• Anonym (söderöver)

    Umgänge i familjehem

    Skulle gärna vilja veta mer om hur umgängen med föräldrarna funkar för er som är familjehem.

    1. Hur ofta och hur länge har de biologiska föräldrarna umgänge med er familjehemsplacering?
    2. Har ni både fysiska umgängen och telefonumgängen?
    3. Hur gamla är era placerade?
    4. Sker umgängena hemma hos er, eller någon annan stans?
    5. Är er placering en LVU eller SoL?

    Vi är ett nyblivet familjehem som tycker att vi har mkt umgängen som ska passas och planeras efter, men man vänjer sej nog...
    Tycker bara att det kan vara intressant att jämföra hur ni andra har det!

  • Svar på tråden Umgänge i familjehem
  • Anonym (Soc)

    Ja det är ju barnets bästa som gäller. Och ju tätare umgänge som är möjligt desstå bättre.

  • Anonym (söderöver)

    Jo, det vet jag.
    ...men tror att du missuppfattat vad jag frågade.
    Läs gärna igenom min fråga igen och berätta utifrån det - då du skrivit "(soc)" så är det kanske så att du arbetar med frågorna ovan?
    Svara då gärna utifrån din erfarenhet. Vad tycker du funkar bäst för alla parter om vi pratar om ett litet barn, 2-3års ålder.

  • Anonym (Soc)
    Anonym (söderöver) skrev 2015-09-11 21:25:17 följande:

    Jo, det vet jag.

    ...men tror att du missuppfattat vad jag frågade.

    Läs gärna igenom min fråga igen och berätta utifrån det - då du skrivit "(soc)" så är det kanske så att du arbetar med frågorna ovan?

    Svara då gärna utifrån din erfarenhet. Vad tycker du funkar bäst för alla parter om vi pratar om ett litet barn, 2-3års ålder.


    Fast det är inte alla parters bästa som ska gälla utan enbart vad som är bäst för barnet. Och bäst för ett litet barn är täta umgängen helst flera gånger i veckan som därmed inte blir så dramatiska. Givetvis energi och resurskrävande för familjehemmet och tyvärr är det inte så många familjehem som accepterar så pass stor arbetsinsats och vi på socialtjänsten som har ont om familjehem tenderar att acceptera familjehemmens krav på färre umgängen eftersom vi är rädda att de annars säger upp sig. Därför kompromissas det med vad som är bäst för barnet. Men med enbarr barnperspektiv är det tveklöst så att täta kortare umgängen är bättre än längre men färre. (Under förutsättning då att bioföräldern inte är skadlig för barnet under umgänget genom exempelvis aggressivt eller dramatiskt beteende som upprör barnet)
  • Anonym (M-F)
    Anonym (söderöver) skrev 2015-09-11 21:25:17 följande:

    Jo, det vet jag.
    ...men tror att du missuppfattat vad jag frågade.
    Läs gärna igenom min fråga igen och berätta utifrån det - då du skrivit "(soc)" så är det kanske så att du arbetar med frågorna ovan?
    Svara då gärna utifrån din erfarenhet. Vad tycker du funkar bäst för alla parter om vi pratar om ett litet barn, 2-3års ålder.


    Det är flera faktorer som spelar in. Vad är orsaken till barnets placering? Har föräldrarna någon problematik som kan vara riskfylld för barnet (alkohol, droger etc.) som gör att umgänget inte kan ske regelbundet? Hur villiga är föräldrarna till att samarbeta med er? Bor de nära eller långt borta? Är ni, familjehemmet, villiga att ta emot föräldrarna i ert hem? Jag är inte själv familjehem, men jag utbildar mig till socialsekreterare.
  • Anonym (näppeligen)
    Anonym (Soc) skrev 2015-09-11 07:29:11 följande:

    Ja det är ju barnets bästa som gäller. Och ju tätare umgänge som är möjligt desstå bättre.


    Det kan man absolut inte fastslå utan att känna till barnet och föräldrarnas relation, nej. Barnets bästa är inte per automatik täta umgängen.
  • Anonym (Soc)
    Anonym (näppeligen) skrev 2015-09-11 22:24:41 följande:

    Det kan man absolut inte fastslå utan att känna till barnet och föräldrarnas relation, nej. Barnets bästa är inte per automatik täta umgängen.


    Jo om inte föräldern på något vis är skadlig för barnet så är det alltid bäst faktiskt. Tyvärr tenderar man att ge upp väldigt fort om barnet blir ledset i samband med umgänge typ de tre första gångerna och istället för att ge familjehemmet väglednkng så fattar man beslut om ungängesbegränsning så att barnet ska få "landa" och gör på så vis umgänget och saknaden ännu mer dramatisk istället för att barnet får lära sig att även om föräldern går hem efter ett umgänge så kommer de snart att ses igen. Ett område som har stora brister inom mitt gebit måste jag erkänna.
  • Anonym (Soc)
    Anonym (näppeligen) skrev 2015-09-11 22:24:41 följande:

    Det kan man absolut inte fastslå utan att känna till barnet och föräldrarnas relation, nej. Barnets bästa är inte per automatik täta umgängen.


    Jo om inte föräldern på något vis är skadlig för barnet så är det alltid bäst faktiskt. Tyvärr tenderar man att ge upp väldigt fort om barnet blir ledset i samband med umgänge typ de tre första gångerna och istället för att ge familjehemmet väglednkng så fattar man beslut om ungängesbegränsning så att barnet ska få "landa" och gör på så vis umgänget och saknaden ännu mer dramatisk istället för att barnet får lära sig att även om föräldern går hem efter ett umgänge så kommer de snart att ses igen. Ett område som har stora brister inom mitt gebit måste jag erkänna.
  • Anonym (näppeligen)
    Anonym (Soc) skrev 2015-09-11 22:35:03 följande:
    Jo om inte föräldern på något vis är skadlig för barnet så är det alltid bäst faktiskt.
    Ja  just det: " Om inte..." Alltså är inte täta umgängen per automatik bra för barn, utan ska bedömas från fall till fall.
  • Anonym (Men....)

    Måste få fråga dig (soc ) när du säger att det bara är barnets bästa man utgår ifrån , vilket, i sig är helt logiskt, hur man inom soc tänker runt barnets nya "familj" ? Är det inte viktigt att det fungerar även där och att både familjen och barnet får en bra möjlighet att knyta an till varandra? Att barnet får möjlighet att skapa en trygg harmonisk relation med familjen den kanske ska bo i under flera år framåt? Och att mycket täta umgängen med bio dels blir en stressfaktor för både barnet och nya familjen? Jag får en känsla av att du enbart ser familjehemmen som en slags förvaring mellan bioumgänget ? Om det är som du säger så förstår jag varför det finns för få familjehem. Tillvaron består av så mycket mer som ska fungera i vardagen runt både barnet och familjen. Och när du konsekvent påstår att det ALLTID är bäst för barnet med täta umgängen så undrar jag lite över vad du grundar det på? Skulle du själv vilja umgås med någon som du t.e.x själv blivit dagligen misshandlad av? Många gånger upplever jag snarare att det inte är utifrån barnets bästa ni ser utan mer utifrån förälderns rätt till sitt barn. Just p.g.a. detta tunnelseende ni har som är inlärt.

  • Anonym (Ann)
    Anonym (Men....) skrev 2015-09-12 09:55:33 följande:

    Måste få fråga dig (soc ) när du säger att det bara är barnets bästa man utgår ifrån , vilket, i sig är helt logiskt, hur man inom soc tänker runt barnets nya "familj" ? Är det inte viktigt att det fungerar även där och att både familjen och barnet får en bra möjlighet att knyta an till varandra? Att barnet får möjlighet att skapa en trygg harmonisk relation med familjen den kanske ska bo i under flera år framåt? Och att mycket täta umgängen med bio dels blir en stressfaktor för både barnet och nya familjen? Jag får en känsla av att du enbart ser familjehemmen som en slags förvaring mellan bioumgänget ? Om det är som du säger så förstår jag varför det finns för få familjehem. Tillvaron består av så mycket mer som ska fungera i vardagen runt både barnet och familjen. Och när du konsekvent påstår att det ALLTID är bäst för barnet med täta umgängen så undrar jag lite över vad du grundar det på? Skulle du själv vilja umgås med någon som du t.e.x själv blivit dagligen misshandlad av? Många gånger upplever jag snarare att det inte är utifrån barnets bästa ni ser utan mer utifrån förälderns rätt till sitt barn. Just p.g.a. detta tunnelseende ni har som är inlärt.


    Nu har ju soc skrivit flera gånger att om det inte är skadligt för barnet är det det bästa. Om man dagligen blivit misshandlad kan det ju vara ett sånt fall.
Svar på tråden Umgänge i familjehem