Anonym (Ska klara detta men hur) skrev 2015-09-07 22:25:55 följande:
Han har blivit ombedd att återbesöka vc då han har lågt blodvärde. Han sökte pga. Gulnade ögonvitor( jag manade på honom var väl egentligen den som var drivande få jag misstänker att det har att göra med levern) .tänker ta tillfället i akt att få en dropin läkartid för det här med alkoholen.
Kan man specifikt be om levervärden samtidigt som man berättar om alkoholvanorna. Vet att dessa prover göra ändå men jah vill verkligen påvisa oron och problemet så att de inte bara avvisar oss . Är så rädd att dom inte tar oss på allvar. Svaret han enligt honom fick av läkaren efter sista besöket var" ögonvitorna kan bli "gulare" med åldern"
Vilka andra prover brukar de ta?
Om nu det är alkoholen som gör ögonen gula, så är det att leverns funktion har blivit dålig.
Visst kan man få en sjukdom, som slår ut lever.
Men med alkohol så måste man konsumera rätt brutala mängder alkohol, under lång tid.
För haverera levern, visst kan detta ske vid mindre konsumtion.
Men inte så vanligt, då är nog sjukdom eller mycket överdriven konsumtion.
Traditionella leverprover säger inget annat än vad levervärdet är.
Det kan bero på alkohol, men likväl andra sjukdomar fetma osv.
Själv hade jag skyhöga värden när jag var yngre, jävla tjat om alkohol.
Jag satt där och undra vad det var frågan om.
Visst drack jag alkohol, och kanske lite mer än man ska.
Men inte speciellt mycket, även efter jag inte drack alkohol under lång tid.
Och läkaren tjata fortfarande, så insåg jag att det inte var alkoholen.
Det tog ett år, så visade sig anledningen till mina problem, som sen opererades och inte haft problem med höga levervärden sedan dess.
Det finns prover man kallar CDT, som är extremt otillförlitliga.
Men kan påvisa om man dricker mycket starksprit.
Finns nått ytterligare prov, som kan vara till hjälp här, men kommer ej ihåg namnet på denna.
Annars låter det som han spelar dig som en violin, i alla fall hoppas detta.
Begär att du ska få närvara vid läkarbesök, och ta del av prover som är tagna.
Som en del i processen.
Gula ögon, nått man får när man blir äldre 
Hur gammal då?
Låter som nått man får vid +70 eller nått.
Får man gula ögon om man är under 50, så är det antagligen ordentliga problem med lever.
Orsak går och diskutera, men i detta fallet, så är det svårt att inte snegla på alkoholen som boven i dramat.