• Lanas mamma

känner mig ledsen för min son!!!!

Hej alla! Det är så här att jag har två barn 2 år och 11 månader, innan jag fick barn hade jag ingen aning om förskolor och att man måst registrera barnet så tidigt till att få plats:( så när första barnet fyllde 20 månader så pratade de på BVC jag måst börja söka plats för förskola, i alla fall jag sökte plats i Partille kommun för att vi bor i område som är i begränsad kommun till Partille och jag och maken jobbar I Partille så blir det smidigare att köra barnen till dagis men jag bor i Göteborg och jag väntade nästan 7 månader utan svar och jag tänkte mig att de ska hör av sig så fick jag råd från min väninna att jag får ringa själv, svaret var det att jag får INGET plats enligt att jag har inget adress i Partille även om jag läste på deras hemsidan att man kan söka plats där från annan kommun men de på Partille kommun har sagt NEJ du kan söka fast du tyvärr så du får inte plats!!!!! idag träffade jag psykolog för min som för att han pratar inte än och han började bli ledsen hemma och började känna sig mer ensam och vill inte träffa barn eller folk och han vill leka med sig själv!!! han är 27 månader nu, jag ringde till Göteborg kommun och de sa att jag måste söka igen so gjorde jag detta idag, MEN jag måste vänta minst 4 månader igen för att få plats och kanske mer beror på vilka förskolor som jag valde. Psykologen sagt att barnet måst gå på förskola så snabbt det går, jag känner mig väldigt oroligt för min son och jag hoppas verkligen om någon kan tipsa mig vad kan jag göra? kan man skynda kö eller vad kan man ha för lösning för att få plats i Partille enligt att jag har väntat länge,kan psykologen hjälpa till med detta, jag är väldigt tacksam för era RÅD.......

• Svar på tråden känner mig ledsen för min son!!!!
  • Flickan och kråkan

Om ditt barn är orolig med andra barn och vuxna så är det viktigaste ju att ni i lugn och ro träffar andra barn på egen hand innan han börjar förskola. Gå på öppna förskolan, ha lekträffar med andra barn i närheten etc.

• Maramina

Kolla efter dagmamma, kolla efter privata alternativ och även bredda er vad det gäller vilka förskolor ni söker er till. Och fundera på om ni inte ändå ska söka i Göteborg och inte nödvändigtvis enbart i Partille. Visst, det kan innebära längre dagar för barnen pga restiden du och din man har, men så som ni har tänkt nu så skulle de själva fått restid.

Ett annat alternativ är att ni flyttar till Partille så att ni får rätt till förskoleplats

• Maramina

Och som Flickan och kråkan skriver så får du under tiden som ni står i kö till förskoleplats gå på öppna förskolan

• viseversa

Nej man kan inte gå före i kön, alla behöver förskoleplats. Du skulle sökt plats på fler förskolor både i Göteborg och där du ville ha plats. Det är ett helvete detta med plats. Sen varför ska han gå på förskola om han är rädd för andra barn? Gå till öppna förskolan om du har någon där du bor. Sen måste du sätta hans småsyskon i kön också, annars kan det bli samma sak igen.

• Velmaja

Du får gå med barnen på öppna förskolan istället tills ni får en plats..

• Lanas mamma
    Tack alla för svar! Jag har faktiskt börjat redan att gå på öppna förskola vissa dagar men beror på att de delar dagar till små barn och stora barn så att jag  kan gå dit bara en dag i varannan vecka då är det maken ledig från jobbet så kan han ta hand om det lilla barnet, det är faktiskt inte lätt också men på de dagarna på öppna förskolan har barnet börjat få kontakt med andra barn särskild vid sång samling och det ganska positiv reaktion därför sa psykologen att det är dags att han träffa andra barn och få ett bra nätverk runt honom, annars han var väldigt social när han var vid 15-18 månader men jag har tyvärr inte så många bekantar i Göteborg utan mest på annan städet som jag borde innan så det förskolan är det den bästa plats för honom att vara i kontakt med barn tycker jag och psykologen i så fall.
  • Alexi
    Lanas mamma skrev 2015-09-10 11:44:28 följande:
    Tack alla för svar! Jag har faktiskt börjat redan att gå på öppna förskola vissa dagar men beror på att de delar dagar till små barn och stora barn så att jag  kan gå dit bara en dag i varannan vecka då är det maken ledig från jobbet så kan han ta hand om det lilla barnet, det är faktiskt inte lätt också men på de dagarna på öppna förskolan har barnet börjat få kontakt med andra barn särskild vid sång samling och det ganska positiv reaktion därför sa psykologen att det är dags att han träffa andra barn och få ett bra nätverk runt honom, annars han var väldigt social när han var vid 15-18 månader men jag har tyvärr inte så många bekantar i Göteborg utan mest på annan städet som jag borde innan så det förskolan är det den bästa plats för honom att vara i kontakt med barn tycker jag och psykologen i så fall.
    Alltså menar du att du inte kan gå dit med din tvååring och ta med dig bebisen? Är du säker på att du förstått reglerna då? För de flesta som går på ÖF, i alla fall här, är sådana som är föräldralediga med småsyskon och då går dit med både det större och mindre barnet.
  • jwrga

Att din son är sen med talet beror inte på att han inte går på förskola. Har ni kollat hörseln? Gör det omgående annars. Vår son hade vatten bakom trumhinnan, och sedan han fick rör inopererat så har han börjat prata massor!

Jag frågade vår logoped om hon rekommenderade utökad tid på förskolan för att han skulle komma i fatt, men enligt henne så är en engagerad förälder mycket bättre för språkutvecklingen än förskola. Enda gången hon rekommenderade mer förskola för talet är när hemmiljön brister på något sätt. 

Det är väldigt många tvååringar som inte går på förskola, och det är först de senaste årtiondena som barn går på förskola som regel snarare än undantag. Att inte gå på förskola ger inte beteendeproblem om hemmiljön är god. Gå på öppna förskolan så att han tillsammans med dig får möjlighet att utforska lek med andra barn. Fast min son var inte särskilt road av att leka med andra barn i den åldern, han satt helst och byggde tågbana när vi var på ÖF och blev arg när andra barn kom och tog hans tåg. 

• jwrga

Ja du har nog missuppfattat det där med åldrarna på öppna förskolan. Om det är tider då det BARA får vara stora barn där så lär det ju knappt vara några barn då. Det brukar vara att vissa tider är det för barn i alla åldrar, och vissa tider bara för små barn.

• Lanas mamma
    Ja det stämmer, det två dagar för barn från 6 mån till 6 år, jag provade att två med båda barnen men jag kunde tyvärr inte klara mig där, stora barnet vill springa mig i närheten och den lilla vill också hjälp med allt, personalen har hjälpt till men till slut så är vi tre blir trötta och jag tänkte mest på det lilla barnet, därför då blir det bara en dag varannan vecka beror på makens ledighet som sagt som jag kan gå med stora barnet och då blir det lättare för oss båda.jag ska försöka idag att kontakt privata förskolor så vi får se, känner mig väldigt besviken för att jag hade ingen aning att man kan ansöka plats tidigt och söka privata och kommunal samtidigt alltså sök förskolor i god tid, det var allt kanske mitt fel:(
  • Flygfotogen

Vad gör ni på dagarna om du bara orkar ta med dem på öppna förskolan en dag varannan vecka? De låter understimulerade. Hur mår du?

• Lanas mamma
    Rynkar på näsanDrömmer Jo, jag mår sådär jag försöker att ta hand om de och göra vissa aktiviteter med de, promenera ibland och vi går ut mer på helgen när maken är ledig 
Svar på tråden känner mig ledsen för min son!!!!