Inlägg från: EcceHomo |Visa alla inlägg
  • EcceHomo

Sjuksköterskestudier

KI tycker bara läkarna är viktiga, resten som pluggar där är inte värda något.

Skulle jag välja en i Stockholm skulle jag ta Sofiahemmet eller Röda Korset.

Skulle jag välja på övriga landet så skulle jag ta en studentstad typ Lund, Uppsala eller Linköping. Intagningspoängen är hög och städerna har mycket att erbjuda.

• EcceHomo
    CinnamonGirl skrev 2015-09-15 08:32:11 följande:

Jag har bara haft planer på just KI, just för att det är en rent medicinsk högskola. Samtidigt har jag tänkt att det är stor risk att det är för mycket fokus på just läkarna... ska man plugga till ssk tror jag att det kan vara roligare och trevligare med en mindre skola och då passar ju Sophiahemmet eller Röda korset in, eller Ersta då... annars skulle det vara roligt med Uppsala också, det är ju en "riktig" studentstad.

Det är verkligen mycket fokus på läkarna på KI, har hört det från både folk som pluggar läkare och annat på KI. Läkarstudenterna får bästa salarna, mellis och fika, de bästa assarna medan resten får nöja sig med den kalla salen längs bort på campus och de mest oengagerade assarna. Någon mellis eller fika är inte att tala om.

Dessutom bedriver KI lite snobberi i och med att de har Nobelpriset och deras medicinska universitet topprankas pga forskning som de har fått dit pga Nobel. Sanningen är att deras utbildningar håller liknande standard som resten av Sverige och inte så mycket mer.
  • EcceHomo
    JA77 skrev 2015-09-15 20:56:30 följande:

Men det där kan inte alls stämma eftersom läkare och ssk har olika campusorter. Lite mer på fötterna bör du ha. Inga studenter får mellanmål (betalt). 

Man kan plugga mer saker på KI är läkare och ssk. Jag känner flera som läser/har läst biomedicin och flera har dom har senare kommit in på läkarprogrammet och de märker en markant skillnad på hur de känner sig behandlade och prioriterade av skolan. Det där med mellanmål har verkligen hänt flera gånger.
  • EcceHomo
    JA77 skrev 2015-09-16 10:13:10 följande:

Men du jämförde väl ssk och läkare? De har ju olika förutsättningar eftersom de är på olika institutioner. 

Nej jag sa bara att KI har väldigt mycket fokus på läkarna och resterande studenter är lite bortprioriterade.
Svar på tråden Sjuksköterskestudier