• Analoga

Hembakat vs köpt fikabröd till matcher

Jag måste få fråga er alla som har barn som går på någon form av idrott.

När ni har hemmamatcher/hemmacuper och ska ta med fikabröd till försäljning:

Måste det vara hembakat? Eller får ni välja om ni hellre köper med fikabröd?

Jag är aningen irriterad på den klubb som dottern spelar i. De ska ha cup i helgen och vid våra kioskpass är vi tvungna att antingen baka själva alternativt köpa färdigbakat - men då duger det inte i den vanliga mataffären utan det måste vara från bageri (!?) 

På fråga är det för att det inte ska vara industritillverkat för att undvika onödiga tillsatser bl a.

Jag tycker det är superlöjligt..och ett sådant beslut borde ha föranlett en omröstning! Alla kanske inte kan/vill baka och alla kanske inte vill/har råd att gå på ett bageri istället för en vanlig livsmedelsbutik!

Sen så tycker jag att det är överdrivet med ett sånt tänk att det kan vara onödiga tillsatser i. Går jag på en bortamatch så föredrar jag industriellt framställt fikabröd framför att köpa fikabröd som jag inte har en aning om vem som har bakat!

Vem vet hur hygieniska de är vid bakningen? Kanske är förkylda? Kanske barn hemma som kommer och kladdar i degen? Kanske någon magsjuka i omgivningen?

Det är mycket mer hygieniskt med köpt fikabröd, men man ska inte tvingas gå till ett bageri!

Så nu är jag nyfiken på hur det är i era barns klubbar!

• Svar på tråden Hembakat vs köpt fikabröd till matcher
  • HönaAvFjäder

Men snälla, åk förbi ICA och köp från deras "bageri". Ingen kommer att se någon skillnad.
    Eller 7-eleven, eller statoil.

• Analoga

Klart de ser skillnad på förpackningen. Man bör ju ha lite större, typ Gilles kartonger hade jag tänkt...

• Analoga

Men nu var det ju inte heller direkt det svaret jag ville ha; utan jag frågade om policyn i era barns klubbar!

• HönaAvFjäder
    Analoga skrev 2015-09-10 10:41:45 följande:

Klart de ser skillnad på förpackningen. Man bör ju ha lite större, typ Gilles kartonger hade jag tänkt...

Jag talar om deras BULLAR, som ligger bland allt annat "nybakt" bröd. Du vet, i de där skåpen??? Man tar en påse och plockar sina bröd med en metallklämma.
    Där finns både muffins och bullar.
  • HönaAvFjäder

Om det bara är kakor du syftar på, så är ju just småkakor billigt på bageri. Så då förstår jag inte problemet.

• HönaAvFjäder
    Analoga skrev 2015-09-10 11:05:51 följande:

Tråkig ton/attityd du har. Lägg ner. Du har gett ditt svar nu Obestämd 

Men du gör ju en höna av en fjäder.
    Det är ett ickeproblem du står inför.
    Är det för dyrt för dig med bageri, så köp bullar, muffins och wienerbröd på Ica, Konsum, 7-eleven, Statoil, osv.

Är det småkakor du tjafsar om, så köp de på bageri. För det första så kan du inte fejka en bagerikaka - man känner skillnaden DIREKT!
    För det andra är kakor billigt på bageri.

• HönaAvFjäder

Här har vi för övrigt varken kakor, bröd eller bullar. Vi säljer färsk frukt samt naturella nötblandningar i påse (endast utomhus).
    Här skulle man aldrig få för sig att sälja kaloribomber i samband med nyttogöra. De två sakerna skall icke kombineras.

• Frontline

Varför ska barnens föräldrar fixa fikabröd för?

Grabben har fotbollscup i helgen och där är det klubben som fixar allt och har en egen kiosk.
    Det dom vill vi föräldrar ska göra är om några kan stå och ta hand om kiosken resten sköter klubben...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Analoga
    HönaAvFjäder skrev 2015-09-10 11:12:56 följande:
    Men du gör ju en höna av en fjäder.
    Det är ett ickeproblem du står inför.
    Är det för dyrt för dig med bageri, så köp bullar, muffins och wienerbröd på Ica, Konsum, 7-eleven, Statoil, osv.

Är det småkakor du tjafsar om, så köp de på bageri. För det första så kan du inte fejka en bagerikaka - man känner skillnaden DIREKT!
    För det andra är kakor billigt på bageri.

Lägg av nu!
  • Analoga
    Frontline skrev 2015-09-10 11:37:34 följande:
    Varför ska barnens föräldrar fixa fikabröd för?

Grabben har fotbollscup i helgen och där är det klubben som fixar allt och har en egen kiosk.
    Det dom vill vi föräldrar ska göra är om några kan stå och ta hand om kiosken resten sköter klubben...
    Vilken bra klubb! Tyvärr är det nog väldigt ovanligt att en klubb har så god ekonomi..
  • Frontline
    Analoga skrev 2015-09-10 11:47:16 följande:
    Vilken bra klubb! Tyvärr är det nog väldigt ovanligt att en klubb har så god ekonomi..
    God ekonomi vet jag inte, men dom köper ju in det billigare och sen lägger på några kronor så att det går runt helt enkelt...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • cosinus

Hos oss får man välja men utgångspunkten är att de som är satta att baka fixar något motsvarande en långpanna.

DVS. ungefär lika många i antal som man får ut t ex mockarutor från en långpanna.

DVS. ungefär lika stora eftersom det absolut enklaste är att ha ett enhetligt pris på 10kr/st för alla fikasorter.

Man kan alltså inte komma med 10 små chokladbollar eller en bunke pepparkakor eller annat som känns mest som de borde kosta 2 kr styck.

Sen, även om det inte är förbjudet att köpa sånt som ändå känns ok i sammanhanget pris och storleksmässigt så säljer ändå hembakt betydligt bättre så det är klart vi föredrar det men något uttalat förbud finns inte och det är stor skillnad på om det kommer från den "hembakta" avdelningen på ICA eller om det är något vakumförpackat elände som håller ett halvår. Det första alternativet kan jag tycka vore helt ok men det har aldrig någon kommit med för då blir det ju dyrare än de andra.

Svar på tråden Hembakat vs köpt fikabröd till matcher