    Kan även vara så att TS är obstinat mot alkohol, hon har ju trots allt sagt hon hatar alkohol.
    Det kan driva även en normal konsument, till att gömma och dölja sin konsumtion.
    Visst det kan ses som tokigt, och onormalt.
    Absolutism är även detta tokigt och onormalt för de flesta.

• klyban

Du hatar alkohol i din man och familj då.

Och inte alkohol i allmänhet.
    De som har ett komplicerat förhållande till alkohol, skapar en problem för sin omgivning.
    Och tyvärr är det där du har hamnat.

• klyban
    Tom Araya skrev 2015-09-07 20:02:01 följande:
    För mig verkar det konstigt med denna grava beteendeförändring och balansproblem efter bara två öl. Antingen har han druckit mer i smyg eller så har han även andra fysiska problem som gör att han har onormalt låg toleransnivå.

Oavsett vilket bör ni söka hjälp för detta. Se det som att han lider av övervikt, få honom att inse det och problemet i det och att söka hjälp för det och dumpa inte det första du gör, precis som du hade önskat att ha inte gjorde om du hade gått upp i vikt till ohälsosam nivå.
    Behöver du så kan du ställa ultimatum: -Erkänn och ta tag i problemet, annars lämnar jag dig.

Jag har träffat på ett par såna här i mitt liv.
    Som nästan omgående, får rätt stora personlighetsförändringar.
    Då inte att de blir gladlynta och flamsiga.
    Utan konspiratoriska, elaka, otrevliga och annan skit de kan tänka sig hitta på.

• klyban
    Anonym (Ska klara detta men hur) skrev 2015-09-07 22:25:55 följande:
    Han har blivit ombedd att återbesöka vc då han har lågt blodvärde. Han sökte pga. Gulnade ögonvitor( jag manade på honom var väl egentligen den som var drivande få jag misstänker att det har att göra med levern) .tänker ta tillfället i akt att få en dropin läkartid för det här med alkoholen.

Kan man specifikt be om levervärden samtidigt som man berättar om alkoholvanorna. Vet att dessa prover göra ändå men jah vill verkligen påvisa oron och problemet så att de inte bara avvisar oss . Är så rädd att dom inte tar oss på allvar. Svaret han enligt honom fick av läkaren efter sista besöket var" ögonvitorna kan bli "gulare" med åldern"

Vilka andra prover brukar de ta?

Om nu det är alkoholen som gör ögonen gula, så är det att leverns funktion har blivit dålig.
    Visst kan man få en sjukdom, som slår ut lever.

Men med alkohol så måste man konsumera rätt brutala mängder alkohol, under lång tid.
    För haverera levern, visst kan detta ske vid mindre konsumtion.
    Men inte så vanligt, då är nog sjukdom eller mycket överdriven konsumtion.

Traditionella leverprover säger inget annat än vad levervärdet är.
    Det kan bero på alkohol, men likväl andra sjukdomar fetma osv.
    Själv hade jag skyhöga värden när jag var yngre, jävla tjat om alkohol.
    Jag satt där och undra vad det var frågan om.
    Visst drack jag alkohol, och kanske lite mer än man ska.
    Men inte speciellt mycket, även efter jag inte drack alkohol under lång tid.
    Och läkaren tjata fortfarande, så insåg jag att det inte var alkoholen.
    Det tog ett år, så visade sig anledningen till mina problem, som sen opererades och inte haft problem med höga levervärden sedan dess.

Det finns prover man kallar CDT, som är extremt otillförlitliga.
    Men kan påvisa om man dricker mycket starksprit.
    Finns nått ytterligare prov, som kan vara till  hjälp här, men kommer ej ihåg namnet på denna.
    Annars låter det som han spelar dig som en violin, i alla fall hoppas detta.
    Begär att du ska få närvara vid läkarbesök, och ta del av prover som är tagna.
    Som en del i processen.

Gula ögon, nått man får när man blir äldre Tungan ute
    Hur gammal då?
    Låter som nått man får vid +70 eller nått.
    Får man gula ögon om man är under 50, så är det antagligen ordentliga problem med lever.
    Orsak går och diskutera, men i detta fallet, så är det svårt att inte snegla på alkoholen som boven i dramat.

• klyban
    Anonym (Ska klara detta men hur) skrev 2015-09-07 22:25:55 följande:
    Han har blivit ombedd att återbesöka vc då han har lågt blodvärde. Han sökte pga. Gulnade ögonvitor( jag manade på honom var väl egentligen den som var drivande få jag misstänker att det har att göra med levern) .tänker ta tillfället i akt att få en dropin läkartid för det här med alkoholen.

Kan man specifikt be om levervärden samtidigt som man berättar om alkoholvanorna. Vet att dessa prover göra ändå men jah vill verkligen påvisa oron och problemet så att de inte bara avvisar oss . Är så rädd att dom inte tar oss på allvar. Svaret han enligt honom fick av läkaren efter sista besöket var" ögonvitorna kan bli "gulare" med åldern"

Vilka andra prover brukar de ta?

Man tar väl standard prover, och misstänker man alkohol.
    Så är det väl levervärden och CDT som man kollar på noggrannare.

• klyban
    Tom Araya skrev 2015-09-07 23:04:57 följande:
    Jag tvivlar inte på att de finns och det måste var ruskigt obehagligt att uppleva det.

Detta är människor jag undviker, när det kommer till situationer där alkohol konsumeras.
    Som tur är de inte så många som får en sådan reaktion på så lite alkohol.
    Oftast brukar det kräva de blir rätt fulla.
    Inte för det är bättre då.
    Men på nått sätt enklare att undvika då, typ genom gå därifrån eller se till att vara långt i från dessa personer.

• klyban
    Anonym (Ska klara detta men hur) skrev 2015-09-07 23:21:16 följande:
    Kan man be om cdt? Eller görs det på beroendeklinik?

Jag undrar mycket hur ett liknande möte sim det jag tänkt mig kommer se ut?
    Berätta hur det ligger till, läkare frågar om hans dryckesvanor ( självklart förminskar han det) jag berättar om hans "symptom" varpå han håller käften , läkare berättar alternativ och behandling/hjälp... Vad händer sedan?

Problemet med CDT, är att det provet kan lika gärna visa normala värden.
    Dessa prover är mycket otillförlitliga.
    Och har du forcerat fram ett sådant prov, och det visar normala värden.
    Så kommer du hamna i en jävligt tråkig sits.
    Där han kommer säga "Där ser du", och vad ska du nu säga efter detta?
    Att ni ska flytta ihop igen?

Detta är ett prov man kommer ta, om alkohol är uppe för en diskussion.
    Själv fick jag ta ett gäng sådana, då när jag hade problem med levervärden pga annan åkomma.
    Och varje gång det kom tillbaka normala värden, så sa läkaren mer eller mindre att det inte säger nått.
    Och drick mindre/inget.
    Sen efter det blev klart med vad som var för fel på mig, så blev det jävligt tyst på den läkaren.
    Speciellt efter jag skällt ut h*n, och att h*n kunde ha undvikit mig massa smärta om han bara hade valt och tro på mig från början.

Svar på tråden Sambo nekar tydligt berusad smyger barn inblandade