• fan och hans moster

Detta med att barnet fyller ett år (SGI osv).

Vårt barn är tio månader nu så ettårsdagen är nära. Detta med att skydda sin SGI kräver ju fulltidssysselsättning av någon sort. Vi vill inte sätta honom på dagis förrän nästa höst egentligen så nu är frågan hur vi ska lösa detta.

Jag är arbetslös så jag kan bli arbetssökande och då tänkte jag först 50% arb.sökande och 50 FL. Men vad händer om jag får ett jobb och vi inte har förskoleplats?De är ju ingen idé att han är på förskola om jag ändå är arbetssökande hemma liksom. Hur löser man sånt egentligen? Även om han skulle ha en plats där så kan det ju dröja evigheter innan han plötsligt måste vara där. Dessutom vet jag inte riktigt helelr hur man löser dessa gånger man ska ha möten eller liknande när man är arbetssökande också. Inte kan man väl slänga ungen på dagis bara sådär? Han kommer ju vara helt förstörd av ett sådant miljöombyte helt plötsligt.

Funderade även på om jag skulle studera 50 % men hur ska man hinna med det? Dessutom är jag redan färdigutbildad och har egentligen ingen större lust med studier igen...

100% föräldraledig vill jag inte vara heller, dels för att jag inte kommer ha nog med dagar för hela perioden och dels för att jag, när jag väl har ett jobb, vill kunna vara lite FL (om de dagarna ens finns kvar sedan). 

Jag går och funderar på detta så jag blir tokig. Hur gör man?! :(

• Svar på tråden Detta med att barnet fyller ett år (SGI osv).
  • Alexi

De flesta planerar det nog från andra hållet. Typ när vill vi sätta barnet på förskola, hur ska vi försörja oss under tiden osv.

Men när ska pappan vara hemma, vad har ni planerat?

Är du arbetssökande brukar det krävas att du har barnomsorg ordnad, dvs att någon (pappa, förskola, mormor) står redo att ta hand om barnet direkt om du får jobb.

Och nej, man kan inte bara slänga in ett litet barn på förskola utan inskolning tar ett par veckor.

• fan och hans moster
    Alexi skrev 2015-09-10 12:40:47 följande:

De flesta planerar det nog från andra hållet. Typ när vill vi sätta barnet på förskola, hur ska vi försörja oss under tiden osv.

Men när ska pappan vara hemma, vad har ni planerat?

Är du arbetssökande brukar det krävas att du har barnomsorg ordnad, dvs att någon (pappa, förskola, mormor) står redo att ta hand om barnet direkt om du får jobb.

Och nej, man kan inte bara slänga in ett litet barn på förskola utan inskolning tar ett par veckor.

Det är ju det vi gör, först nästa år vill vi egentligen sätta honom där. Och nu är mina funderingar om hur man gör tills dess. 

Precis, jag vet inte hur man gör med barnomsorg om man råkar få jobb. Man vet ju inte när jobbet dyker upp, när ska man i sådana fall ha inskolning etc? Ska jag ha honom på förskola trots att jag är hemma som arbetssökande? Låter knasigt. 

Pappan har precis börjat nytt jobb, så det är inte aktuellt att bli FL ännu.
  • MoLsMamma

Men om du vill ha barnet på förskola först nästa år så ska du ju va föräldraledig tills dess.. De bör ni ju haft i beaktande när ni räknade på hur länge fl-dagarna skulle räcka.

Är du arbetssökande så ska den tiden gå åt att söka just arbete och den tiden (iaf del av tiden) får du ju ha barnet på förskola. Det kan ju va bra att skola in barnet så att han/hon får mjukstarta några timmar i veckan så att det är klart sen när du får jobb. För är du arbetssökande ska du ju kunna ta ett jobb när som o ha barnomsorg ordnat. Har du inte det är det helt föräldraledig du ska va tills ni är redo för förskola :)

• MoLsMamma
    fan och hans moster skrev 2015-09-10 12:53:58 följande:
    Det är ju det vi gör, först nästa år vill vi egentligen sätta honom där. Och nu är mina funderingar om hur man gör tills dess. 

Precis, jag vet inte hur man gör med barnomsorg om man råkar få jobb. Man vet ju inte när jobbet dyker upp, när ska man i sådana fall ha inskolning etc? Ska jag ha honom på förskola trots att jag är hemma som arbetssökande? Låter knasigt. 

Pappan har precis börjat nytt jobb, så det är inte aktuellt att bli FL ännu.
    I vår kommun gäller 25 h i veckan på förskola för arbetssökande
  • fan och hans moster
    MoLsMamma skrev 2015-09-10 14:44:48 följande:
    I vår kommun gäller 25 h i veckan på förskola för arbetssökande
    Ok, men AMS sa till mig att när som helst ska jag kunna komma dit. Det går ju inte ihop om de 25 timmarna i veckan är förbrukade just då?

Rent sådär vill jag kunna vara FL-ledig en viss deltid när jag väl jobbar. Därför har vi försökt snåla lite på dagarna. Jag vill inte att han plötsligt ska gå fulltid på förskola. 

Men det kanske låter vettigast att ha honom några få timmar på förskola i veckan i början. Så det liksom finns där i hans minne när han väl ska börja på "allvar".

Jag har bara sån ångest inför allt. Jag tycker att det är för tidigt, men det kanske bara är naturlig instinkt att känna så. Dessutom måste ju ekonomin klaffa, jag kan inte sumpa min SGI heller. Och så vill jag ju inte jobba heltid när det väl blir, så han inte ska ha så långa dagar till en början. 

När jag varit arbetssökande förr så har jag knappt haft med AMS att göra. Jag har fått söka jobb ifred hemifrån. Och så har det varit för min man också nu innan han fick detta jobbet som han påbörjat nyligen. Så, det har inte varit tidskrävande att vara arbetssökande för oss i alla fall.
  • Alexi
    Annelie 76 skrev 2015-09-10 17:52:16 följande:
    Du kan inte vara arbetssökande utan dagisplats.
    Jo om tex pappan står redo att ta över föräldraledigheten om mamman får jobb eller liknande.
  • Annelie 76
    Alexi skrev 2015-09-10 20:32:50 följande:
    Jo om tex pappan står redo att ta över föräldraledigheten om mamman får jobb eller liknande.
    Nej. Du får inte skriva in dig på af och få a-kassa utan barnomsorg. Utan detta är du inte sysselsatt enligt fk.
  • Alexi
    Annelie 76 skrev 2015-09-10 20:36:35 följande:
    Nej. Du får inte skriva in dig på af och få a-kassa utan barnomsorg. Utan detta är du inte sysselsatt enligt fk.
    Säger vem?

Nu bara googlade jag lite och hittade tex Akademikernas akassas hemsida där de skriver så här:
    Din barnomsorg måste vara ordnad

För att ha rätt till ersättning måste du söka och vilja kunna ta arbete minst 17 timmar per vecka. Din barnomsorg måste vara ordnad så att du kan ta ett jobb. Det har ingen betydelse om det är kommunalt eller om exempelvis dina föräldrar eller en granne kan rycka in när du får ett jobb.

• pigglet

Instämmer med Alexi - för att räknas som arbetssökande ska man ha barnomsorg ordnad, så man kan ta ett jobb direkt om man får ett. Huruvida det är förskoleplats eller någon bekant eller andra föräldern spelar ingen roll.

TS - det är ju föräldraledig du har tänkt vara. Du vill inte skola in barnet på förskola förrän nästa år, och har ingen plan på att börja jobba innan dess. Då får du antingen skippa att skydda din SGI eller ändra din plan.

Svar på tråden Detta med att barnet fyller ett år (SGI osv).