• Anonym (frustrerad)

bröllop utomlands

Min bästa vän sedan lågstadiet ska gifta sig. Hon bor i USA, västkusten.

Min make har två barn med sin förra fru och två med mig. De äldre barnen går i högstadiet och våra är båda under sex.

Vi har nu blivit bjudna till bröllop i början av december. Brudparet står för biljetter för två vuxna och för boende för oss. Tur det. Jag är arbetslös och mannen har ingen hög lön.

Nu är exet urarg och fått barnen med sig för att vi ska åka, men vi har inte råd att ta med de stora. Festen är dessutom barnfri, en nanny ska ta hand om våra barn. Vi tänker inte tacka nej, även om vi hade råd så skulle i varje fall det ena barnet inte få ledigt, skolkat och har F i några ämnen. Den yngre skulle nog få ledigt, men då skulle det bli ännu mer orättvist.

Att lämna man och barn hemma är inget alternativ. Han arbetar tvåskift och det fungerar inte med dagis, våra föräldrar bor för långt borta och arbetar fortfarande.

Vi kommer åka, men det känns trist att det blivit så.

Jag är mest ledsen nu. Hade det varit en vanlig semesterresa så hade de äldre självklart få följa med, men denna resa styr vi inte över. Jag ska vara en av tärnorna.

• Svar på tråden bröllop utomlands
  • Anonym (frustrerad)

Det är inte gratis, barnens resa kostar och jag får ingen akassa för de dagarna jag är borta

• Anonym (Nanny)

Det är bara att berätta att din vän har bjudit dig och din man och eftersom ni inte har någon barnvakt så får de små följa med men de får inte heller vara med på bröllopet. De är så pass stora så de förstår det. Annars får ni förklara att det är deras mor som skapat problemet och inte ni och att hon visst kan betala halva resan samt en nanny som ska passa dom för visst vill de ha en nanny som passar dom en kväll i USA. Det måste väl vara roligt att stoltsera med bland vännerna sen.

• Sandra8978

Trist att exet är drygt.

Hon låter som en person som gör liknande saker med jämna mellanrum?

Det går ju inte att skydda era gemensamma barn eller dina bonusar från hennes dåliga humör. Att lägga energi på att försöka kommer bara ge henne mer makt över er.

Jag skulle sattsa på att visa era bonusar och egna barn att ni själva bestämmer över er tid och era pengar, att biomamman inte har med saken att göra och att det är oartigt av henne att lägga sig i.

Era barn får sen tycka vad de vill, det kommer de ändå. Förhoppningsvis kommer de inse det orimliga i att hon lägger sig i hur er familj sköts. Oavsett behöver ni inte styras av ett grinigt ex.

• Ess
    Sandra8978 skrev 2015-09-11 20:22:08 följande:

Trist att exet är drygt.

Hon låter som en person som gör liknande saker med jämna mellanrum?

Det går ju inte att skydda era gemensamma barn eller dina bonusar från hennes dåliga humör. Att lägga energi på att försöka kommer bara ge henne mer makt över er.

Jag skulle sattsa på att visa era bonusar och egna barn att ni själva bestämmer över er tid och era pengar, att biomamman inte har med saken att göra och att det är oartigt av henne att lägga sig i.

Era barn får sen tycka vad de vill, det kommer de ändå. Förhoppningsvis kommer de inse det orimliga i att hon lägger sig i hur er familj sköts. Oavsett behöver ni inte styras av ett grinigt ex.

Håller med om detta.

Finns dessutom ingen anledning till att hans barn ska åka med till ett bröllop där det är TS vän som gifter sig. 
  • Anonym (No way)

Det jag reagerar mest på i ditt inlägg, är att ni ska lämna era två små barn till en nanny, en främmande människa. Det hade jag aldrig gjort! Konstigt att ingen mer här har reagerat på det.
    Nån tid för att de ska lära känna varandra verkar det ju inte finnas heller. Ni ska väl i princip bara åka för att gå på bröllopet -  alltså bara snabbt åka fram och tillbaka, efter vad jag förstår. Nej, jag skulle inte lämna mina barn till en främling.

• Sandra8978
    Anonym (No way) skrev 2015-09-13 13:51:20 följande:

Det jag reagerar mest på i ditt inlägg, är att ni ska lämna era två små barn till en nanny, en främmande människa. Det hade jag aldrig gjort! ...

Nej, jag skulle inte lämna mina barn till en främling.

Ok, så du är en överspänd prestations-förälder.

Jag hoppas du hemskolar dina barn eftersom du försöker trycka ner TS med att det är hemskt att lämna sina barn till någon annan.
  • Anonym (frustrerad)
    Anonym (No way) skrev 2015-09-13 13:51:20 följande:

Det jag reagerar mest på i ditt inlägg, är att ni ska lämna era två små barn till en nanny, en främmande människa. Det hade jag aldrig gjort! Konstigt att ingen mer här har reagerat på det.

Nån tid för att de ska lära känna varandra verkar det ju inte finnas heller. Ni ska väl i princip bara åka för att gå på bröllopet -  alltså bara snabbt åka fram och tillbaka, efter vad jag förstår. Nej, jag skulle inte lämna mina barn till en främling.

Jag är inte orolig, det är en tjej som talar svenska. Vi är två familjer som kommer åka samma plan och vi har träffats för att barnen ska lärt känna varandra innan. De kommer dela nanny. Våra barn har haft barnvakt innan och det har fungerat bra alla gånger.
  • Anonym (såså)
    Anonym (frustrerad) skrev 2015-09-13 16:53:52 följande:
    Jag är inte orolig, det är en tjej som talar svenska. Vi är två familjer som kommer åka samma plan och vi har träffats för att barnen ska lärt känna varandra innan. De kommer dela nanny. Våra barn har haft barnvakt innan och det har fungerat bra alla gånger.

Men varför inte använda någon av de barnvakter ni har haft innan till barnen och lämna dom i Sverige?

Ta med de äldre barnen som faktiskt får ut någonting av en resa till USA. Dina småungar märker ingen skillnad utan för dom blir det bara jobbigt att resa långt.

Det är mitt råd eftersom ni inte har råd att ta med alla barnen.
  • Anonym (Indie)
    Anonym (såså) skrev 2015-09-15 16:46:07 följande:

Men varför inte använda någon av de barnvakter ni har haft innan till barnen och lämna dom i Sverige?

Ta med de äldre barnen som faktiskt får ut någonting av en resa till USA. Dina småungar märker ingen skillnad utan för dom blir det bara jobbigt att resa långt.

Det är mitt råd eftersom ni inte har råd att ta med alla barnen.
    Det ligger något i det här, så skulle nog jag ha gjort. 
  • whitestar
    Anonym (såså) skrev 2015-09-15 16:46:07 följande:

Det är mitt råd eftersom ni inte hare  råd att ta med alla barnen.
    Varför ska dom äldre barnen med på ett bröllop som dom inte ens är bjudna till! och som troligast inte känner någon där!?coh den ena skulle inte ens få ledigt från skolan.
    Nej,exet har inget med det här att göra,gör som ni tänkt TS,det blir bäst!!
Svar på tråden bröllop utomlands