• schopin

Föräldrapenning/ledighet i USA och i Sverige

Hej!

Jag bor i USA sedan tre år tillbaka. Jag flyttade hit och pluggade och blev kvar på ett 3-årigt arbetsvisum, träffade en amerikansk tjej och vi planerar nu att gifta oss nästa sommar och försöka få barn. Vi vet ännu inte om vi kommer att bo i USA eller i Sverige, men jag tänkte göra lite research oavsett scenario.

Jag är egenföretagare och arbetar just nu mest i USA, men även i Sverige. Om vi bestämmer oss för att bo kvar här, är jag berättigad till någon föräldrapenning via Sverige eller är det Amerikanska lagar som gäller?

Får barnet automatiskt dubbelt medborgarskap?

Om vi bestämmer oss för att bo i Sverige, vad gäller då för mig och min Amerikanska flickvän när det kommer till föräldrapenning?

Tack för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-09-11 04:43
    Ursäkta om detta postades i fel kategori. Jag är ny medlem!

• Svar på tråden Föräldrapenning/ledighet i USA och i Sverige
  • Seven Costanza

Svenskt medborgarskap får barnet efter att ni ansökt om svenskt personnummer och pass där ni får styrka att du är pappan om ni inte är gifta när barnet föds. Om ni är gifta antas du automatiskt vara pappan. Amerikanskt medborgarskap får barnet automatiskt om barnet föds i USA, eller efter att ni ansökt om amerikanskt pass och visat med födelsebeviset vem som är mamman, då framgår det ju att hon är amerikansk medborgare och kan då ge barnet amerikanskt medborgarskap.

Föräldrapenning blir knepigare. Är du fortfarande folkbokförd i Sverige? Betalar du någon skatt i Sverige? Skattar du i USA? Har din flickvän jobb och skattar i USA? Är hon och/eller du berättigad till någon betald föräldraledighet från era amerikanska inkomster? Hon får kolla vad som står i hennes anställningsavtal - för din del tror jag att du inte får ut något som egenföretagare i USA om du inte själv betalat in till någon försäkring för detta.

Följande gäller i Sverige: Föräldrapenning i Sverige är en boendebaserad förmån, inte en medborgarbaserad. Man måste alltså vara skriven i Sverige (kunna påvisa att man bor där) för att få föräldrapenning. Dessutom för att få mer än grundnivån på 225 kr per dag före skatt (dvs ca 4-5000 kr efter skatt) måste man ha jobbat och skattat i Sverige i minst 240 dagar i följd före barnets födelse. Föräldraförsäkringen är individuell så det räcker inte att den ena har jobbat i Sverige för att båda ska kunna få inkomstbaserad föräldrapenning. Har bara den ena jobbat får den inkomstbaserad fp när den är hemma med barnet medan den andra får lägstanivån när den är hemma med barnet.

Jag skulle råda er att antingen gifta er och stanna i USA tills ni kunnat utnyttja den ameriaknska föräldraledigheten (dvs OM den ena eller båda av er har tillräckligt bra föräldraledighetsförmåner alternativt att den som jobbar har inkomst så att den kan täcka upp den andras inkomstförlust). ELLER att vänta med barn, flytta till Sverige så fort det passar, folkbokföra er i Sverige så fort ni kommer dit, jobba i 240 dagar sammanhängande och sedan få barn. 240 dagar är "bara" åtta månader så vissa gamblar och blir gravida och räknar med att kunna jobba dessa åtta månader _under tiden_ man väntar barn, men för kvinnan är detta riskabelt för om hon inte mår bra under graviditeten och därför inte klarar att jobba dessa åtta månader i följd kan det bli att hon förlorar möjligheten till inkomstbaserad föräldrapenning.

Jag är svensk och vistas för tillfället i USA , kanske blir en längre vistelse så jag har således kollat upp en del kring detta. Mina vänner som var i er sits (en svensk, en amerikan) valde att flytta till Sverige innan de påbörjade barnförsöken och då fungerade det så som jag beskrev ovan. Fråga gärna om du undrar något mer. Lycka till!

• schopin
    Toppen, tack!

Så oavsett var barnet är fött kommer det att få dubbelt medborgarskap och pass om vi är gifta och kan få det om vi ansöker om det utan att vara gifta också?

Min flickvän har ett bra jobb, men föräldraledighet i USA verkar vara ett skämt oavsett var man jobbar. 4 veckor verkar anses vara lyx. Jag skattar i Sverige, men vi snackar minisummor. Även min Amerikanska inkomst är än så länge svag sedan jag precis har löst allt med arbetstillstånd och frilansar. Jag har ingen aning om vad för föräldraförmåner jag kan få här om jag fick barn. Troligen ingenting.

Jag är skriven på min mors adress i Sverige.

Vet du även något om hur det går till för min flickvän om vi flyttar till Sverige? Du nämner 240 dagar i följd, men då måste hon väl ha fått uppehållstillstånd och arbetstillstånd först vilket jag gissar tar ett tag? Och ett jobb!

Stort tack för svar!
  • Seven Costanza

Ja, dubbla pass och medborgarskap går att fixa oavsett civilstånd men det underlättar pappersarbetet om ni är gifta.

Okej så enligt vad du beskrivet är det troligast att ingen av er i dagsläget skulle få någon bra ersättning för föräldraledighet vare sig i USA eller i Sverige. I USA kanske flickvännen kan få betald ledighet men inte så länge, så om ni får barn i USA står ni inför valet ifall någon av er ska sluta arbeta när den betalda föräldraledigheten är slut för att ta hand om barnet (=inkomstförlust) eller om ni direkt när barnet är fött ska sätta det i kö till child care och lämna barnet där och fortsätta jobba (= stor utgiftsökning, kostar mellan $1300-2300 där jag bor beroende på halvtid eller heltidsplats, vet inte vad det kostar på andra platser så det får ni kolla upp).

I Sverige anser man ju generellt att det inte är så bra för barnet att börja på förskola så tidigt som vid några månaders ålder som man måste i USA om man vill/behöver fortsätta jobba, så det är därför föräldraförsäkringen omfattar så många dagar i Sverige. MEN det blir väl folk av de amerikanska barnen också, även de som satts på dagis tidigt, även om ju många kvinnor här väljer att bli hemmafruar just för att man dels inte vill sätta barnet på förskola så tidigt men även för att om kvinnan inte har en väldigt bra inkomst så blir det ju inte så mycket kvar av hennes nettolön om hon jobbar heltid och får betala runt 2000 dollar för barnomsorg (även om man har gemensam ekonomi blir ju verkligheten att om man tjänar kanske 3000 dollar netto och måste lägga allt utom 1000 dollar på barnomsorg så KÄNNS det ju ändå som att man jobbat heltid för endast 1000 dollar i månaden, vilket kanske känns surt).

Jag vet inte hur lång tid processen tar för att få uppehållstillstånd och arbetstillstånd i Sverige men jag tror inte att det är mer än ett halvår, men jag tror att ni måste vara gifta innan ni kan ansöka. Detta får du kolla med Migrationsverket. Sedan gäller det för henne att hitta ett jobb och jobba där i 240 dagar för att kunna få inkomstbaserad föräldrapenning. Vilken bransch jobbar hon inom? Vissa branscher är mer tveksamma än andra inför att anställa någon som inte kan svenska, så om ni seriöst funderar på att flytta till Sverige bör du kanske försöka lära henne och/eller att hon går någon kurs.

För dig som egenföretagare vet jag inte vad som gäller för jag känner inga egenföretagare som fått barn, så det får du kolla med försäkringskassan. Du kan börja med att läsa på på deras hemsida innan du kontaktar dem, men eftersom du inte får vara skriven i Sverige när du bott (haft din stadigvarande dygnsvila) utomlands i mer än ett år så får du formulera dig så att det inte framkommer för då kan det blir problem, särskilt ifall du fått några boendebaserade förmåner från Sverige under dessa tre år.

Så allt som allt beror det ju på hur bråttom ni har att få barn, om flickvännen är runt 30-35 och känner att tiden börjar rinna ut så kanske det är bättre att bli gravid och få barn i USA eftersom ni då kan påbörja barnförsöken direkt efter ni gift er (eller för all del före om ni vill det, men det verkar ju inte vara "så man gör" i USA ). Men känner ni egentligen ingen direkt brådska att försöka få barn så får ni nog bättre förutsättningar genom att ta den lite längre vägen med flytt och jobb i Sverige. Sverige har ju också betydligt bättre arbetsrätt för föräldrar med möjlighet att vara hemma för vård av barn, t ex jobba deltid om man vill det, barnomsorg kostar max 1500 kronor per barn och månad dvs va en tjugondel av vad det kostar i USA.

Jag själv kommer flytta hem till Sverige just pga de stora skillnaderna i att som kvinna kunna fortsätta jobba även efter att man bluvit förälder. I USA verkar det som sagt som att alla kvinnor som inte är väldigt högavlönade känner att de måste välja mellan jobb eller familj. Rent slöseri för kvinnor att skaffa sig en högskoleutbildning om de sedan inte i praktiken kan använda den mer än fram tills de får barn, anser jag. Vissa menar ju att det högre löneläget och lägre skattetrycket skulle kompensera för att man t ex betalar den verkliga kostnaden för barnomsorg själv instället för att kraftigt subventionera den via skatten (som man ju gör i Sverige) men jag upplever inte att de flesta vanliga människor i USA tjänar SÅ bra att det täcker upp för de enorma kostnaderna för exempelvis barnomsorg och att spara till college för barnen.

• schopin

Tack igen för svar! Nyttigt!

Hon är creative director på ett inredningsföretag. Om hon flyttade till Sverige kanske hon skulle kunna söka nåt liknande jobb eller starta eget. Hon fyller 38 i år så klockan tickar enormt. Jag hade gärna väntat längre, men vi vill båda ha barn så hellre lite tufft nu än att ångra att vi inte tog chansen. Vi har även snackat om frysning, men skulle helst undvika det.

Om vi bestämde oss för att bo i Sverige och det visar sig att vi har problem att få barn, visst finns det något som säger att man får IVF gratis om man inte lyckas bli gravid inom ett år? Om inte så gissar jag att provrörsbefruktning är betydligt billigare än i USA i alla fall.

Jag visste inte att jag ska registrera att jag flyttat utomlands. Jag undrar om det finns i något system redan. Troligen står det att jag bor hos min mamma, vilket enbart var för att ha en adress och få post. Jag har inte haft några förmåner från Sverige under de tre åren och har betalat skatt på de små inkomsterna jag haft.

Hur många dagar är det man får som föräldraledig i Sverige? Delar mamma och pappa på hela potten? Och när startar det, från dagen bebisen föds eller lite innan?

Många frågor men jag är oerhört tacksam för hjälpen!!  :)  

• schopin

Jag glömde att nämna, hon har sin andra lektion i svenska idag så det är påbörjat! Tydligen var det bara två som tar kursen varav den ena är borta idag så det blir som privatundervisning!

(går det att uppdatera inlägg här förresten? ser inte det alternativet...)

• Seven Costanza

Ivf-reglerna varierar beroende på var man bor eftersom vården i Sverige är landstingsfinansierad så ni får kolla upp vad som gäller i det landsting där ni vill bo. I flera landsting gäller att om kvinnan är över 35 behöver man endast ha försökt få barn i sex månader utan resultat innan man får söka hjälp. Man får sedan oftast tre betalda IVF-behandlingar för att försöka få ett barn och många lyckas på något av dessa tre gratisförsök. Dock om det inte skulle bli något levande barn efter dessa försök får man betala övriga försök själv. Om man lyckas få ett barn och vill ha ett syskon senare får man också bekosta det själv. Kan dock tänka mig att det är något billigare i Sverige än i USA.

Ett annat alternativ OM det visar sig att eventuell infertilitet beror på kvinnans ålder (lika vanligt att infertilitet beror på mannen, vilket man inte hör så mycket om) är äggdonation utomlands där man då använder mannens spermier samt ägg från en annan kvinna som man försöker matcha med den kvinna som ska bära barnet, vad gäller åtminstone hudfärg, ögonfärg och hårfärg i den utsträckning det går. Många svenskar åker t ex till Riga. Finns trådar om det här på familjeliv som du kan söka efter OM ni skulle hamna i den sitsen. Jag tycker att det är bra att ni är medvetna om att det KAN vara bråttom och bli svårt att bli gravid vid 38, men det finns också dem som lyckas helt utan problem - en kollega till mig träffade sin man vid 35, blev gravid med första barnet vid 37 och andra barnet vid 40. Inga problem alls.

Jag hoppas verkligen att det ska gå bra för er och om ni har sparpengar alternativt kan klara er löpande på bara den enas inkomst om ni skär ned på utgifter så hade jag med tanke på hennes ålder börjat försöka få barn så fort som möjligt och löst det ekonomiska och juridiska med giftermål och eventuell flytt

så fort som möjligt. Mina vänner som ville flytta till Sverige löste det så att de gifte sig, direkt efter att de hade defintivt bestämt sig, med en enkel ceremoni på city hall i den amerikanska stad de bodde och sedan tog de den "fina" ceremonin med släkt och vänner nästföljande sommar. Den sistnämnda ceremonin hade ju ingen juridisk betydelse utan var som en "välsignelse". Det såg dock ut som vilket bröllop som helst tyckte jag som gäst. De gjorde alltså såhär dels för att bli gifta ASAP och därmed kunna söka uppehållstillsånd i Sverige så fort amerikanen registrerats som gift med svensken, och dels för att hans amerikanska släkt inte precis hade jublat om hon hade blivit gravid innan de var gifta och de ville börja försöka så fort som möjligt (hon var då 36 eller 37). Jag vet inte om din flickvän/hennes släkt är traditionella på det sättet men många amerikaner ser ju annorlunda på det där så de valde att göra så av dessa skäl. Jag tyckte det var ett jättemart sätt att komma runt att man kanske vill ha det där fina sommarbröllopet med gäster men man har inte tid att vänta på att rent formellt bli gift.

• Seven Costanza

I Sverige får man 480 dagar per barn, varav 390 är SGI-dagar (sjukpenninggrundade dagar) baserade på ens inkomst och 90 ger 180 kr per dag. Om man inte tjänat tillräckligt eller inte arbetat tillräckligt länge i Sverige innan barnet föds för att ha en SGI (sjukpenninggrundande inkomst) och alltså inte får inkomstbaserad FP får man 225 kr/dag för 390 dagar och 180 kr per dag för 90 dagar. MEN om man sedan efter barnet fötts får ett jobb där man jobbar i minst sex månader och tjänar mer än 225kr per dag så får man ersättning baserad på ens lön för de dagar man har kvar att ta ut av de 390 dagarna. Detta gör att många som inte är berättigade till inkomstbaserad FP när barnet föds väljer att snåla så mycket de bara kan och knappt ta ut några dagar när barnet är hemma på heltid (detta förutsätter alltså att den andra partnern står för försörjningen) för att de sedan kan ta ut dagarna senare när de har jobbat tillräckligt länge så att dagarna blir mer värda. Man kan då t ex använda dem för att förlänga sin semester och/eller för att täcka inkomstbortfall om man vill jobba deltid.

Dessa 480 dagar är alltså per barn, inte per förälder. Om man har gemensam vårdnad (vilket det blir automatiskt om man är gift) fördelas de 480 dagarna rakt av mellan föräldrarna, 240 till varje. Man kan dock föra över dagar till den andra föräldern. Av de 390 SGI-dagarna är 60 dagar låsta till vardera förälder (dvs 120 av 390), men övriga 270 SGI-dagar samt de 90 lägstanivådagarna kan man föra över som man vill. Du kan läsa mer i detalj på försäkringskassans hemsida om du vill ha lite fredagsnöje .

• schopin

Tack igen!

Jag googlar för att se vad som gäller för Stockholm men hittar inget om antal månader för gratis IVF där. Har för mig att min kompis sa ett år av försök. Har du koll? Eller är det 6 mån där också.

Hennes släkt är traditionella ja. Jag väntas fråga hennes far om lov till och med. Jag har ingen aning om hur de ställer sig till ett city hall-bröllop först, men tack för tipset! Det är absolut nåt att tänka på.

Bara för att förtydliga. Om vi skulle flytta till Sverige och får barn innan vi har jobbat 240 dagar är det alltså lägstanivå som gäller? Är det något liknande man bör tänka på för IVF, barnomsorg, barnbidrag etc när det gäller hennes status och jobbhistorik i Sverige?

Tack igen, jag håller på att rinna ut av frågor  ;)  

• Seven Costanza

Har googlat nu och ja det verkar tyvärr vara att man ska ha försökt ett år i Stockholms län, oavsett ålder på kvinnan. Dock om man ska vara lite skrupelfri i er situation hade jag bara sagt rakt av att ni försökt så länge. Ni måste dock vara folkbokförda på samma adress i Sverige och kunna påvisa att er relation pågått minst två år, enligt vad jag kunnat utläsa från Karolinskas hemsida. Detta kan ni ju dock styrka med räkningar etc till er hemadress i USA (för USA har väl ingen folkbokföring som Sverige har?)

Ja jag misstänkte att det eventuellt kunde vara mer traditionellt tänk från hennes föräldrars sida (många svenskar tror ju inte att det är särskilt stora kulturskillnader jämfört med Sverige men jag håller inte med). Du får diskutera med din flickvän vad hon tror om detta och vad hon vill. Så länge du gör "the right thing" och ber respektfullt om hennes hand och sådär så kan de ju faktiskt inte lägga sig i var och hur ni gifter er, men om hon tror att de kommer misstycka kan det ju vara smart att förklara varför ni vill göra så, och att ni tänkt ha en "blessing" med riktig fest senare (om det är vad ni vill).

Dessutom, om ni bestämmer er för city hall är de ju varmt välkomna att vara med om de bor i närheten. Man kan ha ett litet och stillsamt bröllop i kyrkan för bara närmsta familjen istället för city hall, men du förstår min tanke med att själva arrangemanget ska gå att ordna inom snar framtid och då är ju ett stort kyrkbröllop med bokad lokal osv out of the question. Annars om det prompt ska vara ett fint bröllop direkt får ni väl rappa på och så får det bli så genomtänkt det kan .

Jag tror bara att det är föräldrapenningen som påverkas av hur länge ni bott och jobbat i Sverige och ja, ni får lägstanivå om ni inte uppfyller kraven. Dock kan man som sagt höja sin föräldrapenning i efterhand till återstående dagar så det är ju bra. Allt handlar ju om att ta ställning till ifall ni klarar er på i stort sett EN lön och eventuella sparpengar innan barnet kan börja på förskola (i Sverige måste barnet vara minst ett år då) om det är så att ni väljer att flytta till Sverige och får barn innan ni hunnit jobba tillräckligt länge. Det ordnar sig säkert!

• Seven Costanza

Ps vet inte om du själv sett det men det står även att i Stockholms län måste kvinnan vara under 40 år vid start av behandling vilket betecknas som start med medicinering. Detta gäller vid samtliga tre försök så om ni vill hinna dra nytta av gratis svensk sjukvård är det alltså läge att rappa på.

Svar på tråden Föräldrapenning/ledighet i USA och i Sverige