Ja, dubbla pass och medborgarskap går att fixa oavsett civilstånd men det underlättar pappersarbetet om ni är gifta.
Okej så enligt vad du beskrivet är det troligast att ingen av er i dagsläget skulle få någon bra ersättning för föräldraledighet vare sig i USA eller i Sverige. I USA kanske flickvännen kan få betald ledighet men inte så länge, så om ni får barn i USA står ni inför valet ifall någon av er ska sluta arbeta när den betalda föräldraledigheten är slut för att ta hand om barnet (=inkomstförlust) eller om ni direkt när barnet är fött ska sätta det i kö till child care och lämna barnet där och fortsätta jobba (= stor utgiftsökning, kostar mellan $1300-2300 där jag bor beroende på halvtid eller heltidsplats, vet inte vad det kostar på andra platser så det får ni kolla upp).
I Sverige anser man ju generellt att det inte är så bra för barnet att börja på förskola så tidigt som vid några månaders ålder som man måste i USA om man vill/behöver fortsätta jobba, så det är därför föräldraförsäkringen omfattar så många dagar i Sverige. MEN det blir väl folk av de amerikanska barnen också, även de som satts på dagis tidigt, även om ju många kvinnor här väljer att bli hemmafruar just för att man dels inte vill sätta barnet på förskola så tidigt men även för att om kvinnan inte har en väldigt bra inkomst så blir det ju inte så mycket kvar av hennes nettolön om hon jobbar heltid och får betala runt 2000 dollar för barnomsorg (även om man har gemensam ekonomi blir ju verkligheten att om man tjänar kanske 3000 dollar netto och måste lägga allt utom 1000 dollar på barnomsorg så KÄNNS det ju ändå som att man jobbat heltid för endast 1000 dollar i månaden, vilket kanske känns surt).
Jag vet inte hur lång tid processen tar för att få uppehållstillstånd och arbetstillstånd i Sverige men jag tror inte att det är mer än ett halvår, men jag tror att ni måste vara gifta innan ni kan ansöka. Detta får du kolla med Migrationsverket. Sedan gäller det för henne att hitta ett jobb och jobba där i 240 dagar för att kunna få inkomstbaserad föräldrapenning. Vilken bransch jobbar hon inom? Vissa branscher är mer tveksamma än andra inför att anställa någon som inte kan svenska, så om ni seriöst funderar på att flytta till Sverige bör du kanske försöka lära henne och/eller att hon går någon kurs.
För dig som egenföretagare vet jag inte vad som gäller för jag känner inga egenföretagare som fått barn, så det får du kolla med försäkringskassan. Du kan börja med att läsa på på deras hemsida innan du kontaktar dem, men eftersom du inte får vara skriven i Sverige när du bott (haft din stadigvarande dygnsvila) utomlands i mer än ett år så får du formulera dig så att det inte framkommer för då kan det blir problem, särskilt ifall du fått några boendebaserade förmåner från Sverige under dessa tre år.
Så allt som allt beror det ju på hur bråttom ni har att få barn, om flickvännen är runt 30-35 och känner att tiden börjar rinna ut så kanske det är bättre att bli gravid och få barn i USA eftersom ni då kan påbörja barnförsöken direkt efter ni gift er (eller för all del före om ni vill det, men det verkar ju inte vara "så man gör" i USA
). Men känner ni egentligen ingen direkt brådska att försöka få barn så får ni nog bättre förutsättningar genom att ta den lite längre vägen med flytt och jobb i Sverige. Sverige har ju också betydligt bättre arbetsrätt för föräldrar med möjlighet att vara hemma för vård av barn, t ex jobba deltid om man vill det, barnomsorg kostar max 1500 kronor per barn och månad dvs va en tjugondel av vad det kostar i USA.
Jag själv kommer flytta hem till Sverige just pga de stora skillnaderna i att som kvinna kunna fortsätta jobba även efter att man bluvit förälder. I USA verkar det som sagt som att alla kvinnor som inte är väldigt högavlönade känner att de måste välja mellan jobb eller familj. Rent slöseri för kvinnor att skaffa sig en högskoleutbildning om de sedan inte i praktiken kan använda den mer än fram tills de får barn, anser jag. Vissa menar ju att det högre löneläget och lägre skattetrycket skulle kompensera för att man t ex betalar den verkliga kostnaden för barnomsorg själv instället för att kraftigt subventionera den via skatten (som man ju gör i Sverige) men jag upplever inte att de flesta vanliga människor i USA tjänar SÅ bra att det täcker upp för de enorma kostnaderna för exempelvis barnomsorg och att spara till college för barnen.