• MEE83

När en person cyklar på trottoaren

Inget, ofta handlar sådant här om bristfällig cykelbaserad infrastruktur, jag skulle dock hävda att vi är på väg in i ett nytt planeringsparadigm, där cykeln som färdmedel kommer att få ta större plats, vi bygger tätare(och hållbarare), och det i sig gör cykeln mer effektiv.

• MEE83
    Anonym (Idioter) skrev 2015-09-08 03:51:50 följande:

Dom som cyklar som färdmedel är idioter! Kan inga trafikregler, har ingen självbevarelsedrift, och förstör allmänt i trafiken!

Jag ser dagligen cyklister bli påkörda, och det är alltid bilföraren som folk skäller ut och kollar snett på. Inte idioten på cykel som inte väjer vid väjningsplikt, cyklar mot rött, cyklar på övergångsställe, cyklar på vägen när det finns cykelbana.

Och det värsta av allt är att cyklisterna blir arga när man nästan kör på dem, när dem själva gjort fel! Ingen av dem fattar högerregeln tex, som ger böter på 2000kr om man inte väjer.

Jag ska sluta samspela med cyklister helt och hållet så får vi se vem som vinner!

Cykel som färdmedel är jävligt smart, större framkomlighet, man slipper bilköer, man slipper leta parkering, man sparar tid, pengar och miljön, listan kan göras lång.

Sedan håller jag med om att många cyklister är fullständigt skogstokiga dock, jag är mer vaksam på cyklister än bilar här i Stockholm. Bilister brukar respektera fotgängare(jag promenerar mycket, varje dag till jobbet till exempel). 

Jag tycker dock att det fortfarande saknas bra infrastruktur på många ställen dock, vilket skapar konflikter och irritation bland vissa. Sverige borde studera utpräglade cykelstäder som Köpenhamn och Amsterdam. 
  • MEE83
    Anonym (tt) skrev 2015-09-08 13:49:49 följande:
    Tycker det är bättre då som sagt att på dessa ställen gå med sina barn. Lära sig från början vad man får och inte får göra!  

Att småbarn som precis lärt sig cykla eller är på väg att lära sig är en sak ifall de cyklar på trottoaren. Men har man kunnat det ett tag så är ju nästa steg att antingen gå på trottoaren eller cykla där man cykla!!
    Lite väl tufft att tvinga ut ett barn i vägtrafiken, det är ju inte direkt så att du riskerar allvarliga skador om en låt säga 9-åring cyklar in i dig(om du inte har otur). 
  • MEE83
    Anonym (S.Ö.) skrev 2015-09-08 17:33:28 följande:
    Jo, det kan göra riktigt ont även om det är en liten cykel som kommer i låg fart, och bara för att cyklisten är ung behöver det inte innebära att farten är låg.
    Vikt påverkar resultatet av en krockskada, vikt, rörelseenergi, hastighet etc spelar in, om en unge springer in i dig så gör det inte lika ont som det skulle göra om det är en 100kg snubbe som bum rushar dig i maxfart, då känns det betydligt mer. 

Sedan kan det ju självklart göra lite ont, men vad fan, det överlever man ju. 
  • MEE83
    Anonym (TS) skrev 2015-09-08 18:14:44 följande:
    Beror på - en unge i hög hastighet som kör in i ryggen på en...
    Om man har otur så kan man naturligtvis skada sig, men man får väl vara lite situationsmedveten, jag har personligen aldrig varit i närheten av att bli påkörd, trots att jag mer ofta än sällan promenerar dit jag skall, till exempel jobbet, man får ju ha lite koll på sin omgivning liksom, kommer det cyklister så är det ju ingen stor sak att ta två steg åt sidan medans man går, då får man bra flyt i alla trafikslag.

Går man och dagdrömmer så är det klart att man kan råka illa ut.  
Svar på tråden När en person cyklar på trottoaren