Inlägg från: Anonym (Eh) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Eh)

Umgänge i familjehem

Anonym (anonym) skrev 2015-09-12 13:45:50 följande:
    Så familjehem ska alltså som alla andra människor jobba heltid och dessutom ha besök av bioföräldrar flera gånger i veckan på sin fritid och hur ska bioföräldrar ha möjlighet att resa och besöka sina placerade barn flera gånger i veckan för det måste väl finnas några bioföräldrar som faktiskt har arbete att sköta.
    Att vara familjehem ÄR en massa jobb. På sätt och vis får man hela familjen på köpet. Kan man inte acceptera det uran tror att det går ut på att få ett eget litet barn att gulla med kanske man ska göra nåt annat.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (anonym) skrev 2015-09-15 10:18:29 följande:
    " kommer förhoppningsvis få flytta hem igen så snart som möjligt så jag hoppas att den lille INTE blir alltför hemmastadd i sitt tillfälliga hem! " och du tycker att detta uttalande är lämplig riktlinje för hur barn i familjehem ska bemötas att inte låta det se sig som en i familjen och känna trygghet i det hem där det bor. Har alldeles säkert hört just dessa saker från fd fosterbarn att det värsta var att de kände sig utanför och som gäster i sitt familjehem och kände sig mindre värda än familjens egna barn samt kände stark oro över att kanske plötsligt behöva flytta.
    Om du nu ska skriva nåt kanske du ska citera rätt inlägg?
  • Anonym (Eh)
    Anonym (anonym) skrev 2015-09-15 10:53:28 följande:
    Citat stämmer alldeles utmärkt med vad du skrev om att få ett barn att gulla med eftersom den andra skribenten också menade på att familjehemsbarnet inte ska bli för hemmastadd, slutsatsen jag drar är att familjehem ska fungera som en institution där föräldrarna ska ses som personal och barnen ska se sig som tillfälligt boende.
    Det bör alltså vara bättre att omhändertagna barn bor på institution i åratal istället för att leva med några som de uppfattar som sina föräldrar för det är så barn uppfattar dem som tröstar och ger dem kärlek.
    Du har då verkligen noll koll. Både på vad du skriver och vem du citerar. Men självklart hade det funnits fördelar med ett bra barnhem som är ungefär som ett dagis vilket finns i många länder. Då vet man åtminstone att saker sköts och fungerar som de skall och man hade tjänat tid i handläggning. Men om du nu diskuterar med den andre skribenten kanske du skall citera den och inte mig som typ skrivit ett inlägg.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Eh) skrev 2015-09-15 11:01:52 följande:
    Du har då verkligen noll koll. Både på vad du skriver och vem du citerar. Men självklart hade det funnits fördelar med ett bra barnhem som är ungefär som ett dagis vilket finns i många länder. Då vet man åtminstone att saker sköts och fungerar som de skall och man hade tjänat tid i handläggning. Men om du nu diskuterar med den andre skribenten kanske du skall citera den och inte mig som typ skrivit ett inlägg.
    Dessutom hade man ju avlastar personer som "anonym anonym" som uppenbarligen har noll intresse att vara familjehem utan bara tänker på ersättning, tid och pengar.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Oj) skrev 2015-09-15 11:55:08 följande:

Exakt! Jag tror det hade varit mycket bättre med barnhem i de allra flesta fall då det är extremt sällsynt med någorlunda vettiga familjehem.

Det blir dessutom en stor trygghet för familjerna (placerade barn och dess föräldrar/syskon) när allt går rätt, riktigt och lagenligt till och där alla inblandade arbetar för barnens bästa! Glad
    Japp, tror också de i många fall fungerat bättre.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (söderöver) skrev 2015-09-16 17:32:04 följande:

Orkar inte ens svara dem som tror att barn skulle få det bättre på barnhem än i ett familjehem...

De som tror det har stora brister i hur det fungerar i praktiken på ett barnhem (...och jo, jag har vid några tillfällen besökt barnhem i europa).

Jag blir ledsen av att läsa att det finns de som fortfarande inte förstått att ett barnhem inte är ett hem för barn!

Du vet att det är skillnad på barnhem och barnhem va? Bara för att de du sett inte varit bra innebär inte det att alla är dåliga. Det finns de som är ett fullgott alternativ till ett familjehem. Uppenbarligen har du väldigt dålig koll på barnhem och dess olika former.
  • Anonym (Eh)
    Drottningen70 skrev 2015-09-15 18:22:24 följande:

Finns antagligen en väldigt god anledning till att människor som tror att barnhem är bättre än familjehem för barn, har haft "problem" med socialtjänsten och betraktar dem som farliga fiender.

KG har aldrig haft problem med soc, däremot sett hur enorma kontrasterna kan vara. Har du? Det finns barnhem där de som jobbar bor med barnen, de är noga med anknytning och kontinuitet och lever i mångt och mycket som en lite större familj. Skillnaden är också att de flesta barn som bor på barnhem bott där så länge de kan minnas jämfört med de flesta placerade barn. Dessa barn får massor med kärlek, egentid och går i skola men familjen blir lite större. Det finns tom adopterade som saknar sitt barnhem som vuxna. Vårt sätt med en familj är inte alltid alltid de bästa. Det finns många minst lika bra alternativ.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (söderöver) skrev 2015-09-16 17:32:04 följande:

Orkar inte ens svara dem som tror att barn skulle få det bättre på barnhem än i ett familjehem...

De som tror det har stora brister i hur det fungerar i praktiken på ett barnhem (...och jo, jag har vid några tillfällen besökt barnhem i europa).

Jag blir ledsen av att läsa att det finns de som fortfarande inte förstått att ett barnhem inte är ett hem för barn!

Antar att du aldrig besökt dessa barnhem tex: www.pelastakaalapset.fi/se/verksamhet/barnskyddsarbete/barnhem/ som sagt du verkar mest ha sett skräckbarnhemmen och de allra fattigaste. Tror du på allvar att om man byggde ett barnhem i Sverige att det skulle vara en stor sovsal med 35 järnsängar med försummade barn såsom de ofta ser ut i Europa? Snarare är det du som har brister i vad det finns för alternativ.
  • Anonym (Eh)
    Drottningen70 skrev 2015-09-25 15:50:24 följande:
    Järnsängar och sovsalar är knappast det stora problemet förstår man nog om man vet vad man talar om. Det som är skadligt för barneb är givetvis att det kräver massa personal som ständigt byter skift, säger upp sig, blir hemma med vab etc. Onsdagar jobbar kalle, bettan och lena förmiddagen, sen kommer johan birgitta och eva på eftermiddagen och sen kommer nattpersonalen varav en är vikare etc... Det är bristen på kontinuitet, hemlika förhållanden, anknytning etc som är problemet.
    Det är ju just det man försöker undvika med familjelika barnhem. Det är liksom inte någon större personalomsättning, en del personal bor även på hemmet. Så som sagt en lite större familj med kanske 5 vuxna och 7 barn. Inte så mycket märkligare än en separerad familj med nya partners eller för all del storfamiljerna. Ett stort fokus ligger på just kontinuitet.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (anonym) skrev 2015-09-25 13:25:25 följande:
    Och du tror på fullt allvar att det i Sverige skulle byggas banhem där personalen bor med barnen?
    Det tror jag inte och det har jag inte skrivit heller. Däremot finns det mycket man kan göra för att barnhemmet inte blir en institution utan mer som en familj modell stor. Snarare blir det mer likt såsom vi levde fört där man var flera släktingar kring barnen och alla hjälptes åt. Att vi skall bo mamma-pappa barn för oss själva är ett ganska nytt påfund.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Men....) skrev 2015-09-25 22:54:17 följande:

Snälla eh var snäll och förklara för oss hur ett sådant barnhem skulle fungera? Vilka vuxna menar du skulle bo där? Någon med inget eget liv eller vilja till egen familj? Något av barnen knyter an till en personal som säger upp sig efter 1 år. Personal blir sjuka och ersätts då med vikarier som ofta kommer och går. Personal har enligt lag rätt till semester och åker iväg med sin egen familj men utan barnen på barnhemmet. Och ersätts då av vikarier. Och om det finns personal som bor på hemmet hur menar du att den personalen ska kunna ha ett eget liv också?

Sanningen är att en institution är och förblir just en institution. Och personal är och förblir just personal.Med betalt för att utföra ett arbete hur mycket man än tycker om sitt jobb. Och 5 vuxna på 7 barn dygnet runt??? Hört talas om arbetstidslagar? Om du räknar på att det dagligen bör finnas minst 2 vuxna mellan 7 - 20 och 1 vuxen varje natt så lär du snabbt inse att 10 vuxna på 7 barn är en mer rimlig siffra.

Du kan ju börja med att läsa mina länkar tex? Förutom dem finns det ett otal liknande barnhem att googla på om man är intresserad. Uppenbarligen fungerar det utmärkt. Sedan kanske du skall ta reda på vad en instution är för något.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (anonym) skrev 2015-09-25 23:39:53 följande:
    Nu står det inte ett enda ord om hur stor personalen är på dessa barnhem det står endast att det är 7 barn på varje avdelning. Personal är personal och 7 barn på institution kan knappast likna en uppväxt i en familj.
    Jodå det går alldeles utmärkt och barnen trivs dessutom.
Svar på tråden Umgänge i familjehem